piątek, 7 lipca 2017

CZŁOWIEK Z SĄSIEDZTWA Christopher Priest

"Wprawny magik doskonale wie, jak odwrócić uwagę publiczności przy użyciu sąsiedztwa i jak wykorzystać niewidzialność, którą stwarza na moment ten efekt."

Książka dostarcza sporo pozytywnych wrażeń, dociekliwie zagłębiamy się w kolejne rozdziały, podziwiając predyspozycje autora do tworzenia oryginalnych i fascynujących opowieści. Większość części można traktować niemal jak odrębne utwory, jednak wyłapywanie wspólnych między nimi nici stanowi esencję tej rozrywki czytelniczej, owocującej intensywną satysfakcją. I nawet otwartość zakończenia ciekawie koresponduje z wytwarzanym w książce oryginalnym i intrygującym klimatem, zaskakuje niejednoznaczność, ufność autora w umiejętność snucia pasjonujących interpretacji przez czytelnika. Podejście do literatury opartej na wzajemnym szacunku między pisarzem o odbiorcami jego twórczości. Pierwsze spotkanie z dorobkiem Christophera Priesta uznaję jako niezwykłe i porywające. 

Poznajemy dziejącą się w niedalekiej przyszłości historię Tibora Tarenta, fotografa i inżyniera środowiska, który wraz z żoną Melanie, pielęgniarką, przeniósł się na kilka miesięcy do Turcji, aby nieść pomoc pacjentom w szpitalu i dokumentować zdjęciami otaczającą ponurą rzeczywistość. Małżeństwo przeżywa kryzys, a wyjazd ma ułatwić im na nowo odnaleźć się nawzajem. Niestety, kobieta ginie w przerażającym i zagadkowym wypadku terrorystycznym. Tibor eskortowany przez oficerów bezpieczeństwa udaje się do Anglii, nazywanej Islamską Republiką Wielkiej Brytanii. Wraz z głównym bohaterem wyruszamy w niebezpieczną podróż, jednak w jej trakcie zbaczamy z głównego nurtu fabuły i zagłębiamy się także w historię o iluzjoniście Trencie Tommym, który podczas pierwszej wojny światowej przydzielony zostaje do tajnej misji w lotnictwie.

Z zainteresowaniem słuchamy również opowieści Krystyny Roszko, polskiej pilotki, o jej ucieczce z okupowanego przez hitlerowców kraju podczas drugiej wojny światowej. Uczestniczymy też w wywiadzie przeprowadzanym współcześnie przez Jane Flockhart, reporterkę internetowej prasy, z Thijsem Rietveldem, holenderskim fizykiem teoretykiem. Rozmowa dotyczy jego przeszłej pracy naukowej nad kwantowym sąsiedztwem, technologii mającej zakończyć wszystkie wojny, która gdyby wpadła w niewłaściwe ręce, mogłaby stać się zatrważająco groźną bronią, operatorem anihilacji. Wspaniale było układać te wszystkie segmenty fabuły w całość, dopatrywać się w przedstawianych obrazach osobliwych niuansów i wskazówek, starać się wyławiać wzajemne powiązania, podejmować wyzwanie ich właściwego zrozumienia i uszeregowania. Frapująca rozrywka czytelnicza. Chętnie sięgnę po inne książki autora, obietnica dalszych wciągających przygód czytelniczych brzmi wyjątkowo kusząco, lubię ekscytujące podróże w krainę wyobraźni.

5/6 - koniecznie przeczytaj
fantastyka, 440 stron, premiera 26.04.2017 (2013), tłumaczenie Wojciech M. Próchniewicz
Książkę "Człowiek z sąsiedztwa" zgarnęłam z półki "nowości". :)

54 komentarze:

  1. Zapowiada się faktycznie interesująco! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie spodziewałam się, że ta historia wciągnie mnie aż tak bardzo, bardzo pozytywne wrażenia. :)

      Usuń
  2. Oryginalnie oraz intrygująco. Tego oczekuje się od dobrej książki. Myślę, że jeśli będę szukała czegoś z gatunku fantastyki - sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie polecam, świetny relaks i pobudzenie wyobraźni. :)

