niedziela, 9 lipca 2017

WITAMY W BIAŁEJ AFRYCE Wojciech Rogala

"Kocham podróże, bo stawiają nas w sytuacjach, których nie da się zaplanować, spotykamy ludzi, których nigdy byśmy sobie nie wyobrażali. Możemy spojrzeć na świat ich oczami i zobaczyć, jak jest całkowicie odmienny lub zdziwić się, jak bliski bywa naszemu."

Dopiero po przeczytaniu książki zdałam sobie sprawę, jak powierzchowna była moja wiedza o Namibii, jak bardzo uległam wpływom powszechnie lansowanym informacjom w środkach masowego przekazu, nie tylko krajowych, ale też zagranicznych. Z ogromnym zaciekawieniem zagłębiałam się w ten gruntownie, kompleksowo i wielostronnie przygotowany reportaż. Mnóstwo wiedzy z niego wyniosłam, nie tylko odnośnie poznania piękna Namibii, ale również, i to w większym stopniu, jej złożonych uwarunkowań historycznych, politycznych, społecznych, kulturalnych i gospodarczych. Wielosegmentowe determinanty kształtujące współczesny obraz Namibii, niełatwe do jednoznacznej interpretacji nastroje społeczne, wielobarwne odcienie różnorodnej mieszanki mieszkańców kraju.

Poznajemy historię Namibii związaną z kolonializmem, niewolnictwem, segregacją rasową, ludobójstwem, działaniami wojennymi. Wsłuchujemy się w odczucia, przekonania i nastawienia białych mieszkańców, stanowiących sześć procent społeczeństwa, wobec różnych grup etnicznych kraju. Poznajemy ich ocenę ogłoszonej w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym roku niepodległości. Jak bardzo od czasu przejęcia rządów przez czarną większość zmieniło się życie białych, jakimi zaowocowało konsekwencjami, jaki kształt przyszłości rysuje się przed nimi. Często zaskakiwani jesteśmy bezpośredniością i szczerością wypowiedzi, trzeba przyznać, że autor potrafi skłonić rozmówców do otwartego i naturalnego wyrażania opinii. Odpowiadały mi indywidualne punkty widzenia, to jak dzieciństwo, życiowe doświadczenia i rozgrywające się zmiany w kraju, uformowały spojrzenie na otaczającą rzeczywistość.

Właśnie takie odkrywanie świata bardzo cenię, kiedy podróżnik stara się być jak najbliżej ludzi, uważnie obserwować ich codzienność, dostrzegać tło współczesnych problemów, chwytać trendy społeczne, potrafić je właściwie interpretować poprzez świadome poznawanie historii, a co ważne, bez oceniania i nakładania na wszystko kalki zachodniej kultury. Wsłuchiwanie się w każdy głos, wyłapywanie niuansów między własnymi wyobrażeniami, narzucanymi punktami widzenia, wciąż funkcjonującymi stereotypami a faktycznym pejzażem barwnej rzeczywistości. Książkę zaliczam do kształcących, intelektualnie rozwijających podróży czytelniczych. Interesująco spędziłam z nią czas, pasowało mi wyczerpujące i szczegółowe podejście autora do poruszanych zagadnień, a przy tym lekkie i wciągające pióro. Posmakowałam Namibię, jej historię, architektoniczne ślady niemieckiego kolonializmu, zwrotnikowy klimat, pustynny oddech, towarzystwo zimnego oceanu, skąpą florę, ale bogatą fauną. Publikację wzbogacają liczne zdjęcia, łatwo zatem przenieść się w wyobraźni na ten niezwykły fragment Czarnego Lądu, by kiedyś odwiedzić go osobiście.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura podróżnicza, 432 strony, premiera 17.05.2017
Książkę "Witamy w białej Afryce" zgarnęłam z półki "nowości". :)

95 komentarzy:

  1. Lubię takie książki :), z chęcią ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto po nią sięgnąć, przyjemnego zaczytania. :)

      Usuń
  2. Świetna recenzja, z chęcią zainteresuję się nią bliżej

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli lubisz podobną literaturę, polecam Ci 'Czołem, nie ma hien. Wietnam jakiego nie znacie' Andrzeja Mellera. Książka jest genialna!

