poniedziałek, 10 lipca 2017

KLĄTWA LUTNISTY Sylwia Zientek

HOTEL VARSOVIE tom 1

"Teraz już każdy mieszkaniec Starej Warszawy wiedział, że ognia nie da się opanować i jedynym wyjściem jest ucieczka. Toteż tłum ogarniętych trwogą ludzi tłoczył się w ciasnych uliczkach, depcząc porzucone w pośpiechu przedmioty..."


Pięknie opisana dawna Warszawa, malowniczymi i sugestywnymi obrazami, mamy wrażenie jakbyśmy faktycznie na chwilę do niej zajrzeli, przespacerowali się uliczkami, spojrzeli na codzienność mieszkańców, poczuli klimat i nastroje miasta. Autorka z dbałością o każdy szczegół przenosi nas do realiów Warszawy siedemnastego i dziewiętnastego wieku, a także współczesnych czasów. Wspaniałe tło dla wielopokoleniowej sagi rodzinnej, a może nawet równoprawny główny bohater powieści. Chętnie poznajemy zmienne losy warszawskich hotelarzy, marzenia lutnisty królewskiej kapeli o prowadzeniu zajazdu, próby ocalenia dorobku rodziny przez córkę bankrutującego właściciela hotelu, pragnienia odzyskania rodowej nieruchomości przez zagadkową spadkobierczynię.

Świetnie uchwycone ludzkie namiętności, różnorodne barwy uczuć, słoneczne oblicza i mroczne zakamarki ludzkich dusz. Tajemnice i sekrety, które mimo upływu dziesiątków lat nadal nie tracą na intensywności. Ich ujawnienie grozi utratą pozytywnego wizerunku rodu, społeczną alienacją, wykluczeniem ze znakomitych elit, podważeniem zasadności zarządzania majątkiem. Nasuwa się refleksja, że w jakichkolwiek czasach człowiek żyje, zawsze prezentuje światu mieszankę swoich jasnych i ciemnych stron, potrafi zaskoczyć ekspresyjnością, osądem, postawą i zachowaniem. Wyraziste i przekonujące portrety postaci to niewątpliwie kolejny atut książki. Podoba mi się styl, w jakim autorka potrafi wywołać u czytelnika stopniowe zmiany nastawienia do wybranych osób, konieczność ich ponownego redefiniowania w naszych oczach, odkrywając nowe zaskakujące szczegóły, dorzucając urozmaicone motywy działań, czy niejednoznaczne cechy osobowości.

Jesteśmy pod wrażeniem przemyślanej konstrukcji powieści, porywającego prowadzenia wielu wątków, wciągających przeskoków czasowych, doskonale się w tym wszystkim odnajdujemy, pragnąć coraz więcej tej przygody czytelniczej. A przy tym wyborny język narracji, z wielką przyjemnością poddajemy się mu, ochoczo przywołujemy w wyobraźni odmalowywane obrazy, emocjonalnie podchodzimy do przygód bohaterów, dajemy wciągnąć się w towarzyszące ich życiu liczne perturbacje i intrygi, mamy wrażenie, że niczego w opisywanej rzeczywistości nam nie brakuje. Moda, stroje, potrawy, wystroje wnętrz, konwenanse, zwyczaje, zapuszczone zaułki, zadbane parki, królewskie przemarsze, rosyjska dominacja, nękające miasto klęski, gwar ulic, handlarze, kataryniarze, śpiewacy, aktorzy, muzycy, śmiech lub płacz dzieci. Wyjątkowo udane i satysfakcjonujące spotkanie z książką, wspaniałe zagęszczenie obyczajowych nut, a przy tym interesujące wejrzenie w historyczną, społeczną i architektoniczną przeszłość Warszawy. Oczarowała mnie też piękna, przenikliwa, szczera, niosąca wielki ładunek emocjonalny powieść autorki "Kolonia Marusia".

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura obyczajowa, 608 stron, premiera 24.05.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu W.A.B. :)

58 komentarzy:

  1. Mnie zachwyciła już sama okładka, a cała fabuła i to tło historyczne, jest właśnie czymś, czego poszukuję od kilku tygodni. Bardzo chciałam poczytać książki w takim klimacie i ta nadaje się do tego wszystkiego idealnie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pod ogromnym wrażeniem tego, jak pięknie odmalowała autorka tą dawną Warszawę, z dbałością o każdy szczegół, czujemy jakbyśmy faktycznie się tam przenieśli. :) Przyjemnego zaczytania. :)

      Usuń
  2. Uwielbiam powieści osadzone w takim klimacie, które dodatkowo świetnie oddają czasy, że czytelnik może zatonąć w tym wszystkim, delektować się i przeżywać świat, jakby był jego częścią :) Jak napisałaś, to idealne tło i rozegranie dla sagi rodzinnej, takie obyczajówki wnoszą do świadomości coś więcej, niż tylko ciekawą historię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie takie obyczajówki czytałabym najchętniej, z ciekawie skonstruowanymi wątkami, z wyczuciem podawanymi emocjami, pięknym tłem i historyczną nutą. :)

      Usuń
  3. Hmm. Podoba mi się ta pozycja. Ostatnio interesuje sie Warszawą. I ta okładka!

