środa, 29 listopada 2017

NA POŁUDNIE OD BRAZOS Larry McMurtry

"Kiedy Augustus wyszedł na ganek, błękitne świnie właśnie pożerały grzechotnika. Wąż pełzał widocznie po podwórku, usiłując znaleźć trochę cienia, no i nawinął się świniom pod ryje... Nigdy już nie było mu sądzone zagrzechotać."

Wspaniała podróż czytelnicza, mega dawka znakomitej opowieści osadzona w klimacie westernu. Napisana z wielkim rozmachem. Fantastycznie jest się w nią zagłębiać. Perfekcyjnie oddane realia stylu życia ówczesnej Ameryki. Genialnie wykreowani bohaterowie, zarówno pierwszoplanowi, jak i drugoplanowi. Intrygująca fabuła, atrakcyjnie rozpracowane wątki, wiele wydarzeń, incydentów, przygód, a przy tym wartki rytm akcji. Jednak w tym wszystkim umiejętnie stonowanie, aby móc mocniej nasycić się przebiegiem zdarzeń. Wyborne dopracowanie szczegółów, ciekawe, plastyczne i sugestywne, lecz pozbawione zbędnych ozdobników. Mamy wrażenie jakbyśmy faktycznie przenosili się w opisywane miejsca, miasteczka i dzikie krajobrazy, a także mogli niemal namacalnie poczuć obecność różnorodnych powieściowych postaci, wyruszyć z nimi na niebezpieczny szlak, współuczestniczyć w wędrówce z południowego Teksasu do północnej Montany, poganiać bydło.

Działająca na wyobraźnię mieszanka dramatu i komedii, wywołująca wiele emocji i frapującego napięcia. Podobało mi się sięgnięcie do czasów Starego Zachodu i na tym tle odmalowanie barwnych losów bohaterów, staranne dbanie o ich harmonijne przenikanie i płynne zazębianie się. Wszystko precyzyjnie przemyślane, nie ma przypadkowości czy zastanawiających zbiegów okoliczności. Z zainteresowaniem śledzi się zachowania i postawy ulubionych postaci, wzajemne relacje. Chętnie poznajemy ich obawy, lęki, pragnienia i marzenia. To także odnajdywanie bliskich, prawdy o dziedzictwie, miejsca na ziemi, spełnienia w wybranym trybie życia. Również czarne charaktery przykuwają uwagę. Niewątpliwie na fantastyczny odbiór powieści ma wpływ także porcja wyśmienitego humoru, bardzo wyrazistego, przekonującego, wywołującego niejednokrotnie głośny aplauz i uznanie. Ogromnie cieszy taka przygoda czytelnicza, nic nie brzmi w niej fałszywie, wywołuje tylko pozytywne skojarzenia i odczucia. Gorąco zachęcam, abyście uwzględnili powieść w planach czytelniczych, z pewnością nie będziecie żałować, wyśmienita okazja do przeniesienia się w świat, którego już nie ma, a który warto poznać. Wieli dni pochłaniającego i satysfakcjonującego zaczytania, a do tego, piękne wydanie, wzbogacone posłowiem, mapką, fotosami z serialu i zdjęciami z epoki.

6/6 - rozkosz czytania
western, 896 stron, premiera 25.10.2017 (1985), tłumaczenie Michał Kłobukowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper.

58 komentarzy:

  1. Ciekawe czy spodobałaby się Zwykłemu Tacie :) Muszę go "przysłać" do Ciebie!

    OdpowiedzUsuń
  2. I już mam pomysł na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna oprawa graficzna, wyśmienita fabuła, a zatem jak najbardziej tak dla książkowego prezentu. :)

      Usuń
  3. Lubię tego typu tytuły, mają coś w sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój teść lubi takie klimaty. Dzięki Tobie znalazłam dla niego prezent mikołajkowy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że będzie zachwycony, ja rzadko sięgam po takie klimaty, a w przypadku tej książki dostałam porcję porywającego zaczytania. :)

      Usuń
  5. widać że autorka zadbała o szczegóły:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor wyśmienicie sobie ze wszystkim poradził, teraz w wolnej chwili obejrzę i serial. :)

      Usuń
  6. Czytałam kilka recenzji tej książki i mam wrażenie, że bardzo mi się spodoba. Katalog online mojej biblioteki twierdzi, że ona gdzieś tam jest (stare wydanie). Cóż, dziś tam idę, więc się przekonam.

