czwartek, 13 lipca 2017

WILCZA GODZINA Andrius Tapinas

AKMENS IR GARO MIESTAI tom 1

"Dzielnice Wilna różniły się od siebie jak dzień od nocy... Ale poszczególne części miasta zlewały się w spójny obraz - gdyby choć jednej z nich zabrakło, pejzaż zdawałby się niedokończony."

Autor proponuje barwną, ciekawą i wciągającą przygodę czytelniczą, prowadząc po alternatywnej rzeczywistości Wilna z tysiąc dziewięćset piątego roku. Świat, w którym wiodący prym wiodą wskrzesiciele, mechanicy, alchemicy i politycy, oraz oczywiście mieszkańcy miasta, niezdający sobie sprawy z wielkości niebezpieczeństwa grożącego im ze strony zawziętych wewnętrznych i mściwych zewnętrznych wrogów. Pomysłowe zaplecenie złożonej intrygi, wytworzenie fascynującego klimatu, owianego czymś mało prawdopodobnym, trudnym do uwierzenia, wymykającym się logicznym wytłumaczeniom, doprawionym szczyptą legend i mitów. Dynamiczne prowadzenie rytmu fabuły, odpowiednie dozowanie napięcia, a przy tym zaskakujące zwroty akcji, głęboko ukryte tajemnice stopniowo wyłaniające się na powierzchnię. Wszystko to powoduje, że trudno oderwać się od stron książki, wnikamy w przedstawioną rzeczywistość z ciekawością i sympatią. Bogactwo przygód, wiele z nich nie kończy się pomyślnie, przez co nie mamy do końca pewności czy los poznanej właśnie postaci okaże się dla niej szczęśliwy, całkiem możliwe, że właśnie jej przyjdzie oddać życie w ramach słusznej sprawy, odpowiadała mi taka niepewność.

Powieść napisana z rozmachem, spójnie połączonymi wątkami, zaskakuje mnogością bohaterów, ich rozbieżnych celów, niezwykłych życiorysów i wpływów na bieg zdarzeń, a jednak nie gubimy się wśród atrakcyjnych historii ich dotyczących. Przydatną pomocą w śledzeniu fabuły okazuje się zamieszczony w książce spis postaci, a także mapka miasta i słowniczek. Autor wykreował frapującą mieszankę bohaterów, walecznych i tchórzliwych, podążających za dobrem lub złem, potrafiących mieć na uwadze pozytywne wartości albo całkowicie o nich zapominający. Obrońcy miasta, stróże porządku, politycy, kupcy, naukowcy, przedstawiciele organizacji finansowych, jak i anarchiści, wichrzyciele, szpiedzy, oszuści, złodzieje, zabijaki i mordercy. Wielowarstwowe spiski, złowróżbne sprzysiężenia niewyjaśnionych mocy, ciche zmowy podszyte chęcią zdobycia wielkich funduszy, podłe zdrady w imię partykularnych celów, podstępy i prowokacje prowadzone na szeroką skalę. Czy Aliansowi, organizacji stworzonej przez ród Rothschildów, łączącej pięć miast, Wilno, Rewel, Kraków, Pragę i Konstantynopol, uda się przezwyciężyć czyhające na nią zagrożenia, mogące doszczętnie zniszczyć zasady i możliwości jej działania? Która z potężnych sił walczących o wpływy i pieniądze zdoła przetrwać i umocnić swoją pozycję?

Niemal cała uwaga skupia się na Wilnie, którego obraz przedstawiono z wielką szczegółowością. Zachwycamy się jego różnorodnymi dzielnicami, opisami ulic i budynków, nastrojami społecznymi, którym nie brakuje dramatyzmu i katastroficzności. Podziwiamy maszyny latające nad niebem miasta, zakradamy się do jego mrocznych podziemi i osobliwych laboratoriów. Przyglądamy się działalności krętaczy, obawiamy się skutecznych golemów, zadziwiają automatony, przerażają bioniki. Uciekamy przed fetchami, członkami tajnej organizacji okultystów i zabójców. Drżymy przed fanatycznymi członkami Rycerzy Katedry. Mnóstwo się dzieje, obserwujemy świadectwa rewolucji przemysłowej, nowoczesne technologie, tajemnicze wynalazki, magiczne siły, a także zdobywamy wiedzę o osobliwych eksperymentach, oraz podążamy tropem europejskich intryg. Zrelaksowałam się przy książce, zapewniła ekscytujące zaczytanie, trzymała w napięciu, ubarwiła przygodę kryminalnym wątkiem, a pod koniec dołożyła mocnych nut grozy, przenikliwego i donośnego skowytu wilczej godziny. Wyczekiwać będę drugiego tomu, wiele zagadek dopomina się rozwiązania, zapowiada się seria dostarczająca sporej satysfakcji i zabawy czytelniczej.

