czwartek, 23 listopada 2017

MORDERSTWA W SOMERSET Anthony Horowitz

"Wszystkie zdarzenia, których doświadczamy w życiu, rozgrywają się według pewnego wzorca, a zbieg okoliczności to tylko moment, w którym ów wzorzec przelotnie daje się dostrzec."

Bardzo podobała mi się ta przygoda czytelnicza, im bardziej się w nią zagłębiałam, tym mocniej przekonywałam się, że to książka skrojona pod mój gust. Nie nudziłam się przy niej ani przez moment, w pełni angażowałam w rozwiązywanie złożonej zagadki kryminalnej, dokładne poznawanie kluczowych postaci, wnikliwą interpretację zachowań bohaterów, a także frapujące snucie przypuszczeń i domysłów odnośnie przebiegu tragicznych zdarzeń. Autor sprytnie podsuwał fałszywe tropy mające zmylić czytelnika, ale również zgrabnie otulał w kłamstwa prawdziwe, długo nieokazujące właściwego kierunku. Przyjemnie było poddać się ciekawie prowadzonej narracji, mieszance stylów, a predefiniowana czcionka i osobna numeracja stron, intrygująco oddawały specyfikę i kontekst fragmentów przybliżanej historii.

Bo tak naprawdę mamy do czynienia z powieścią, w której zanurzona jest druga powieść, a obie intensywnie i zajmująco przemawiają. Uzupełniającą i wzbogacającą rolę pełnią listy oraz dialogi. Odpowiadał mi klimat obu z nich, przeplatanie wiktoriańskich odniesień z pięćdziesiątymi latami dwudziestego wieku oraz ze współczesnością. Klasyczne wydanie kryminalnej zagadki, logicznie wyreżyserowane, stawiające szczególny nacisk na umiejętności ludzkiego umysłu, zbieranie danych, kojarzenie faktów, odwołanie do intuicji, korzystanie z dedukcji, wysuwanie hipotez i ich weryfikowanie. A obok zawikłana zbrodnia w świecie zajmującym się wydawaniem i promowaniem bestsellerowych kryminałów, wstrząsająca, niejednoznaczna i tajemnicza. Wrażenie robi płynne zazębianie się wątków, wzajemne przenikanie poprzez podobieństwa i wspólnych bohaterów, pomysłowe wykorzystanie nazw, miejsc i postaci z cenionych światowych powieści kryminalnych.

Susan Ryeland, szef działu beletrystyki londyńskiego wydawnictwa, usilnie stara się dotrzeć do zaginionych rozdziałów najnowszej powieści Alana Conwaya. Pisarz popełnił samobójstwo, a nikt nie dysponuje pełną kopią jego ostatniej pracy. Redaktorka szybko wikła się w mroczne sekrety, zadziwiające incydenty i skomplikowane relacje. Z czasem robi się groźnie i niebezpiecznie. Co odkryje kobieta i jakie to wywoła konsekwencje? Świetna intelektualna zabawa, wciągający relaks z nietuzinkową fabułą, sugestywne przenoszenie się do świata zbrodni, intryg, kłamstw, uników, zazdrości, krzywd i cieni przeszłości. Wielu podejrzanych, potencjalnych motywów, wzajemnych powiązań, oraz pozorny brak spójności faktów, aby przedłużyć interesującą detektywistyczną zabawę. Także finalna odsłona powieści zaskakująca i satysfakcjonująca.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 544 strony, premiera 26.09.2017, tłumaczenie Maciej Szymański
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

50 komentarzy:

  1. Powieść w powieści lub też o książkach to coś co najbardziej lubię. Wszystko zaczęło się chyba od "Imię Róży", ale takich pozycji jest wiele. Można spróbować sporządzić listę, a tę pozycję na pewno wpisuję w kolejkę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy zabieg, który powoduje, że jeszcze bardziej wciągamy się w śledzenie fabuły, odpowiadają mi takie zmienne style i klimaty w jednej książce. :)

      Usuń
  2. Jak najbardziej mam ten kryminał w planach:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, tematyka jak najbardziej mi pasuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kochana, jak będę dostawać same świetne recenzję to w końcu pod choinką będą same książki :-) pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo porywających przygód czytelniczych czeka na spotkanie. ;)

      Usuń
  5. Kolejna super recenzja. A i okładka niepokojąco dobra! :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Powieść w powieści -uwielbiam😀 dawno nie czytałam książki z takim rozwiązaniem😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chłonęłam ją błyskawicznie, powieść zdecydowanie w moim typie. :)

      Usuń
  7. Muszę przyznać, że Twoja wzmianka o osobnej numeracji stron jest jak słoninka dla sikorki, bardzo kusząca i zachęcająca, by sięgnąć po tę książkę. I ta wysoka ocena!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rewelacyjnie się przy niej bawiłam, dostałam to, czego oczekiwałam, a to zawsze przyjemne uczucie. :)

      Usuń
  8. Brzmi ciekawie, ale okładka jest trochę przerażająca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodna z klimatem. :) Mnie nie przeraża, owszem daje efekt niepokoju, ale różnie reagujemy. :)

      Usuń
  9. ooooo, powiem szczerze, że ta powieść w powieści brzmi genialnie i naprawdę interesująco! Gdzieniegdzie wpadałam już na dobre opinie o tym autorze i chyba będę musiała przeczytać!
    Pozdrawiam serdecznie, cass

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto uwzględnić książkę w planach czytelniczych. :) Wciągającej przygody czytelniczej. :)

      Usuń
  10. Jakiś czas temu ta książka przykuła moją uwagę. Skuszę się w wolnej chwili. :)
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziekuje za polecenie, mysle ze to pierwsza pozycja jaka zakupie w PL na urlopie ;D

    OdpowiedzUsuń
  12. Na podstawie kilku bardzo pozytywnych recenzji tej pozycji, kupiłam ją już jakiś czas temu i wciąż czeka na swoją kolej - strasznie jestem ciekawa tej powieści w powieści 😍

    she__vvolf 🍂🐺

    OdpowiedzUsuń
  13. Tytuł kojarzy mi się z takimi klasycznymi kryminałami w stylu Aghaty Christie, czyli w sam raz dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wydaje się bardzo ciekawa .. ja teraz czytam książkę ,, Alicja w krainie Zombi ,, polecam

    OdpowiedzUsuń
  15. Już jest na liście do przeczytania! U Ciebie zawsze znajdę mnóstwo czytelniczych inspiracji :) :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myszkuję po różnych gatunkach literackich, zawsze znajdę w nich coś dla siebie. :)

      Usuń
  16. Lubię książki, w których do końca trzeba czekać na rozwiązanie zagadki. Nigdy nie zaglądam, aby podejrzeć zakończenie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również nie mam w zwyczaju tego robić, nie chcę psuć sobie przyjemności czytania i zaskakujących zakończeń. :)

      Usuń
  17. Klasyczna kryminalna zagadka- coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Już sama okładka powoduje, że człowiek ma dreszcze na plecach! :P

    OdpowiedzUsuń
  19. Z tych recenzji, które zamieściłaś, to właśnie tę książkę bym przeczytała :) Mało czytam kryminałów, ale myślę, że ta opowieść by mi się akurat spodobała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie bardzo do siebie przekonała, uwielbiam takie klimaty, taki sposób rozwiązywania zagadek detektywistycznych. :)

      Usuń