piątek, 28 lipca 2017

LEON Mons Kallentoft, Markus Lutteman

ZACK HERRY tom 2

"Jeśli wystarczająco często karmi się człowieka okrucieństwem i nienawiścią, sam staje się zdolny do każdego okrucieństwa."

Ciekawie poprowadzony kryminał, w ciemnych i zimnych barwach, z mrocznymi tajemnicami i sekretami. Intrygujące podsuwanie tropów i wskazówek do rozwiązania okrutnej zbrodni na dwunastoletnim chłopcu. Wraz z głównymi bohaterami, inspektorami sztokholmskiej policji kryminalnej, analizujemy pojawiające się fakty, zaskakujące informacje, nie do końca dopowiedziane elementy, jednak minie sporo czasu zanim zaczniemy składać je w logiczną i prawdopodobną całość. Natychmiast dajemy porwać się wyjątkowo wartkiej akcji, wzburzonej fali snucia różnorodnych przypuszczeń i domysłów. Kluczowa postać powieści, Zack Herry, detektyw sekcji do zadań specjalnych, uzależniony od narkotyków, borykający się z demonami przeszłości, może nie wzbudza wielkiej sympatii czytelnika, momentami niebezpiecznie kieruje się w stronę złych nawyków i zgubnych nałogów, jednak został przekonująco i barwnie wykreowany.

Wiele się dzieje, śledztwo prowadzone jest z rozmachem, uderzają mocne sensacyjne brzmienia. Książkę czyta się płynnie i szybko, potrafi przykuć uwagę, atrakcyjnie zaangażować na kilka godzin. Ukazanie potwornych i patologicznych zachowań oprawców, dochodzących do głosu dzikich instynktów kierujących ku zwyrodniałym morderstwom, wściekłego krzywdzenia innych w imię dewiacyjnych przeświadczeń, balansowania na krawędzi obłędu i paranoi. Autorzy nadają pozytywnym postaciom przywary, ułomności i słabości, nie uciekają też przed ich uśmiercaniem. Nie zawsze dobro zdoła pokonać zło, a ich niejednoznaczne odcienie mieszają się między sobą, tworząc ciekawy melanż. Jak wiele wysiłku kosztować będzie rozwikłanie obarczonej intensywną presją czasu zagadki kryminalnej? Czy uda się za pomocą konstruowanych hipotez wyprzedzić poczynania porywacza, przerwać węzeł jego szaleńczych pomysłów, zapobiec przerażającym zamierzeniom, wyeliminować poczucie zagrożenia wśród mieszkańców Sztokholmu? I jeszcze ścisłe nawiązanie w powieści do współczesnych problemów społecznych Szwecji, szerszego spojrzenia na zagadnienie nasilającej się nielegalnej imigracji, stanu wdrożonego systemu opieki, zapewnienia podstawowych potrzeb, otoczenia pomocą prawną, zwłaszcza w kontekście dzieci.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 340 stron, premiera 13.06.2017, tłumaczenie Anna Krochmal, Robert Kędzierski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis. :)

40 komentarzy:

  1. Zaintrygowałaś mnie tą ksiażką :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie najwyższa ocena z Twojej strony, ale mimo wszystko brzmi ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewne drobiazgi niekoniecznie mnie przekonały do siebie, ale generalne wrażenie jest jak najbardziej na tak. :)

      Usuń
  3. Przeraziły mnie te pierwsze słowa.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że dłuższy czas zastanawiałam się nad nimi. :)

      Usuń
  4. Zapowiada się mocny kryminał. Ja nie mogę czytać Takich książek potem niespokojnie śpię....... nie na moje nerwy.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie odpowiada taki czytelniczy wzrost poziomu adrenaliny. :)

      Usuń
  5. Może kiedyś postanowię po nią sięgnąć :)
    Skryta Książka

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo podoba mi się ten cykl, zwłaszcza przez kreację głównego bohatera. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę że by mi się spodobało, lubię takie klimaty :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaczęłam czytać pierwszy cykl tego autora, ale jakoś utknęłam na 2 tomie. Może zabiorę się za nową serię, żeby sprawdzić czy bardziej przypadnie mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że chętnie rozejrzę się, jest coś w tym stylu pisania, co mi odpowiada. :)

      Usuń
  9. Potwierdzam, świetna książka. Miałam okazję zapoznać się z jej stronami. Polecam również.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mocna książka. Na pewno do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  11. To chyba dobra pozycja do zrelaksowania się w wakacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, choć pewnie nie tylko, kryminały czytam przez cały rok. :)

      Usuń
  12. Detektyw nieidealny, z licznymi wadami słabościami - takich właśnie lubię :) Wzbudzają we mnie więcej sympatii, niż ci zimni i wyrachowani.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem lubię jakiś rys na wizerunku głównego bohatera, dodaje mu to wiarygodności. :)

      Usuń
  13. Na chwilę obecną mam dosyć kryminałow, ale tytuł sobie zapiszę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi ciekawie, ale nie jestem pewna czy przypadnie mi do gustu, wiec na razie się wstrzymam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba poczekać na odpowiedni czas, nastrój i czytelnicze potrzeby. :)

      Usuń
  15. Dodam sobie do mojej listy książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Muszę nadrobić 1 tom. :)

    Pozdrawiam. ♥

    OdpowiedzUsuń
  17. Mocne sensacyjne brzmienia bardzo kuszą. Muszę więc rozejrzeć się za tą serią.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zastanowię się, chociaż na razie szukam lżejszych książek.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka już czeka na mnie na półce, mam nadzieję, że będzie rewelacyjna:)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intrygującej przygody czytelniczej. :) Wyczekiwać będę Twojej opinii. :)

      Usuń