wtorek, 4 lipca 2017

KRÓTKA HISTORIA WSZYSTKICH LUDZI, KTÓRZY KIEDYKOLWIEK ŻYLI Adam Rutherford

[PRZEDPREMIEROWO]

"Przeszłość może i jest obcą krainą, lecz przez cały czas w naszym wnętrzu nosimy jej mapę."

Spora dawka wiedzy, podana w przystępny i interesujący sposób, pozwalająca zagłębić się w genomikę, naukę zajmującą się analizą materiału genetycznego zawartego w podstawowym zespole chromosomów, oraz genetykę, naukę zajmującą się dziedzicznością i zmiennością organizmów. Jak podkreśla Adam Rutherford, to sposoby odczytywania przeszłości człowieka, jego pochodzenia i celu zmierzania. Typowe, niepowtarzalne i wyjątkowe historie osobiste, ale jednocześnie historie zbiorowe jako reprezentantów gatunku.

Wrażenie robi oszałamiająca ilość informacji, którą można pozyskać w trakcie umiejętnego odczytywania sekwencji DNA, będących właśnie swego rodzaju źródłem historycznym. To nie tylko ustalenie stopnia pokrewieństwa między dwiema osobami, ale także śledzenie dróg przemieszczania się ludzi wędrujących po planecie Ziemi. Wskazanie w jak spektakularnie mylny sposób potocznie rozumie się pojęcie rasy, zatem jak bezsensowne są ideologie oparte na segregacji i rasizmie. Fascynujące spojrzenie na odsłanianie i porządkowanie tajemnic z dalekiej przeszłości. Śledzimy krzew ewolucyjny rodzaju ludzkiego, ścieżki migracji homo sapiens poza obszar Afryki, przystosowanie do środowiska naturalnego, zmienność genetyczną.

W książce zamieszczono mnóstwo zajmujących przykładów potwierdzających lub odrzucających słuszność wysuwanych na przestrzeni długich lat teorii odnośnie genetyki i dziedziczenia. Znaczenie zmian zachodzących w materiale genetycznym wciągu krótszych i dłuższych przedziałów czasu stanowi przedmiot naukowych dyskusji. Autor pokazuje, że nie było żadnego początku i nie ma brakujących ogniw, tylko odpływy, przypływy i znów odpływy życia przez kolejne epoki. Geny zmieniają kulturę, osadzającą się w naszych komórkach, zaś one w miarę upływu czasu zmieniają geny. Co ciekawe, rodowody już kilka pokoleń wstecz zaczynają się splątywać ze sobą i coraz mniej przypominać strukturę znanych nam drzew genealogicznych. Tak jakbyśmy byli po trosze wszystkimi, pochodzili zewsząd, wszyscy byli spokrewnieni.

Adam Rutherford wyjaśnia założenia Projektu Poznania Genomu Ludzkiego, naukowego przedsięwzięcia rzutującego na rozwój medycyny, poszerzenie wiedzy o przyczynach chorób. Odnosi się w szerszym wymiarze do prób odkrycia przykładowo genu piękna, określonych zdolności, geniuszu muzycznego, albo prób wyjaśnienia działaniem genów niezwykłych ludzkich zachowań, czy brutalnych morderstw. Obecność konkretnego wariantu genu może, wbrew powszechnemu sądzeniu, jedynie wpłynąć na zmianę prawdopodobieństwa jakiegoś zachowania, nie zaś go determinować. To tylko nieliczne próbki poruszanych w książce frapujących zagadnień. Pomimo początkowych obaw związanych ze zrozumieniem terminologii naukowej, niemal natychmiast wciągnął mnie komunikatywny i przystępny styl autora. Książka, do której chętnie zajrzę za jakiś czas, aby ponownie przemyśleć pewne kwestie, mocniej się w nie zagłębić.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (genomika, genetyka), 360 stron, premiera 06.07.2017
tłumaczenie Adam Tuz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

112 komentarzy:

  1. Lubię książki popularnonaukowe, a tematyka tej książki wydaje się nader ciekawa. Z chęcią zapoznam się z tym tytułem :).

    Pozdrawiam
    zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka zdecydowanie dla mnie, ale tym razem chyba stanie się prezentem dla kogoś. Choć ją z pewnością pożyczę później od niej:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi ciekawie. Równie fascynujący co genotyp jest fenotyp ;))) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi to ogromnie ciekawie i jeżeli już wejdę w etap czytania tego typu książek, to postaram się o tej nie zapomnieć ;)Póki co jednak jeszcze tego nie czuję.
    Pozdrawiam!
    Q.

