piątek, 21 lipca 2017

Z TEJ SAMEJ KRWI Tobias Olsson

JONATHAN SANDLER tom 1 

"Jeśli raz zobaczysz zło w czystej postaci, nigdy go nie zapomnisz."

Thriller w dobrym klasycznym wydaniu, wzbogacony podkręcającymi dynamiczność i efektowność akcji elementami kryminału i sensacji. Książka nie trzyma oszałamiająco w napięciu, jednak wyzwala satysfakcjonujący dreszcz niepokoju i niepewności. Szpiegowskie intrygi zakrojone na szeroką skalę, spiski kryjące się głęboko w różnych organizacjach, z dala od oczu społeczeństwa, zakamuflowane elitarne porozumienia, oraz perfidne prowokacje obliczone na wywołanie określonych zachowań, zasianie i rozwijanie konkretnych idei. Znakomicie przedstawione tło społeczne, gospodarcze i polityczne. Odwołanie do nasilonego napływu uchodźców do europejskich państw, międzynarodowej polityki ochrony przed masowością tych zjawisk, gwałtownych protestów demonstrantów przeciwko rządowym i unijnym planom. Przywołanie historycznych faktów potwornych czystek etnicznych. Jakie mechanizmy psychologiczne powodują, że niektórzy ludzie, omamieni propagandą i retoryką wojenną, bez najmniejszych skrupułów, zamieniają się z pełnych miłości ojców i mężów w bezlitosnych morderców?

To także obraz niskich standardów przyjętych przez współczesne środki masowego przekazu, często nietrzymających się zasad etycznych, goniących za sensacyjnymi informacjami, niewystarczająco potwierdzających zebrane dane, koncentrujących się bardziej na szybkości udostępniania newsów niż na ich jakości. Instrumenty wykorzystywane przez władzę do kształtowania i manipulowania opinią społeczną, odwracania uwagi od naprawdę istotnych spraw, a podawania miałkiej i nijakiej papki informacyjnej. Powieść czyta się płynnie, przyjemny styl narracji, intrygujący scenariusz zdarzeń, zaskakujące zwroty akcji. Brakuje jedynie bardziej wyrazistych profili głównych bohaterów, tak aby czytelnik mógł nawiązać z nimi więź sympatii. Pierwszy tom serii, zatem wiele aspektów fabuły jest jeszcze frapująco zawieszonych i celowo niedopowiedzianych, ale już obiecująco zapowiadających się. Ciekawie będzie odkrywać je w kolejnych odsłonach, z pewnością się na nie zdecyduję.

W północno-wschodniej części Grecji, w niewielkiej miejscowości, położonej blisko tureckiej granicy, odnaleziono ciało zamordowanego szwedzkiego policjanta. Jonathan Sandler, wojenny korespondent, zostaje wyznaczony przez szefową działu wiadomości szwedzkiej gazety, do przyjrzenia się sprawie na miejscu i jej zrelacjonowania. Mężczyzna szybko odkrywa, że podawana przez lokalną policję oficjalna wersja wydarzeń nie pokrywa się z dokonanymi przez niego spostrzeżeniami. Wiedziony dziennikarską intuicją rozpoczyna złożone śledztwo. Wraz z Agnes Walli, przedstawicielką miejscowej prasy, podąża tropem prominentnego biznesmena, a także stara się poznać faktyczną sytuację w obozach dla uchodźców. Jeszcze nie wie, na jak wielkie niebezpieczeństwo naraża się i ile zagrożeń czyhać będzie na niego. W tym samym czasie, Livia Köhler, adwokat zajmująca się w Sztokholmie sprawami azylantów, dowiaduje się o tragicznej śmierci ojca, z którym nie utrzymywała bliskich kontaktów, a jednak jego odejście nagle, bezpośrednio i intensywnie wciąga ją w wir zatrważających incydentów, wyjątkowej przemocy, mrocznych tajemnic, tajnych informacji. Naprzemienna obserwacja obu wątków powieści wywołuje sporo przyjemności czytelniczej.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 412 stron, premiera 28.06.2017, tłumaczenie Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca. :)

60 komentarzy:

  1. Zapowiada się super ciekawie. Czeka u mnie na półce, chyba sięgnę po nią wcześniej niż myślałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciągnęła mnie w ciekawy sposób, dostałam relaks na jaki liczyłam. :)

      Usuń
  2. Ach te Twoje thrillery :) może polecę mężowi ;) zaraziłam go czytaniem, więc może on sięgnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz mam takie czytelnicze zapotrzebowanie, wciąż jeszcze się nimi nie nasyciłam. :)

      Usuń
  3. Mamo ochotę przeczytać coś ekscytującego, bo do tej pory to same historyczne były.