5/6 - koniecznie przeczytaj
fantastyka, 476 stron, premiera 05.07.2017 (2013), tłumaczenie Laurynas Candravičius
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

56 komentarzy:

  1. Wilno - cel mojej podróży wakacyjnej. Zapisuję tytuł :) Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo, że nie przepadam za fantastyką, to ta książka mnie zaciekawiła :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie czytałem niczego, co byłoby wyposażone w spis postaci. Ostatnio chyba coś od Kinga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często się to zdarza, zwłaszcza przy rozbudowanych powieściach, bardzo pomocne. :)

      Usuń
  4. Skoro Twoja recenzja jest już tak barwna, to jaka musi być ta książka. :) Normalnie przestanę do Ciebie wchodzić na bloga, bo tylko dopisuję tytułu na listę "do przeczytania" :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Będę czytać, pewnie w legimi bo kupować swojego egzemplarza nie chcę. Jakoś boję zaryzykować w ciemno, tym bardziej że czytałam już jedną dość mocno negatywną recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze jej nie czytałam, ale każdy po swojemu książki odbiera. :)

      Usuń
  6. To książka dla mnie. Kolejna propozycja na mojej liście. Kiedy ja te wszystkie książki przeczytam?. :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. W wolnej chwili chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobra i zachęcająca recenzja. Zapisuję tytuł. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. tytuł zapisany, książka jak najbardziej w moim stylu i dodana do listy "do przeczytania"

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja w Fantasy stawiam pierwsze kroki, ta książka mnie intryguje. Sięgnę, jak znajdę chwilę; )

    OdpowiedzUsuń
  11. Może i bym się skusiła, ale widzę, że to pierwszy tom serii, więc odpuszczę. Prawie nigdy nie udaje mi się ich dokończyć;p

    OdpowiedzUsuń
  12. Jest już na mojej liście do kupienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie dalej jak wczoraj czytałam bardzo entuzjastyczną recenzję tej książki, teraz Ty również chwalisz, więc przyznam, że jestem nią coraz bardziej zainteresowana, mimo że to nie do końca mój ulubiony typ historii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie książka do siebie przekonała, bardzo miło spędziłam z nią czas. :)

      Usuń
  14. Pierwszy raz widzę książkę! Ale przekonałaś mnie swoim opisem, zwłaszcza wskrzesicielami i alchemikami oraz oczywiście obietnicą zabawy czytelniczej. :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Litewskie sf, ciekawe. Widziałem zapowiedź na SQN i reckę od kolegi. Ale chyba jednak wstrzymam się do czasu, aż się pojawią kolejne tomy i jak te będą ocenione.

    OdpowiedzUsuń
  16. Uch, wydaje się być intrygująca! I ta okładka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa drugiego tomu, jak dalej autor poprowadzi fabułę. :)

      Usuń
  17. Nie do końca moje klimaty ale nie mówię nie. Intrygująco wygląda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że powinna Ci się spodobać ta przygoda czytelnicza. :)

      Usuń
  18. Wobec tak zawiłych książek pozostaję całkowicie bezbronna. Zdarza mi się czytać całość jeszcze raz, od początku. I dopiero wtedy dostrzegam jak bardzo wszystko mi się myliło.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam wrażenie, że Litwa i Wilno to miejsce co raz to większej ilości wycieczek. Ja na pewno zamierzam odwiedzić, chociażby dlatego, że to miasto jest trochę związane z moją rodziną. Tytuł książki zapamiętany :) Na pewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnej podróży czytelniczej. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
  20. Ooooo fantastyczny tytuł. Zamawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Mogłabym się skusić. Nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Odstrasza mnie odrobinę "tom pierwszy". Chociaż z drugiej strony to Wilno i Litwa zachęcają. Nie wiem co robić! Lubię twoje recenzje. Są krótkie, ale za to jak treściwe :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. :) Mnie ta powieść do siebie przekonała. :)

      Usuń
  23. brzmi nieźle, jako przełamanie mojej niechęci do fantastyki może okazać się świetną pozycją

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogate tło, w takich klimatach lubię się obracać. :) Przyjemnych wrażeń. :)

      Usuń
  24. Choć nie przepadam za fantastyką, Twoja recenzja naprawdę przekonała mnie do tej książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. mega zachęcająco napisałaś tę recenzję:) to książka bardziej w klimacie mojego męża podeślę mu link
    a ja się pytam kiedy Ty te wszystkie pozycje czytasz ??:) :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spisuję wrażenia niemal natychmiast po przeczytaniu książki, stąd wiele w tekście emocji, ale dzięki temu lepiej utrwala mi się je. :) Na brak czasu dla książek nie narzekam. :)

      Usuń
  26. Brzmi bardzo ciekawie i choć ksiązka nie w moim gatunku to ten dziewiętnastowieczny klimat i świetny tytuł bardzo mnie zachęcają! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było właśnie to, co przyciągnęło moją uwagę do książki. :)

      Usuń
  27. Widziałam w kilku miejscach okładkę książki, ale nie zgłębiałam się w jej fabułę. A teraz jak czytam Twoją recenzję, to już w niej zakochałam. A co to będzie, gdy ją przeczytam? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka na spokojne delektowanie się alternatywną rzeczywistością, wnikanie w różnorodne intrygi, towarzyszenie w przygodach wielu postaciom. Przyjemne zaczytanie. :)

      Usuń