piątek, 24 listopada 2017

PRÓBA OGNIA Nancy Kress

OGIEŃ KRZYŻOWY tom 2

"Przekonała się, że w całym wszechświecie nie było niczego równie groźnego dla ludzi, jak oni sami dla siebie."

Science fiction w klasycznym wydaniu, oferujące przyjemne i ekscytujące zaczytanie, zgrabnie poprowadzoną fabułę, ciekawie wykreowane postaci, ale również bogaty materiał do refleksji odnośnie kondycji daleko wybiegającej w przyszłość cywilizacji ludzkiej. Czasy wielkich podróży kosmicznych, sprawnych kolonizacji dalekich planet, poznawania obcych cywilizacji, nawiązywania z nimi kontaktów i wchodzenia w interakcje o różnym zabarwieniu. Kolejne szanse człowieka na pozbycie się negatywnych cech natury ludzkiej, wykazanie się umiejętnością tworzenia społeczeństw pozbawionych ziemskich wad i skaz.

Autorka wskazuje jak istotnym warunkiem postępu jest pamięć o przeszłości, konieczność dbania o zachowanie faktów historycznych, uczenie się na błędach poprzednich pokoleń, korzystanie z wiedzy doświadczonych przewodników i okazywanie szacunku prawdziwym autorytetom. W tym między innymi tkwi siła pozwalająca stawić czoło nowym wyzwaniom i śmiało stanąć do walki o przetrwanie z agresywnymi obcymi. Ciekawie ukazano proces militaryzacji planety, sposób w jaki do tego doszło, kto odegrał w nim główną rolę, dlaczego łatwo szerzyć idee i podporządkowywać im określone grupy społeczne, jak jedna iskra podłożona w starannie wybranym miejscu może przebudować system wartości i nadawania priorytetów.

Osadnicy starają się dzięki modyfikacjom genetycznym przystosować faunę i florę Zielnika do korzystania z jego zasobów przez ludzi, ale jednocześnie chronić rodzimy ekosystem. Dumni są z osiągnięć i rozwinięcia kolonii, na tyle efektywnie, że życie na planecie stało się przyjazne i wygodne. Obserwujemy jak przez pół wieku ewoluowało pionierskie społeczeństwo, jakie nastąpiły zaskakujące podziały, dlaczego narodziły się nieoczekiwane bunty. Przyglądamy się Zwierzakom, zbrojnej i wrogo nastawionej cywilizacji, oraz Badylom, łagodnej i pacyfistycznej cywilizacji, którą od tysięcy lat ci pierwsi próbują wyeliminować. Frapująco przedstawiono rozwój i funkcjonowanie Zwierzaków opierające się na fizyce, zaś Badyli na biologii.

W cały ten świat i jego zależności wkracza przysłany z Ziemi statek, którego załoga oficjalnie spełnia naukowo-badawczą misję. Jego dowódca Julian Cabot Martin to niezwykle intrygująca postać zdająca się usilnie skrywać istotne tajemnice. Jak szybko uda się osadnikom je odkryć? Fantastyczna dylogia, po którą zdecydowanie warto sięgnąć, zwłaszcza pierwszy tom "Ogień krzyżowy" zrobił na mnie ogromne wrażenie, jego kontynuację odebrałam mniej entuzjastycznie, jednak przekonała mnie logicznym i harmonijnym przedstawieniem opowieści, mnogością przygód, atrakcyjnym klimatem, dynamicznymi rytmami i zajmująco ukazanymi zagadnieniami społecznymi. Wciągająca przygoda czytelnicza, kilka godzin zajmującej rozrywki.