    OdpowiedzUsuń
  4. Swego czasu zaczytywalam się w Czarnej Serii, ale niestety ostatnio się zacielam i żaden thriller jakoś mnie do siebie nie przekonuje. Straszne to, ale niestety prawdziwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie najlepiej odłożyć je na jakiś czas, a potem wrócić z przyjemnością. :)

      Usuń
  5. Seria, którą mam w planie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. I tylko się zamykać w pokoju i czytać kolejne kryminalne serie :) Brzmi bardzo ciekawie, więc jeśli wykonanie będzie równie dobre, to ja już dopisuję do listy!

    OdpowiedzUsuń
  7. Thriller, sensacja i kryminał to moja ulubiona mieszanka literacka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedna z tych lepszych dla dobrego relaksu, odciągnięcia myśli od codziennych trosk. :)

      Usuń
  8. mam słabość do książek z tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Znalazłam na Twoim blogu tyle książek, które muszę przeczytać, że nie wiem od czego zacząć... :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmm brzmi ciekawie. Pewnie przyjrze sie i tej propozycji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem mogłabym się skusić pomimo tej mroczności :)
    Ciekawią mnie te środki masowego przekazu i ich okrutne rozwiązania.

    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajna koncepcja autora :) idealna mieszanka gatunków, chcę ją mieć! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. dawno nie czytałem czegoś tego typu, może się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że mogłabym zasięgnąć po ten tytuł. ♥

    Pozdrawiam
    Hania z http://nie-oceniam-po-okladkach.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak zawsze zachecasz do lektury swoją recenzją!

    OdpowiedzUsuń
  16. Kryminałów z reguły nie lubię, ale bardzo interesującą recenzję napisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie przypominam sobie, żebym czytała jakiś kryminał z akcją w Grecji. Może się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie moja tematyka, ale recenzja zachęca do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  19. Intrygujesz i kusisz, ale nie wiem czy tym razem przypadnie mi do gustu

    OdpowiedzUsuń
  20. Kolejna ciekawa pozycja, który być może uzupełni moje zbiory ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Niestety fabuła książki nie wzbudziła mojego zainteresowania, więc jednak odpuszczę sobie tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Zaintrygowałaś mnie! Brzmi dobrze, mocno i bardzo na czasie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkanie z książką zaliczam do udanych, ciekawe spojrzenie na obecne nurty społeczne, i to tak przy okazji kryminalnej intrygi.

      Usuń
  23. Myślę, że mogłabym się skusić ;-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Zauważyłam, że autorzy współczesnych kryminałów mają problem właśnie z dobrą kreacją swoich bohaterów. Często bywa albo okrojona, albo sztampowa, mało oryginalna. Wielka szkoda, to przecież jeden z bardziej poczytnych gatunków... warto by było zadbać o jego jakość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może my już tak dużo przeczytałyśmy, że mocno podnosimy poprzeczkę? ;)

      Usuń
  25. Mam już sporo zaległości w czytaniu, ale jak starczy mi czasu to może sięgnę po ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto uwzględnić w planach czytelniczych, ciekawie zapowiadająca się seria. :)

      Usuń
  26. Dawno nie czytałam nic z Czarnej serii, muszę do niej wrócić.

    OdpowiedzUsuń
  27. Dobry kryminał dlaczego nie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Tym razem ti zupełnie nie dla mnie. Jeżeli hodzi o sensacje, jestem bardziej wymagająca.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy czyta to, co lubi i co sprawia mu przyjemność, czy można to traktować w kategoriach bardziej? ;)

      Usuń
  29. Grecja i sensacja? Brzmi jak dobra zabawa. Skuszę się ;-)

    OdpowiedzUsuń