    Otwórz Drzwi do Innego Wymiaru :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy cytat bardzo trafny ♥ A cała książka porusza bardzo ciekawy temat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka z solidną dawką wiedzy, ale chyba nie dla mnie. Zdecydowanie wolę beletrystykę. Przy tym byłoby mi ciężko się zrelaksować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdobywanie wiedzy też jest formą relaksu, tym bardziej, kiedy podane w popularnonaukowej formie. :)

      Usuń
  7. Ta książka może mnie zainteresować :) z chęcią bym przeczytała coś o takiej tematyce z dawką wiedzy!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa książka... Do tej pory sięgałam głównie po beletrystykę, ale coraz częściej mam ochotę na coś mądrzejszego. Ten tytuł zapowiada się obiecująco.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny cytat. Na w sobie dużo prawdy. Nie można odciąć się od przeszłości. Ciekawie się zapowiada ta książka. Mam ochotę ja zamówić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za literaturą popularnonaukową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejny raz potwierdza się, ze mamy odmienne upodobania czytelnicze. :) Różnorodność mile widziana. :)

      Usuń
  11. Nie wiem, czy bym dała radę przeczytać :) Od jakiegoś czasu mam ochotę na książki popularnonaukowe, próbowałam z serią od Prószyńskiego "Na ścieżkach nauki", ale zupełnie mi nie szło. Za to chętnie dałabym tę książkę w prezencie bo znam osobę, która się interesuje tematem i lubi takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo tez miałam obawy, ale temat na tyle mnie interesował, że się przemogłam, a teraz nie żałuję, to była interesująca przygoda czytelnicza. :)

      Usuń
  12. Książki popularnonaukowe zawsze wydawały mi się ciężkie. Co nie zmienia faktu, że zawsze lubiłam czytać thrillery medyczne. Może da się to jakoś połączyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. To właśnie jedna z takich pozycji, do których można wracać przez lata. Fascynująca historia człowieka i jego życia zapisana w genach. Jeszcze niedawno trafiałam na wyśmiewanie tezy o tym, jak wiele mamy zapisanego w DNA, powoli jednak ludzkość odkrywa w nich coraz więcej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sama nie wiem, czy przebrnęłabym przez taką książkę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo trafny cytat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najtrafniej oddaje istotę tego, co wyczytałam w tej książce. :)

      Usuń
  16. To zdecydowanie coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda ciekawie, choć literatura popularno naukowa to nie moje klimaty. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetny tytuł :) Nie kojarzyłam wcześniej tej książki, a przyznaję, że mnie zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  19. Genetykę akurat miałam na studiach, więc myślałam, że to książka nie dla mnie, dlatego cieszę się, że przeczytałam Twoją recenzję, bo okazało się, że jest tu jeszcze genomika i pokrewieństwo między rasami, a o tym nic nie wiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kocham genetykę, więc ta książka byłaby dla mnie idealna! Zawsze w szkole fascynowało mnie to, jak z dwójki ludzi mały człowiek zabiera po połowie genów, a jednak potrafi tak się od nich różnic i czerpać z genów swoich dziadków. Wspaniała książka! Całe szczęście, że ludzie chcą o tym pisać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też to bardzo zawsze fascynowało, w liceum sporo książek na ten temat czytałam. :)

      Usuń
  21. Raczej nie czytam takich książek, ale może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiem, cy nie byłaby to dla mnie propozycja zbyt "ciężka" - zwłaszcza na wakacje (pomimo, iż wspominasz o przystępnym stylu autora). Może sięgnę po nią w jakieś jesienne słoty albo zimowe mrozy - bo latem szukam raczej lektur nie wymagających zbyt wnikliwej analizy, jako odskoczni od akademickich podręczników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie jakoś teraz tak naszło, ucieszyłam się, kiedy zobaczyłam książkę w zapowiedziach. :)

      Usuń
  23. Strasznie chciałabym ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Co za fantastyczna pozycja! Lubię takie popularnonaukowe tytuły :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mój mózg jeszcze odpoczywa po zakończonych studiach i nie wiem, czy cokolwiek bym z niego wykrzesała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytanie bez przymusu, a w spokojnych rytmach, pozwala się odprężyć, nawet jak to literatura popularnonaukowa, a może właśnie dlatego. :)

      Usuń
  26. Nie, nie, nie. Ta okładka mnie odstrasza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej skoncentrować się na treści, a grafika okładki sama się wyjaśni niejako przy okazji. :)

      Usuń
  27. Chętnie bym przeczytała i poszerzyła wiedzę w tym zakresie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zdecydowanie nie dla mnie, zanudziłabym się na śmierć.