    OdpowiedzUsuń
  4. Okładka ciekawa, ale i pomysł na pokazanie Warszawy taką jak była kiedyś jest fajny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że ta książka wpasuje się w Twój gust czytelniczy, jak będziesz miała okazję, zajrzyj do niej. :)

      Usuń
  5. Zaintrygowałaś mnie tą pozycją. A przyznaję, że wcześniej - mimo iż przewijała mi się przed oczyma - nie czułam potrzeby przyjrzenia jej się bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo cenię sobie autorkę, zatem po tę pozycję również z pewnością sięgnę:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. sama nie wiem czy to mój klimat, czy nie mój, ale sprawdzę dla pewności :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo zaintrygowałaś mnie ta pozycją. Z chęcią po nią sięgnę. Nie przepadam co prawda za literaturą historyczną, ale tutaj mam wrażenie, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacyjna ocena. Jakiś czas temu odrzuciłam możliwość zrecenzowania tej książki, ale widzę, że mam czego żałować. Kusisz tą recenzją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tylko będziesz mogła, sięgnij po książkę, z pewnością sympatycznie spędzisz z nią czas. :)

      Usuń
  10. Czytałam Sylwii Zientek "Prożną" i zrobiła na mnie dobre wrażenie. Myślę że i ta książka mogłaby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie "Kolonia Marusia" okazała się niezwykłym przeżyciem czytelniczym, podobnie jak właśnie "Klątwa lutnisty". :)

      Usuń
  11. Nie czytałam ale myślę, że mnie nie zaintryguje niestety. Myślę, że będzie dobra dla mojej mamy i taty.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :D
    https://gosiaandbook.blogspot.com/2017/07/wywiad-agareads.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawi mnie ta narracja, która zrobiła na Tobie tak dobre wrażenie- to wcale nie takie częste :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Intrygujące! Nie słyszałam wcześniej o tej książce 😯

    OdpowiedzUsuń
  14. Ho, ho! Nie znam, nie słyszałem, a poznać muszę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pierwszy raz słyszę o tej książce, może kiedyś się skuszę :) Śliczna okładka *.*

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja także o książce wcześniej nie słyszałam a widać, że warto ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie jest to lektura, po którą sięgałabym codziennie, ale wydaje mi się, że jest w niej coś urzekającego, coś co mogłoby mnie do niej skusić, gdybyśmy spotkały się między regałami w bibliotece :)

    Pozdrawiam
    Babskie Czytanki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że mnie przekonała do siebie, wspaniale było się w nią zagłębiać. :)

      Usuń
  18. Zainteresowałam się. Zresztą, skoro polecasz, to musi być ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ładny tytuł i - z tego, co czytam - ciekawa treść :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dość obszerna powieść, ale jak lubię takie rozbudowane historie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak jeszcze z taką dbałością o szczegóły, to naprawdę trudno się od książki oderwać. :)

      Usuń
  21. Ta powieść intryguje mnie okładką, zwraca uwagę ciekawą grafiką.
    Ale, jak czytam, nie tylko. Świetnie, że powieść jest dobrze skonstruowana, lubię dokładność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że książka dostarczy Ci sporo pozytywnych wrażeń czytelniczych. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  22. Cóż okładka zachwycająca, chodź uwielbiam czytać to nie wiem czy się na nią pokusze, Polacy autorzy nie za bardzo do mnie przemawiają

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twórczość tej autorki jest niezwykła, zdecydowanie warto po nią sięgnąć. :)

      Usuń
  23. Zachwyciła mnie już sama okładka, ale ze względu na to, że interesowała mnie Warszawa z okresu międzywojnia, chętnie poczytam też o Warszawie z XVII i XIX wieku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warszawa w tej powieści stała się równoprawną główną bohaterką, rewelacyjnie zarysowanym tłem, mocno osadzającym czytelnika w klimacie trzech perspektyw czasowych. :)

      Usuń
  24. Już w zapowiedziach ta książka zwróciła moją uwagę, cieszę się, że robi dobre wrażenie i mam nadzieję, że też będę miala okazję ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czego Ci bardzo życzę, bo to naprawdę ciekawa propozycja czytelnicza. :)

      Usuń
  25. Po Twojej recenzji po prostu się zakochałam (tym bardziej, że dałaś tak wysoką notę)! I ta okładka - przepiękna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że książka pozwoliła mi na wyjątkowo sympatyczne spędzenie wolnego czasu. :)

      Usuń