środa, 15 listopada 2017

LATARNIA Z KISS RIVER Diane Chamberlain

KISS RIVER tom 2

[PRZEDPREMIEROWO]

"Są takie rany, które długo nie przestają boleć."

I są takie rany, które nieświadomie zadajemy, podążając za fikcją, iluzją, kłamstwem, wypierając się prawa do popełniania błędów. Krzywdzimy siebie i innych, nie dajemy szansy na oczyszczające duszę wyjaśnienia i właściwe interpretacje bolesnych wydarzeń. Podobnie jak w poprzednich powieściach Diane Chamberlain uzmysławia jak wielką psychiczną siłą dysponuje człowiek walcząc z przeciwnościami losu, w jak dużym stopniu ciepły koloryt życia zależy od niego samego, oraz jak upomnieć się o marzenia i zaspokojenie duchowych uczuć.

Plastycznie opowiadana historia uświadamia, że owszem więzy krwi są podstawą do zrozumienia i pielęgnacji własnego dziedzictwa, ale prawdziwa siła i moc tkwią w opartych na autentyczności relacjach z innymi ludźmi, niekoniecznie spokrewnionymi, przynależnymi do rodziny, a także na szczerym spojrzeniu na samego siebie. W pewien sposób naturalnym odruchem jest określanie siebie z perspektywy bliskiego otoczenia, ale tak naprawdę to my sami kształtujemy obraz siebie, bez względu na okoliczności jesteśmy w stanie zmierzyć się z przeszłością. Śmierć bliskiej osoby, zawód sprawiony przez przyjaciela, poczucie porzucenia przez rodzica, często wyzwalają pragnienie zamknięcia się w klatce samotności, jakby przywoływania negatywnych emocji na przekór chęci odseparowania się od dramatów, nieszczęść, problemów i niepowodzeń. A przecież warto układać życie na nowo, wlać w duszę otuchę, nadzieję i wiarę. Czasem wystarczy jedynie otworzyć się na innych, dać im szansę uleczenia, stanąć po stronie prawdy i miłości.

Wszystko to znane racje, jednak niekiedy niezwykle trudno jest się nimi kierować. I obojętnie w jakich czasach żyjemy, pewne wartości pozostają niezmienne i trwałe. Narracja prowadzi nas dwutorowo, naprzemiennie zaglądamy do wojennej atmosfery lat czterdziestych dwudziestego wieku i do wydarzeń po sześćdziesięciu latach mających miejsce w okolicach latarni z Kiss River, będącej świadkiem wielu dramatycznych scen. Odkrywamy mroczne tajemnice i toksyczne sekrety, rozwiązujemy dawne zagadki i moralne dylematy, uczestniczymy w poszukiwaniu skarbu i fortuny. Wszystko intrygująco oplecione emocjami i namiętnościami. Przyjemnie zaczytywać się w powieściach, które nie tylko dostarczają sympatycznej rozrywki, ale również zabierają w świat przecinających się i splecionych ludzkich losów, jednocześnie różnych i zbliżonych. Dynamicznie, uczuciowo, refleksyjnie. Zajrzyjcie do moich wrażeń z poprzednich spotkań z książkami autorki, pierwszym tomem serii, "Światło nie może zgasnąć", oraz innymi powieściami "W cieniu", "Jak gdybyś tańczyła", "Chcę cię usłyszeć", "Dar morza".

4/6 - warto przeczytać
literatura współczesna, 488 stron, premiera 16.11.2017 (2003), tłumaczenie Michał Juszkiewicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

46 komentarzy:

  1. kolejna książka na listę. półka już się ugina. dlatego nie czytam recenzji bo potem natychmiast chce mi się czytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że nie zawsze znajdujemy czas na czytanie książek, ale warto wiedzieć jakie przygody czytelnicze będą na nas czekać. :)

      Usuń
  2. Książki tej autorki zawsze na dlugo pozostawiaja we mnie slad.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest w nich coś tak bardzo przyciągającego, spora lekkość i swoboda, nawiązania do naszych życiowych doświadczeń. :)

      Usuń
  3. Książki autorki uwielbiam, więc Bardzo chcę przeczytać. Poza tym wszystkie książki pod patronatem klubu Kobiety to czytają, to gwarancja Bardzo dobrej książki. Bardzo chciałabym przeczytać również pazdziernikową propozycję klubu " Moja wina, Twoja wina", której niestety nie mam.:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria bardzo mi odpowiada, zawsze z przyjemnością sięgam po książki pod jej patronatem, przyjemne i refleksyjne zaczytanie. :) A "Moja wina, twoja wina" jeszcze przede mną, uśmiecha się z półki. :)

      Usuń
  4. Zaciekawiłaś mnie tym opisem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Musze w końcu przeczytać coś tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnorodność tematyczna książek wielka, zatem powinnaś trafić na coś dla siebie. :)

      Usuń
  6. Znowu ciekawa książka.Ach kiedy to wszystko czytać !

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam latarnie morskie, więc z chęcią bym przeczytała! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klimaty morskie, latarnie, wyspy... to zdecydowanie coś dla mnie. :)

      Usuń
  8. Zawsze podsuwasz fajne propozycje do czytania :) Na mojej liście w kolejce oczekuje jeszcze "Światło nie może zgasnąć", ale ten tytuł też sobie zapisuję. Dlaczego mam tak mało czasu na czytanie?! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgam po książki, na które w danym momencie mam chęć, buszuję po różnych gatunkach literackich, zatem i różnorodność na blogu. :)

      Usuń
  9. Nie moje klimaty, ale lubię od czasu do czasu przeczytać coś innego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealnie wpasowała się między moje kryminalne podróże czytelnicze. :)

      Usuń
  10. Uwielbiam autorkę i na pewno sięgnę po kolejną jej książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam nic tej autorki, ale może w takim razie, tym bardziej warto po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele ciekawych powieści przed Tobą, autorka ma dar pisania w ciepłych i wzruszających barwach. :)

      Usuń
  12. A mi w dalszym ciągu nie udało się przeczytać żadnej książki autorki :<
    Mam braki... Oby w końcu udało mi się zapoznać z jej piórem :) Kto wie może sięgnę po pierwszy tom tej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi odpowiadają późniejsze książki autorki, tak wiele z nich mogę odnieść do własnych doświadczeń życiowych. :)

      Usuń
  13. Dziękuję za wspaniałą recenzję!

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi intrygująco, zapiszę tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja również zapisuję tytuł w wolnej chwili sięgam po tom pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kolejna autorka której nie znałam, a ma przecież bogaty dorobek.

    OdpowiedzUsuń
  17. I kiedy znaleźć czas na czytanie tych wszystkich książek? Twoja recenzja mnie zaciekawiła i do mojej listy książek do przeczytania wskakuje również ta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście mnie ostatnio jego nie brakuje. :) Sympatycznego zaczytania. :)

      Usuń
  18. Już tyle czasu zbieram się do książek tej Autorki, że powoli staje się to moim wyrzutem sumienia... muszę to jak najszybciej zmienić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele jej książek naprawdę warto poznać, wciągające zaczytanie :)

      Usuń
  19. Nie słyszałam o tym tytule, ale wydaje się całkiem przyjemny.

    OdpowiedzUsuń