piątek, 18 sierpnia 2023

SCHRONIENIE

HARLAN COBEN

MICKEY BOLITAR tom 1

"Nie zdołamy uratować wszystkich. Zło istnieje. Nie ma wzlotów bez upadków, prawej strony bez lewej ani dobra bez zła."

Thriller w lekkim i łagodnym wydaniu, skierowany do młodzieży, choć i starszym amatorom książkowego dreszczyku również może się spodobać, jako przyjemna, niezobowiązująca i swobodna lektura. Szybkie tempo, mnóstwo intrygujących zdarzeń, zaskakujące zwroty akcji, umiejętnie wykreowane postaci, wciągający klimat powieści. Mroczna i tajemnicza aura owiewa fabułę od pierwszej do ostatniej strony. Przyjazna narracja w dużym stopniu uwzględnia oczekiwania, otrzymujemy możliwość odbycia dobrej przygody czytelniczej.

Głównym bohaterem jest Mickey Bolitar, sprytny i inteligentny piętnastolatek, bratanek detektywa Myrona Bolitara. Chłopak ciężko przeżywa tragiczną śmierć ojca w wypadku samochodowym i otacza troskliwą opieką matkę będącą na narkotykowym odwyku. Oprócz zmartwień rodzinnych pojawiają się także inne problemy życiowe, choćby szkolne perypetie z rówieśnikami, a także niepokoje związane z pierwszym zauroczeniem sympatią, tym bardziej że dziewczyna znika niespodziewanie z miasteczka i nikt nie wie, co tak naprawdę się z nią stało. Mickey wraz z trójką nowych przyjaciół, mocno różnych, ciekawych i oryginalnych, rozpoczynają śledztwo, nie zdając sobie sprawie jak wielkie niebezpieczeństwo i liczne pułapki na nich czyhają.

I chociaż młodzi ludzie wydają się być nieco łatwowierni oraz mieć zbyt duże umiejętności i sprawności, jak na swój wiek, to jednak specjalnie to nie przeszkadza w odbiorze opowieści, sympatycznie czujemy się w ich towarzystwie, chętnie śledzimy ich losy, zmagania i wyzwania. Wątki zajmująco poprzeplatane, przyglądamy się im i relaksowo odrywamy od codzienności. Zatrważający stary dom, zagadkowa staruszka, ponure wspomnienia, mnóstwo kłopotów i jeszcze nieustanne poczucie osaczenia, potrzasku i złapania w sidła tajemnic. Chętnie sięgnę po kolejne tomy trylogii, miły przerywnik między innymi lekturami, sporo pogodnego humoru w dialogach.



4/6 - warto przeczytać, obejrzyjcie też ekranizację (trailer)
thriller, 348 stron, premiera 09.08..2023 (2011), tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

10 komentarzy:

  1. Dawno nie czytałam Cobena. Może czas do niego wrócić. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat na lato do poczytania na spokojnie :-) Nie przepadam za thrillerami, ale taki dla młodzieży to może być...

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi ciekawie. Chętnie poznam wszystkie tomy

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło spędziłam czas z tą lekturą, przypadła mi do gustu w jeden dzień.

    OdpowiedzUsuń
  5. I jeszcze widziałam, że jest serial już na jej podstawie, więc muszę nadrobić książkę

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, że troszkę napaliłam się na ekranizację, mam nadzieję, że będzie udana.

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja nadal nie przeczytałam żadnej książki Cobena. Ciekawe kiedy się to w końcu zmieni.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi ciekawie. Słyszałam że autor dobrze pisze. Muszę się wybrać po jego książke

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio miałam styczność z tym autorem ponad dwa lata temu, czas jednak wrócić do jego książek.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mogłaby mi się spodobać. Dawno nie czytałam tego gatunku

    OdpowiedzUsuń