poniedziałek, 29 lutego 2016

JAK WYSOKO SIĘGA MIŁOŚĆ? ŻYCIE PO BROAD PEAK. ROZMOWA Z EWĄ BERBEKĄ. OPOWIEŚĆ ŻONY HIMALAISTY Beata Sabała-Zielińska 54/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Pokochałam himalaistę... Imponowało mi to, kim jest. Wiedziałam, jaką ma pasję, i nigdy nie chciałam tego zmieniać... Byłam częścią tej pasji, nierozerwalną i niezwykle ważną."

Napotykając pierwsze zapowiedzi tej książki, stwierdziłam, że bardzo pragnę się z nią zapoznać. Spodziewałam się znaleźć w niej wiele mądrych przemyśleń, inspirujących spostrzeżeń, ciekawych wspomnień, sposobów na radzenie sobie z obciążeniem życia w cieniu bardzo wymagających gór. Liczyłam, że poznam bliżej prozę życia żony wybitnego himalaisty, która oprócz prowadzenia domu i wychowywania dzieci, jednocześnie z sukcesami realizuje się zawodowo. Interesowało mnie również spojrzenie na przemyślenia osoby, która w tragicznych okolicznościach traci partnera życiowego. Chciałam jak najwięcej dowiedzieć się, jakim człowiekiem był Maciej Berbeka, jako zdobywca pięciu ośmiotysięczników i prywatnie jako mąż, ojciec i przyjaciel. Uzyskać wyjaśnienia dotyczące przebiegu ostatniej zimowej wyprawy na Broad Peak. Nurtowało mnie pytanie, czy szacunek wobec ogromnej i wyjątkowo niebezpiecznej pasji bliskiej nam osoby możliwy jest do pogodzenia z priorytetami rodziny?

Nie zawiodłam się, książka nie tylko bardzo wyczerpująco i z ogromnym wyczuciem dostarcza odpowiedzi na nurtujące pytania, ale również porusza wiele innych zajmujących aspektów i zagadnień, jak choćby okoliczności poznania Ewy i Macieja, działalność artystyczna rodziny Berbeków, wyprawy trekkingowe, wspólne wakacje, klucz sukcesów wspinaczki wysokogórskiej, zmiany podejścia do etyki himalaizmu, różnic w ocenie zachowań w ekstremalnych warunkach. Wspaniale się ją czyta, napisana w bardzo ciepłym tonie, starannie przemyślana, rozumiejąca powagę słów, szczera i prawdziwa. Zawiera wiele zabawnych anegdot i komentarzy, ciekawych opisów niecodziennych wydarzeń, a na jej końcu czeka na czytelnika pakiet zdjęć z rodzinnego albumu. To niezwykła opowieść o życiu w towarzystwie wyjątkowo niebezpiecznych gór, spełnianiu marzeń, miłości i akceptacji. Jestem pod ogromnym wrażeniem postawy żony i synów himalaisty, sposobu w jakim funkcjonuje ta rodzina, silnej dumy z osiągnięć każdego jej członka. Imponuje mi droga jaką wybrali, aby poradzić sobie z ogromną tragedią, próbą zrozumienia i wybaczenia. Z kart książki przebija duch walki, pokonywanie własnych słabości, wytrwałość, odwaga i... miłość do gór.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia

Data premiery: 01.03.2016.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

27 komentarzy:

  1. Zazwyczaj rzadko sięgam po biografie, ale z twojej recenzji wynika, że warto sięgnąć po te książkę. Spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto zapoznać się z tym zapisem rozmowy, przyznam, że bardzo mnie wciągnęła, szczerze i mądrze. :)

      Usuń
  2. Bardzo mnie to zaciekawiło, bo kocham góry.POdziwiam takich ludzi więc ksiązka ląduje u mnie na liście do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkowicie rozumiem tak wielką miłość ludzi do gór, choć bywają bardzo wymagające i niebezpieczne, ciekawa byłam jak żyje się rodzinie człowieka z taką pasją. Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  3. Nie przepadam za biografiami, ale po niektóre po prostu trzeba prędzej czy później sięgnąć. Wydaje mi się, że i ta książka kiedyś wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że ja na nią czekałam, chciałam dowiedzieć się wielu rzeczy i nie zawiodłam się. :) Gorąco polecam. :)

      Usuń
  4. Bardzo podoba mi się tytuł: Jak wysoko sięga miłość...Co do życie z osobą, która tak bardzo lubi góry w ekstremalnym wydaniu to chyba strasznie trudny związek...szacunek dla osoby, która jest w stanie sobie z tym poradzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wielki szacunek mam dla takiej rodziny, nie wiem czy ja bym potrafiła tak żyć, po przeczytaniu tej książki na wiele spraw spojrzałam z innej nieco perspektywy, dużo się nauczyłam. :) A tytuł wprost idealny. :)

      Usuń
  5. Uwielbiam biografie, pamiętniki i nade wszystko lektury inspirujące i pozytywne. Chętnie sięgnę po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewątpliwie książka prezentuje wielką wartość dla osoby, która pragnie i potrafi słuchać, wiele w niej życiowych mądrości, które nakłoniły mnie do pewnych osobistych refleksji. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  6. Wydaje się bardzo intrygująca i poruszająca. Chyba dodam do listy książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, książka bardzo chwyta za serce, ale również w bardzo mądry sposób naświetla pewne sprawy, bardzo się cieszę, że miałam okazję ją przeczytać. :)

      Usuń
  7. Jak dobrze, że ostatnio raczej widzę u Ciebie książki dla mojego męża lub siostry!!! Przynajmniej moja lista sie nie wydłuża :))))

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla coacha chyba lektura obowiązkowa. Czekam na urlop, żeby trochę poczytać, bo czuję, że głupieje z braku czasu na lekturę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głód książkowy mocno może dać się we znaki, a zatem mnóstwo wolnego czasu na czytanie książek życzę. :)

      Usuń
  9. Bardzo lubię czytać literaturę faktu, a że kocham też góry, to na pewno sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele w tej książce można znaleźć wątków do przemyśleń, momentami zaskakiwała mnie w taki pozytywny sposób, wspaniale mi się ją czytało. :)

      Usuń
  10. Nie wiem czy wspomniałam ale bardzo przyjemnie się Ciebie czyta. Dlaczego? Bo piszesz zwięźle, obiektywnie i tylko delikatnie przemycasz swoje subiektywne opinie. Ale przede wszystkim dlatego że jesteś inteligentną i wrażliwą kobietą :). Literaturę faktu uwielbiam i jeśli będę miała okazję przeczytam tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa, czuję się nawet jakoś niezręcznie. :) Ale to moja miłość do książek, wielka pasja i radość z czytania ich. <3 Interesującego zaczytania! :)

      Usuń
  11. Widziałam tę książkę w zapowiedziach, też miałam na nią ochotę:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię zagłębiać się w ludzkie historie, poznawać je z różnej perspektywy. :) Sympatycznych chwil z książką w ręku! :)

      Usuń
  12. Moja lista rośnie i rośnie- poproszę jeszcze trochę czasu w gratisie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie czasu udało się trochę uzyskać wstając bardzo wcześnie rano, ale i tak ciągle mi go brakuje na czytanie książek z mojej listy. :)

      Usuń
    2. mam dokładnie to samo, aż się boję patrzeć na kolejne zapowiedzi ulubionych wydawnictw ;-)

      Usuń
  13. Ta książka jest na mojej liście - mam nadzieje, ze uda mi sie ją jak najszybciej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. temat niby o miłości, ale jednak o strasznej samotności... bardzo silna kobieta

    OdpowiedzUsuń