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziwny tytuł, dziwna okładka... Ale widzę, że wartościowa treść. Skoro masz ochotę powrócić do tej treści za jakiś czas, książka musi nie być zła. Myślę jednak, że chyba póki co zrezygnuję, bo na dzień dzisiejszy to nie mój temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto uwzględnić w planach czytelniczych, zatem może kiedyś. :)

      Usuń
  30. Ojej, dla mnie zdecydowanie zbyt zawiła tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. To coś dla mnie. Już zapisuję w moim zeszycie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  32. Brzmi arcyciekawie, genomika to także moje klimaty, koncepcja bardzo ciekawa, a spodobała mi się nawet okładka! ;) Dopisuję do listy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka natychmiast kojarzy się z konkretnym tematem, wprowadza w klimat tego, co nas czeka, kiedy zagłębimy się w książkę. :) Przyznam, że sporo dowiedziałam się. :) A ile jeszcze pozostało otwartych pytań, dziedzin, które naukowcy właśnie badają. :)

      Usuń
  33. Juz sam tytul mnie przyciagnal, a tematyka dla mnie jest bardzo ciekawa. Wpisuje na liste do czytania :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie trzymałam w ręku książki z literatury popularnonaukowej, tym bardziej z zainteresowaniem po nią sięgnęłam. :)

      Usuń
  34. Odpowiedzi
    1. Jak wiele się zmieniło od czasu, kiedy skończyłam liceum, ogrom nowej wiedzy. :)

      Usuń
  35. Zazdroszczę Ci tych wszystkich przeczytanych książek. Też czytam, ale nie aż w takich ilościach, litości! ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Zupełnie nie moja tematyka ; )

    OdpowiedzUsuń
  37. O! To bym chętnie przeczytała! Kiedyś widziałam taki film na Fb, gdzie ludzie dowiadywali się na podstawie testu DNA, jakie mają pochodzenie i w ilu procentach. Większość z nich była zaskoczona. Sama chciałabym zrobić kiedyś podobne badania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli to były filmy dokumentalne, to ja również z zainteresowałam je obejrzałam, tytułu oczywiście już nie pamiętam. :)

      Usuń
  38. Ciekawy tytuł. niby wszystko mówi, ale ciężko domyślić się o czym będzie książka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasze przeszłość zapisana w genach, a także próba odpowiedzenia na pytanie kim będziemy. :)

      Usuń
  39. Idealna książka dla mojego znajomego. Dziękuję za dopracowaną recenzję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo wiedzy, więc jeśli ktoś lubi taką tematykę, ta książka z pewnością mu się spodoba. :)

      Usuń
  40. Czy bardzo jestem dziwna lubiąc czytać takie książki? Ach, aż mi się przypomniały czasy, gdy zbierało się Świat Wiedzy <3

    OdpowiedzUsuń
  41. Oj, to chyba nie dla mnie. Choć na przykład pozycje o tematyce psychologicznej, mimo że również nie są najłatwiejsze, pochłaniam w dużych ilościach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie ciągnie do takich publikacji, wiele z nich się dowiaduję, cieszy mnie każdy aspekt poznawania świata. :)

      Usuń
  42. Lubię książki, które dają dużo wiedzy :) Ta na pewno musi być bardzo wartościowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że nawet nie przypuszczałam, ze tak wiele zmieniło się w genetyce od czasów zbierania wiedzy na jej temat podczas pobytu w liceum, fascynująco było zagłębić się w te wszystkie zagadnienia. :)

      Usuń
  43. Chyb warto przeczytać, dodaję do listy.
    Pozdrawiam Marzena WM

    OdpowiedzUsuń
  44. O! to coś dla mnie! - uwielbiam takie książki <3 Już sobie wpisałam na listę książek do kupienia :)

    OdpowiedzUsuń
  45. To jest temat, który jednocześnie mnie przyciąga i przeraża, ale Twoja recenzja szalę przechyla na stronę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Książka wydaje się być bardzo interesująca ;) Na pewno warto ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim odczuciu, jak najbardziej tak, wiele z niej wyniosłam wiedzy. :)

      Usuń
  47. WoW to naprawdę robi wrażenie, nigdy nie słyszałam o tej książce, ale kto wie...po przeczytaniu Twojej recenzji jeśli znajdę czas być może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Iza, jak zwykle potrafisz zaciekawić :) Podoba mi się ta książka, a szczególnie słowa: "Opowieści zapisane w naszych genach" - byłoby z tego świetne hasło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, że człowiek próbuje poznać kosmos, ale i też z ogromnym zainteresowaniem dociera do tajemnic nas samych. :)

      Usuń
  49. Ciekawe w kwestii rozważań naszych zachowań i ich uwarunkowań, więc t będzie coś dla mnie:) Dzięki Iza!

    OdpowiedzUsuń
  50. Kolejny punkt długiej listy, która wciąż czeka :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Bardzo zaciekawiło mnie to zdanie "Śledzimy krzew ewolucyjny rodzaju ludzkiego, ścieżki migracji homo sapiens poza obszar Afryki, przystosowanie do środowiska naturalnego, zmienność genetyczną" i skłoniło do rozważenia tej książki pod katem kolejnej lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Interesującego spotkania z książką, mnie ciekawie wciągnęła. :)

      Usuń
  52. Ludzie są najlepszą historią. Nawet nasza rodzina :)

    OdpowiedzUsuń
  53. Brzmi to ciekawie, mam nadzieję że znajdę czas aby sprawdzić czy naprawdę tak jest :)

    OdpowiedzUsuń