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca propozycja. Z miłą chęcią po nią sięgnę. :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten kawałek Afryki znam tylko z Kapuścińskiego, a odkąd trafiłem do czarnej Afryki, ale wschodniej, to czytam wszystko co mi w ręce wpadnie. Postaram się żeby i ta pozycja mi wpadła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również poszukuję inspiracji czytelniczych o Afryce, miałam okazję zwiedzić jej północną część, ale południowa jeszcze nie została przeze mnie odkryta. :)

      Usuń
  6. Marzy mi się odwiedzić ten obszar Afryki. W ogóle cały kontynen jest dla mnie niezwykły i bardzo kuszący podrozniczo. Póki co na swojej liście z Afryki mam tylko Kenię, ale to dopiero początek, zatem pozycje opisujące resztę kontynentu są jak najbardziej porządane��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale jest tak podróżować za pośrednictwem książek, wiele można się dowiedzieć, a później wszystko samemu sprawdzić. :)

      Usuń
  7. podróżniczej literatury to ja w ogóle nie czytam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Książkę, która czytałam o podobnej tematyce była "Biała Masajka". Spodobała mi się. Sięgnęłabym i po tę, gdybym nie miała już stosu innych czekających na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też czytałam "Białą Masajkę". :) Przyznam, że byłam nieco zadziwiona pewną infantylnością głównej bohaterki, ale książkę przyjemnie mi się czytało. :)

      Usuń
  9. Lubię taką literaturę, kolejna obowiązkowa pozycja na mojej liście czytelnicznej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale fajny zbieg okoliczności, miałam w planach przeczytać ta książkę w wakacje :))
    Muszę koniecznie po nia sięgnąć ale jest chyba dopiero 4 w kolejce :p

    OdpowiedzUsuń
  11. Myśle ze sie skuszę. Co prawda dopiero gdzieś w grudniu gdyż kolejka książek do przeczytania jest długa ale na pewno nie zapomnę o tej pozycji.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię czytać reportaże z podróży. Uwielbiam poznawać kraj widziany "od środka", opowiedziany przez lokalsów, dogłębnie odkryty przez autora. Z pewnością przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wiele zyskujemy dzięki takim podróżom czytelniczym. :)

      Usuń
  13. Książka na pewno jest warta przeczytania, ale ja nie przepadam za takimi książkami podróżniczymi. Czytałam tylko 1,5 książki w takim stylu, ale nie jest to dla mnie nic bardzo ciekawego. Wolę przeczytać książkę fabularyzowaną ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy poszukuje innej mieszanki literatury, zależy od naszych gustów, potrzeb w danej chwili, i to właśnie tworzy piękny pejzaż przygód czytelniczych. :)

      Usuń
  14. Uwielbiam takie książki, a równocześnie strasznie mało ich czytam :s

    Pozdrawiam!
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też zdecydowanie zbyt mało się ich pojawia, choć ostatnio jakbym częściej sięgała po takie przygody czytelnicze, tęsknię już bardzo za możliwością osobistego poznawania świata. :)

      Usuń
  15. Lubię tego typu książki :)

    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja, namiastka prawdziwych podróży, ale jak bardzo wciągająca. :)

      Usuń
  16. Podróżnicze książki mają swój ogromny urok. Choć fantastyka jest u mnie nr 1 i to się raczej nie zmieni to przez studia trochę się do nich przekonałam :) Choć raczej czytam je "przypadkiem". No i bardziej interesowałaby mnie raczej Ameryka Południowa, a nie Afryka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie nie ma znaczenia, który zakątek świata jest przybliżany przez autora, w każdym znajdę coś interesującego dla siebie. :) A fantastykę uwielbiam, uczta wyobraźni. :)

      Usuń
  17. wyjątkowo zainteresowałaś mnie tą książką, podróż czytelnicza to ciekawa przygoda

    OdpowiedzUsuń
  18. Nigdy nie czytałam książek podróżniczych, ale jeśli miałabym zacząć, to już wiem od której, brzmi ciekawie:)
    https://minniepisze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do literatury podróżniczej, interesująco czyta się o ludzkich wędrówkach, przygodach, poznawanych ludziach, podziwianych krajobrazach, a także lokalnych ciekawostkach. :)

      Usuń
    2. Po przeczytaniu takiej książki od razu mam ochotę na dalekie podróże :)

      Usuń
    3. Nic tylko pakować plecak i wymykać się w dalekie zakątki świata. :)

      Usuń
  19. Dopiero co, czytałam recenzję tej książki na innym blogu, a dziś u nas w kościele misjonarz opowiadał o życiu w Afryce - coś mnie ta Afryka więc prześladuje, ciekawe o co chodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawa jestem podziału rasowego, o którym napisałaś. Nawet nie sądziłam, że jest tam 6% populacji białej. Czytałam w poprzednich komentarzach, że byłaś w Afryce. Ja nie byłam, ale chyba boję się tak odległych wycieczek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawość świata przeważa wszelkie moje obawy związane z podróżowaniem. :)

      Usuń
  21. o coś dla mojego męża , wysyłam mu link :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Kolejna nowość, którą muszą dopisać na listę książek do przeczytania, bo po Twojej recenzji wygląda na to, że trzeba ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto uwzględnić ją w planach czytelniczych, mocno dzięki niej poszerzyłam swoją wiedzę. :)

