środa, 7 września 2016

JEDWABNA OPOWIEŚĆ Kelli Estes 242/2016

"Kiedy patrzyła na zalaną wodą plażę, poczuła, jak wkrada się w nią cichy, palący gniew. W myślach obiecała swojej rodzinie, że nigdy nie zapomni krzywdy, jaka została im wyrządzona. Zadba o to, żeby kiedyś, w jakiś sposób, prawda wyszła na jaw. Opowie tę historię, albo zginie, próbując to zrobić."

Takiej wspaniałej opowieści bardzo trudno jest się oprzeć, potrafi cudownie urzec i zawładnąć sercem czytelnika. Zwłaszcza jeśli narracja niesamowicie oddaje esencję dramatycznych zdarzeń, wyjątkowo malowniczo opisując je, otulając przeszłość w najszlachetniejszą z tkanin, cienki, wiotki i połyskujący jedwab ludzkich emocji. Autorka bardzo umiejętnie przenosi wszelkie odczucia bohaterów na czytelnika, doskonale je odbieramy, wstrząsają nami, wywołują bunt, ale też uczą pokory i zrozumienia. Niejednokrotnie podczas czytania książki ogarniają nas silne uczucia, wzburzenie, irytacja, złość, gniew, które przeplatają się ze współczuciem, czułością, przejęciem i wzruszeniem. Kelli Estes pokazała nie tylko cudowne hafty złożone ze skrawków ludzkich losów, tworzące piękną i nasyconą kolorami całość, lecz także wrażliwy i delikatny proces ich powstawania, często bardzo bolesny i dramatyczny, a kiedy indziej czarujący miłością, szacunkiem i oddaniem. Współczesność i koniec dziewiętnastego wieku, oprawione w ramy będące mieszanką silnej chińskiej kultury, fragmentu haniebnej amerykańskiej historii, utrwalonych tradycji rodzinnych i niezmiennych od wieków najistotniejszych wartości kierujących człowiekiem.

Przyznam, że uwielbiam tak głęboko zanurzać się w ujawnianie skrywanych od pokoleń rodzinnych tajemnic i sekretów. Przypadkowe odnalezienie zagadkowego przedmiotu czy natrafienie na intrygującą informację uruchamiają cykl wyłaniania się prawdy, dojrzewania do jej przyjęcia i wykorzystania w słusznym celu. Nie wszyscy są do tego procesu odpowiednio przygotowani, zdeterminowani, skłonni do podjęcia walki z zaprzeczeniami, niejasnościami i trudnościami. Zazwyczaj brakuje odwagi, empatii, poszanowania czy zwykłej mądrości. Dlatego prawda musi nieraz czekać wiele dziesiątek lat, na właściwą osobę w łańcuszku pokoleniowym, która pomoże jej wyjść z ukrycia, ujrzeć światło dzienne, odtworzyć obraz rzeczywistej historii, a w konsekwencji uwolnić od ogromnego ciężaru krzywdy, poczucia winy i wyrzutów sumienia. Przeszłość wywiera głęboki wpływ na teraźniejszość i kształtuje przyszłość, warto zatem poświęcić czas i energię na zmierzenie się i rozliczenie z tym, co było. To warunek konieczny, aby działania zmierzające do postawienia znaczącego kroku naprzód nabrały cech stabilności, wiary, nadziei na szczęście i pomyślność.

Inara Erickson otrzymuje w spadku po ciotce opuszczony i zaniedbany dom na wyspie Orcas. Budynek kojarzy się jej głównie z tragiczną śmiercią matki i dlatego zamierza go jak najszybciej sprzedać. Zagląda do niego, aby poczynić ostatnie przygotowania, i wówczas niespodziewanie to miejsce urzeka ją, wydaje się otoczone magią i kryjące w sobie pewną obietnicę. Kierując się sentymentem, wrażliwością i intuicją, wbrew wszelkim przeciwnościom i radom, decyduje się na nadanie posiadłości nowego blasku. Już samo dokonanie postanowienia wywołuje pozytywne zmiany w życiu kobiety, pomaga jej w określeniu własnej tożsamości, najskrytszych pragnień i marzeń. Podczas prac renowacyjnych natrafia na niezwykły przedmiot, obok którego nie może przejść obojętnie, nie daje on jej spokoju, kusi swoim pięknem, tajemniczością i ezoterycznością. Czy uda się dotrzeć do źródeł jego powstania, wytropić pochodzenie, właściwie odczytać utrwalone obrazy, zrozumieć uwiecznione chwile, poskładać fragmenty czyjegoś życia? Powieść wywarła na mnie bardzo duże wrażenie, chętnie poddałam jej uroczemu nastrojowi, z ogromną przyjemnością angażowałam w interesującą fabułę, przeniosłam do intrygującej przeszłości w poszukiwaniu zaskakujących odpowiedzi, a nade wszystko poznałam niezwykłą osobę Mei Lien.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 15.06.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu. :)