    OdpowiedzUsuń
  7. To moze byc dobry prezent pod choinkę!

    OdpowiedzUsuń
  8. Skoro wciąga, bawi, wzrusza i skłania do refleksji to czego chcieć więcej. Trzeba przyznać.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to zawsze trzeba być otwartym na różne gatunki literackie, znajdywanie takich perełek to wielka satysfakcja. :)

      Usuń
  9. Skoro dałaś tak wysoką ocenę, to z pewnością musi być niezła! Za klimatem westernu
    Nie przepadam, ale skoro polecasz, może kupię synowi. ❤️

    OdpowiedzUsuń
  10. Jaka cegła! I jaka wysoka ocena! To chyba poproszę Mikołaja o prezent :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jaka przyjemność zaczytania, wciąga niesamowicie, przypadła mi do gustu zarówno fabuła, jak i styl narracji. :)

      Usuń
  11. Mimo, że dałaś tej książce wysoką ocenę mnie ona nie przekonuje, ale to tylko dlatego, że to chyba nie moje klimaty :))
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wychodzenie poza strefę komfortu jak najbardziej opłacało mi się w przypadku tej powieści. :)

      Usuń
  12. I kiedy ja mam to wszystko czytać, jak Ty za każdym razem polecasz coraz ciekawsze te książki! :-) Kolejna do sprawdzenia, brzmi zachęcająco :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ooo dziękuję za recenzje. Czekam tylko na pensje i lecę po te wydanie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że będziesz zachwycony, co najmniej tak jak ja. :)

      Usuń
  14. Jaka niespodzianka! Muszę czym prędzej nabyć książkę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że książka wzbogaciła moją domową biblioteczkę, piękne wydanie. :)

      Usuń
  15. Wstyd się przyznać, ale już dawno nie czytałam ,,normalnej" książki. Tylko poradniki, książki psychologiczne i biografie...

    OdpowiedzUsuń
  16. Już jakiś czas książka ta krąży po orbitach moich myśli ;) Dzięki za recenzję, teraz już wiem, że muszę koniecznie ją w przyszłości przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto uwzględnić ją w planach czytelniczych, mnie do siebie bardzo przekonała. :)

      Usuń
  17. Odpowiedzi
    1. A może jednak przekona Cię do siebie, podobnie jak mnie. Ale oczywiście nic na siłę. :)

      Usuń
  18. Nie jestem pewna, czy to historia dla mnie, raczej nigdy nie przepadałam za westernami. Musiałabym się przekonać na własnej skórze ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dramat i komedia, emocje i napięcie - to coś, czego ostatnio szukam. Przyznam, że patrząc tylko na samą okładkę chyba nigdy nie sięgnęłabym po tę książkę. Ale skoro treść okazała się tak dobra - zmieniam zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że nie spodziewałam się tak dobrych wrażeń czytelniczych, to jedna z tych książek, do których z pewnością za jakiś czas chętnie powrócę. :)

      Usuń
  20. Tematyka absolutnie nie w moim klimacie, ale Ciebie zawsze lubię poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. To tu już nie pozostaje nic innego ja przeczytać samemu!

    OdpowiedzUsuń
  22. Pierwszy raz widzę u Ciebie 6/6. Czyli to musi być coś wyjątkowego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno już nie przyznałam maksymalnej noty, ta powieść w pełni na nią zasługuje. :)

      Usuń
  23. Nie lubię takiej tematyki książek, ale na prezent jak najbardziej może być. :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Noo :D będzie na prezent dla przyjaciółki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł zdecydowanie wart polecenia, porywające zaczytanie. A i wydanie kolekcjonerskie, piękne, zadbane w każdym szczególe. :)

      Usuń
  25. Bardzo mnie zaciekawiłaś, stanowczo muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Namawiam, bo naprawdę warto, rzadko zdarza się, abym nie znalazła wad w książce. :)

      Usuń
  26. Gruba :D Ale brzmi intrygująco!

    OdpowiedzUsuń