      Usuń
  3. Islamska Republika Wielkiej Brytanii - oj, brzmi to jak przepowiadanie przyszłości i nie wiem czy mi się podoba. Ale książka wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Powiem Ci że ta książka naprawdę mnie zaciekawiła. Uwielbiamntego typu książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz koniecznie muszę sięgnąć po inne książki tego autora, znalazłam coś, co bardzo mi odpowiada, więc poszerzę znajomość. :)

      Usuń
  5. Zastanawiam się czy bardziej jest dla siostry czy szwagra :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastykę zawsze mi się ciężko czytało, ale może warto spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zwykle świetna recenzja. Tym razem fragment "Większość części można traktować niemal jak odrębne utwory, jednak wyłapywanie wspólnych między nimi nici stanowi esencję tej rozrywki czytelniczej, owocującej intensywną satysfakcją." zdecydowanie mnie zachęca do lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnej przygody czytelniczej, wyczekiwać będę Twoich wrażeń. :)

      Usuń
  8. Wydaje się, że to książka dość odległa od lektur, które czytam na co dzień, ale może powinnam dać jej szansę, wychodząc poza czytelniczą strefę komfortu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak spodobała Ci się ta książka to koniecznie przeczytaj "Rozłąkę" - też z UW.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, właśnie takich klimatów poszukiwałam, cieszę się, że sięgnęłam po "Człowieka z sąsiedztwa". :)

      Usuń
  10. Jak zawsze ciekawa recenzja. :) Ty normalnie chyba połykasz te książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka wygląda zachęcająco, recenzja też :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mimo że to fantasy, chętnie bym ją przeczytała że względu na opowieść Krystyny Roszko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie między innymi po tym wątku było widać, jak starannie przygotował się autor do poprowadzenia tej opowieści. :)

      Usuń
  13. Nie znam tego autora, ale chętnię sięgnę po tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapoznam się z nią - to już pewne :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Od dawna chciałem zapoznać się z twórczością tego autora, a konkretnie z "Prestiżem". Teraz, gdy pojawił się "Człowiek z sąsiedztwa", który zbiera pochlebne opinie, czekają już na mnie 2 tytuły od Priesta. Sam nie wiem, po który sięgnąć najpierw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W najbliższych dniach zajrzę do moich pobliskich bibliotek, zobaczymy, co w danym momencie będą mieli na stanie, i na to właśnie się zdecyduję, może losowo, ale obiecująco. :)

      Usuń
  17. Brzmi ciekawie. Chyba skuszę się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawa fabuła i książka w moim stylu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Niestety nie mój klimat, ale muszę przyznać, że brzmi oryginalnie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Już ża sam rysunek mojego ulubionego samolotu z drugiej wojny światowej jest duuuuuuuuży plus :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na samolotach absolutnie się nie znam, ale sporo o nich w książce. :)

      Usuń
  21. Nie słyszałam o tej książce ale już mnie zaciekawiłaś. Lubie takie książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zainteresowaniem sięgnę teraz po inne książki tego autora. :)

      Usuń
  22. Chyba to nie zbyt moje klimaty, nieźle bym się wynudziła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdemu musi się podobać to samo, tak jest ciekawiej. :)

      Usuń
  23. Myślę, że śmiało odnalazłabym się w tej pozycji, więc Cię przeproszę, ale podkradnę sobie tytuł! :)

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyczekiwać będę Twojej opinii, nie tylko o przebiegu czytania, ale również odnośnie zakończenia książki. :)

      Usuń
  24. Nie jestem pewna, czy to książka dla mnie, ale z pewnością stanie się doskonałym prezentem dla mojego taty na urodziny:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę warto podać dalej, spora dawka świetnego zaczytania. :) Uczta dla wyobraźni. :)

      Usuń
  25. Ta książka to zdecydowanie ten typ powieści, które uwielbiam, dlatego to dla mnie lektura obowiązkowa. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie znam autora, ale twój opis brzmi interesująco, do poczytania na balkonie :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo spodobał mi się styl autora, dlatego już rozglądam się za jego innymi książkami. :)

      Usuń
  27. Mam w planach, tylko nie wiem, kiedy uda mi się po to sięgnąć. Najpierw muszę uszczuplić zapasy które nazbierałam na półce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuję w lipcu zmieścić się w bardzo ograniczonym limicie nowych propozycji czytelniczych, cztery potężne stosy książek dopominają się mojej uwagi, a ja wciąż mam dla nich zbyt mało czasu. :) Interesującej przygody czytelniczej. :)

      Usuń