      Usuń
    2. Już zarezerwowana w bibliotece :) wygląda na to, że trochę na nią poczekam, ale na pewno zostanie przeczytana :) Dzięki za jej polecenie :)

      Usuń
  23. Ja się takich książek boje :D ten realizm jest dla mnie zbyt brutalny :<

    OdpowiedzUsuń
  24. Interesująca propozycja. Zdradź jeszcze które wydawnictwo wydało książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydawnictwo Muza taką serię podróżniczych reportaży przygotowuje dla czytelników. :) Kolejna książka z serii, po którą z zainteresowaniem sięgam. :)

      Usuń
  25. Uwielbiam Twoje wybory co do książek podróżniczych i ich recenzję. Największy ich minus- moja lista do przeczytania z dnia na dzień staje się dłuższa! Kiedy ja to przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój stosik samych podróżniczych książek do przeczytania mocno ostatnio urósł, podążam za wakacyjnym duchem, kiedyś wszystkie te książki przeczytam. ;) Dziękuję za miłe słowa. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
  26. Coś dla mnie, z pewnością przeczytam dzięki Twojej recenzji!

    OdpowiedzUsuń
  27. Myślę, że ta książka jest dobrym wstępem dla tych, którzy do Namibii rzeczywiście się wybierają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, choć i ci, którzy już tam byli, sporo z niej jeszcze mogą się dowiedzieć. :)

      Usuń
  28. Zaintrygowała. Podróżniczą literaturę również lubię, bo otwiera oczy, a poza tym, można przenieść się hen daleko..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy okazję poznać wiele nowych rzeczy, spojrzeć na świat z różnych perspektyw. :)

      Usuń
  29. Jako podróżnik bardziej cenię sobie właśnie taką literaturę niż sztampowe przewodniki! Mimo, że w tym roku odbieram kierunek na Azję, z chęcią zapoznam się z tą książką:!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przewodniki też bardzo chętnie przeglądam, wyszukuję bazowych informacji, jednak reportaże mają w sobie niesamowite historie, które bardzo chce się poznać. :)

      Usuń
  30. Taka literatura jest świetna dla miłośników podróży, czyli mnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też do siebie mocno przyciąga, świetnie się w niej odnajduję, jakbym za pośrednictwem książki spełniała po części swoje podróżnicze marzenia. :)

      Usuń
  31. Świetna lektura, z chęcia bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  32. Mimo, że nie przepadam za reportażem, twój wpis czytałam z ciekawością.

    OdpowiedzUsuń
  33. Książka w 100% dla mnie. Afryka to miejsce, które chcę w przyszłości odwiedzić. Kocham czytać i oglądać programy na jej temat. Fascynują mnie ci ludzie, ich ,,inne" życie. Na półce czeka jeszcze u mnie Biel Zapiski z Afryki, ta będzie chyba druga w kolejce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki Marcina Kydryńskiego nie miałam jeszcze okazji poznać, mam nadzieję, że niedługo taka się pojawi. Zapowiada się interesująco, może być interesującą kontynuacją wspaniałej czytelniczej podróży po Afryce. :)

      Usuń
  34. Przeczytam napewno! Och ile ja już poleconych przez Ciebie książek zapisałam! Lista jest już baaardzo długa! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fascynujące podróże czytelnicze, magnetyczne książkowe przyciąganie. :)

      Usuń
  35. Powiem Ci szczerze, że i moja wiedza o Namibii jest na poziomie zerowym - chyba nawet nie mam w głowie żadnych skojarzeń czy nawet stereotypów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie, książka okaże się dla Ciebie, jak i dla mnie, satysfakcjonującą podróżą czytelniczą. :)

      Usuń
  36. Nie miałam przyjemności przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Nie lubię książek podróżniczych, ale ta wydaje się być bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie znałem tej serii książek. Coś jeszcze możesz z niej polecić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choćby: "Tam, gdzie kończy się świat", "Na początku jest koniec", "Maluchem przez Afrykę", "Pirania na kolację", "Nie każdy Brazylijczyk tańczy sambę". :)

      Usuń
  39. Z przyjemnością przeczytam tą książke :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Ciekawa pozycja! Z chęcią się z nią zapoznam jak będę miała okazję. :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Ważny i ciekawy temat, książka warta zgłębienia, choć z pewnością nie dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żadna książka nie jest dla każdego, przy ich wyborze każdy kieruje się własnymi gustami i potrzebami, to naturalna i ciekawa różnorodność. :)

      Usuń
  42. świetna recenzja

    OdpowiedzUsuń
  43. Afryką jestem zafascynowana już od dłuższego czasu, mam nadzieję, że kiedyś będę mogła ją odwiedzić. Cieszę się, że usłyszałam o tej książce od Ciebie, wiem, czego szukać w księgarniach :)

    OdpowiedzUsuń