44 komentarze:

  1. Zapisuję tytuł w kalendarzu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ooo...zaraz zamawiam, bo bardzo mnie zaciekawiła:) Lubie takie powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesamowicie wciąga, sporo wzruszeń. :) Miłego czytania! :)

      Usuń
  3. Mam już na półce i w najbliższych planach czytelniczych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytułu książki zupełnie nie kojarzyłam ale już gdzieś o niej słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli trafi się okazja, warto do książki zajrzeć, powieść ma swój niezapomniany klimat. :)

      Usuń
  5. Czytałam tę książkę. Dobrze wspominam tę historię oraz muszę to napisać historia rękawa strasznie mnie wciągnęła. Uświadamia, że ludzie są podli i zdolni do wszystkiego, aby osiągnąć cel...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka pięknie odmalowuje emocje, dlatego między innymi powieść wspaniale się czyta. :)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. To wrażenia po przeczytaniu książki. :) Dziękuję ślicznie za miłe słowa. :)

      Usuń
  7. Zaciekawiłaś mnie bardzo zamówię ją sobie będzie na długie zimowe wieczory

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść napisana z sercem, to się natychmiast wyczuwa. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  8. Kusisz już od pierwszych linijek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To autorka tak pięknie opowiada niezwykłą historię. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
  9. Bardzo lubię historię o urzekających starych domach :) Dają nadzieję takiego nowego początku, od razu i ja mam ochotę coś zmienić u siebie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to czasami znaleziony przypadkiem przedmiot potrafi naprowadzić nas na poznanie do czyjegoś ciekawego życia. To mocno wciąga. :)

      Usuń
  10. Jak jest jakiś opuszczony dom na wyspie, to już mi się podoba! :) Lubię takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też bardzo one odpowiadają, natychmiast zaczynam wiele sobie wyobrażać. :)

      Usuń
  11. Skoro 5/5 to dopisuję tą pozycję jako lekturę na jesień :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść urzekła mnie, dlatego wystawiłam piątkę z plusem. :)

      Usuń
  12. Ta powieść również mnie urzekła :)

    OdpowiedzUsuń
  13. A więc zrobiłam bardzo, bardzo dobrze, że tę książkę sobie zamówiłam. Po takiej recenzji chce się ją czym prędzej przeczytać. Już nie umiem się doczekać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że książka bardzo się spodoba, tyle w niej wzruszających przekazów, tajemnic do rozszyfrowania, historii do poznania. :) Wspaniałego zaczytania. :) I oczywiście czekam na Twoje wrażenia po zapoznaniu się z nią. :)

      Usuń
  14. Czytałam tę książkę niedawno i również wywarła na mnie pozytywne wrażenie.
    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezapomniana przygoda czytelnicza. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  15. Ja też bardzo lubię zagłębiać się w rodzinne tajemnice więc mimo że okładka nie przyciąga to chętnie sięgnę po tą książkę :)

    Blog o książkach-nowy post

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pewien sposób zgadzam się z Tobą, moje wrażenia po przeczytaniu tej książki były ogromne, a okładka pozostawia pewien niedosyt, jednak to treść jest najważniejsza. :)

      Usuń
  16. Ostatnio zastanawiałam się nad nią, zapowiada się interesująco i chyba po nią sięgnę.
    Pozdrawiam serdecznie
    http://bookparadisebynatalia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniała propozycja czytelnicza, warto po nią sięgnąć. :) Inspirująco opowiedziana historia. :)

      Usuń
  17. Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, uwielbiam, kiedy książki wywołują we mnie silne emocje. :)

      Usuń
  18. Mozolne odkrywanie prawdy może z pewnością jest dobrym materiałem tej powieści. Przeczytam ją z chęcią. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre historie są po prostu ciekawsze od innych, ale ta należy do tych wyjątkowo interesujących. Sympatycznego zaczytania i czekam na wrażenia. :)

      Usuń
  19. Przyznam się ze ja tez uwielbiam odkrywać takie rodzinne tajemnice :)
    Piękna to musi być powieść a Twoja recenzja nic tylko zachęca :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie, wzruszająco, smutno, ale z nadzieją i duchem walki, barwy życia. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  20. Lubię książki, które dają nam sporą dawkę emocji :)

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczałam, że ta książka mnie wciągnie, ale nie sądziłam, że aż tak. :)

      Usuń
  21. Bardzo nas zaintrygowałaś tą recenzją :)
    Przeczytamy ją z pewnością dzięki Twojej recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo to powieść, która warta jest sięgnięcia po nią, mocna satysfakcja czytelnicza. :)

      Usuń