4.5/6 - warto przeczytać
science fiction, 452 strony, premiera 17.10.2017 (2004), tłumaczenie Mirosław P. Jabłoński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

48 komentarzy:

  1. Ten rodzaj bardzo lubie na szklanym ekranie, nawet jeśli to totalna bajka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Science fiction w klasycznym wydaniu"

    Tak sobie myślę, że w tym zdaniu jest jakaś dziwna sprzeczność. Przecież teksty mówiące o przyszłości powinny zaskakiwać nowatorstwem (także w zakresie formy ;) Ok, może nie powinny, ale mogłyby ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W innym kierunku podążają nasze myśli. :) W klasycznych ujęciach powieści też znajdziesz wiele nowatorskich idei. :)

      Usuń
  3. Te klimaty w ogóle do mnie nie trafiają.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już gdzieś o uszy obiła mi się ta autorka :) Opis książki brzmi jednocześnie tak fascynująco i przerażająco. Nie wiem czemu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przerażająco nie jest, chyba, że spojrzy się z perspektywy ciemnych stron natury człowieka, rozwoju cywilizacji zgodnie z góry określonymi schematami. :)

      Usuń
  5. Nie przepadam za science fiction, zdecydowanie wolę fantastykę z krasnoludami, elfami, smokami itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantasy też bardzo mi odpowiada, chętnie po nią sięgam, konkretna powieść już czeka na spotkanie. :)

      Usuń
  6. A jaki jest Twój ulubiony gatunek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Buszuje po wielu w poszukiwaniu czytelniczych inspiracji, chętnie sięgam po literaturę faktu, popularnonaukową, podróżniczą, kryminały, thrillery psychologiczne lub medyczne. Dużo zależy od nastroju, potrzeby danego dnia, chęci poznania czegoś, co właśnie mnie zainteresowało. :)

      Usuń
  7. Science fiction to nie mój klimat raczej i rzadko kiedy sięgam po ten rodzaj propozycji czytelniczych, jednak Twoja recenzja znakomita :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam okresy, kiedy właściwie tylko w niej bym chętnie siedziała, a kiedy indziej wystarczy mi kilka książek z tego gatunku w kwartale. :)

      Usuń
  8. Ten gatunek ksizek zupełnie do mnie nie przemawia.:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zaciekawiła mnie Twoja recenzja. Być może sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. sci-fi nie do końca do mnie przemawia - lubię kiedy są jej elementy, ale niekoniecznie już książki z tego gatunku, także ja mimo ciekawej recenzji jednak sobie podziękuję :)

    she__vvolf

    OdpowiedzUsuń
  11. Niby science fiction - a jednak z tego co piszesz jest tam duzo1 tresci i prawd, ktore mozna odniesc do zycia w obecnych czasach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to właśnie ten element spojrzenia na naturę człowieka sprawia, że chętnie zanurzamy się w takie opowieści. :)

      Usuń
  12. Sporadycznie sięgam po science fiction, dlatego zastanowię się jeszcze nad powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba wyczekać na odpowiedni nastrój, wówczas większa przyjemność czytania. :)

      Usuń
  13. Generalnie nie czytam tego gatunku, ale ta pozycja może być idealnym prezentem gwiazdkowym - pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Takiego gatunku książki chyba jeszcze nie czytałam, być może, że zapoznam się z nią. Znaczy z tą pozycją ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Odpowiedzi
    1. Pierwszy tom bardziej mi się spodobał, ale i ten ma elementy, które mnie przekonały, zwłaszcza społeczna otoczka. :)

      Usuń
  16. Niby za sf nie przepadam, ale tematyka tej książki mnie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tym razem chyba nie moja tematyka. :-) Czekam na kolejne propozycje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, sukcesywnie dzielę się wrażeniami z przeczytanych książek. :)

      Usuń
  18. Odpowiedzi
    1. Zauważyłam, ale przecież nie każdy musi lubić się w nie zagłębiać. :)

      Usuń
  19. Ciekawa propozycja :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Science fiction to nie moja bajka, ale spróbuję poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja twardo jednak przed fiction stawiam non :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Brzmi ciekawie, ale boję się czytać sci-fi, bo zazwyczaj mnie nie porywa. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele pozycji z tego gatunku mnie do siebie przekonuje, ale sporo też nie przemawia do mnie, zależy od stylu i pomysłu na fabułę, a tu akurat oba czynniki zgrały się. :)

      Usuń