poniedziałek, 19 września 2016

DZIENNIK Z PODRÓŻY DO ROSJI John Steinbeck, Robert Capa 254/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Prawdopodobnie jedną z najtrudniejszych rzeczy dla człowieka jest proste obserwowanie rzeczywistości i akceptowanie jej - taką, jaka jest. Zawsze zniekształcamy jej obraz własnymi nadziejami, oczekiwaniami lub lękami."

Niezwykła podróż, fantastyczne przeniesienie w czasie, do miejsc za żelazną kurtyną, powojennej rzeczywistości dawnej Rosji. Spojrzenie okiem Amerykanina na codzienne życie mieszkańców miast i wsi Związku Radzieckiego. Próba dotarcia do zwykłych ludzi, pozbywając się uprzedzeń, stereotypów, fałszywych interpretacji, celowych przekłamań, politycznego kontekstu i militarnych przesłanek. Wydobycie na powierzchnię opisów piękna przyrody, gościnności ludzi, wspaniałych smaków kuchni, niezwykłej kultury, cennych zabytków, a także zaciekawienia dzieci i dorosłych, tym co nieznane, niewiadome, skrywane, tajemnicze, kryjące się za kreowanym przez media obrazem zimnej wojny. Rzetelne spostrzeżenia o powojennej odbudowie kraju, usuwaniu zniszczeń, rewitalizacji rolnictwa i przemysłu. Poraniony zgliszczami krajobraz, w którym na nowo rodzą się wiara i nadzieja. Jest coś wyjątkowego w reportażach napisanych przez Johna Steinbecka, zdjęciach zrobionych przez Roberta Capę, nadzwyczajnie utrwalonych chwilach i momentach, emocjach i ekscytacji, doświadczeniach i inteligencji, poczuciu humoru i zrozumienia, energii i radości życia. Ułamek czasu złapany słowem i obrazem, utrwalony dla przyszłych pokoleń, dostarczający interesujących informacji, zmieniający i ponownie kształtujący postrzeganie, podkreślający tożsamość i podobieństwo wspólnych wartości człowieka, bez względu na zajmowane miejsce w świecie. Ludzie, podobni do nas, z marzeniami i pragnieniami, troskami i obawami, determinacją walki o szczęście i ufnością na lepsze jutro.

Łapiemy nastroje społeczne ówczesnej Moskwy, Kijowa, Stalingradu, Tbilisi, Gori, Batumi, Kremla, każdy nieco inny, dostarczający ciekawych wrażeń i odniesień. Obserwujemy przy pracy rolników, rybaków, urzędników, pracowników fabryki traktorów i domów handlowych. Dostrzegamy kontrast w usposobieniu i przyjmowanych postawach przez mieszkańców wielkich miast a osoby związane sercem z wsią. Odczuwamy wszechobecność stalinowskich pomników, portretów, jego złotych myśli. Uczestniczymy w obchodach rocznicowych, pokazach lotniczych, rejsie statkiem. Spacerujemy parkami i uliczkami ośrodków wypoczynkowych. Zwiedzamy muzea, świątynie, cerkwie i kościoły, interesuje nas teatr, balet i cyrk, a nawet nocne kluby i zabawy. Zachwycamy się starożytnymi zamkami, fortecami i świątyniami w Mccheta. Docieramy również do prostych chłopskich chat, gdzie przyjmują nas dumni gospodarze, częstują lokalnymi smakołykami i wódką, śpiewają i tańczą, opowiadają historie i dopominają się wiadomości o USA. Zwiedzamy winnicę i plantację herbaty. Zderzamy się z bezlitosną biurokracją, trudnościami w dokonaniu wszelkich formalności, wypełnianiem dokumentów, sposobami wywiązywania się z umów. Zdobywamy ciekawe odczucia z pobytu w hotelu i podróży dostępnymi środkami transportu. Mnóstwo interesujących informacji z pierwszej ręki, oczami podróżników zaintrygowanych tym, czego nie ma w oficjalnych przekazach i leżące poza sferą powszechnej propagandy. Warto sięgnąć po książkę, rzucić okiem na minioną rzeczywistość, wsłuchać się w historię, ale także spojrzeć z perspektywy czasu na to, co dwa lata po zakończeniu drugiej wojny światowej szczególnie zainteresowało w Rosji amerykańskiego pisarza i węgierskiego fotoreportera, nie chodzi tu tylko o różnice kulturowe, ale o znacznie szerszą perspektywę.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura podróżnicza

Data premiery: 20.09.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

92 komentarze:

  1. Wyczekuję tej premiery. Bardzo lubię Steinbecka za jego język, sugestywność opisów, spostrzegawczość. Dziennik jest kompletnie czymś innym, inną odsłoną Steinbecka. I chyba się nie zawiodę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to zupełnie inna jego odsłona, zdecydowanie warta poznania, mam nadzieję, że książka dostarczy Ci satysfakcjonującego zaczytania, chętnie się z nią zapoznałam. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  2. Wydaje mi się, że przy okazji się na nią skuszę. A jeśli nie, to znam osobę, której na pewno się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyta się bardzo płynnie, szybko, ale z dużym zaangażowaniem. Ciekawa perspektywa nie tylko ze strony poznawania tamtej Rosji, ale również tego, co zainteresowało autorów. Gorąco polecam. :)

      Usuń
  3. Chciałabym kiedyś przeczytać tę powieść. Na pewno by mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny tekst. Mój mąż uwielbia Steinbecka, na pewno kupię na prezent. Mamy niemal wszystkie części tej edycji Prószyńskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, że powstała taka kolekcja i ta ujednolicona szata graficzna, to taki dodatkowy bonus dla czytelnika. :)

      Usuń
  5. Uwielbiam książki w takim klimacie podróż połączona z historią. Już wiem co kupię sobie na prezent :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaudia, świetny pomysł, jak najbardziej popieram. Zwłaszcza, jak się lubi spoglądać w przeszłość w książkach. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  6. Z literaturą podróżniczą chętnie się zapoznaję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie było to też ciekawe od tej takiej reportażowej strony, relacjach odrzucających uprzedzenia i polityczne uwarunkowania. Czy się do końca udało? Trzeba przeczytać. :)

      Usuń
  7. Mam nadzieję, że ta książka trafi kiedyś w moje ręce. Pozdrawiam i życzę miłego dnia! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem sympatycznego zaczytania, wspaniałej czytelniczej podróży. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
  8. Trochę brakuje mi informacji o tym, kiedy miały miejsce te podróże (daty).

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale sama książka zapowiada się rewelacyjnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja mama byłaby zachwycona tą książką! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To książka w sam raz dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka ciekawie się zapowiada, ale dodać muszę, że bardzo przemówił do mnie ten początkowy cytat. Jakże to prawdziwe! stety-niestety. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzkie, niejako wkomponowane w nasze sposoby patrzenia na świat. :)

      Usuń
  13. Świetnie napisana recenzja.Możliwe, że sięgnę po pozycję, choć nie przepadam za tym gatunkiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie to bardzo interesująca propozycja czytelnicza, pod różnym względem, cieszę się, że miałam okazję się z nią zapoznać. :)

      Usuń
  14. Odpowiedzi
    1. Warto podpowiedzieć tytuł, bo nazwisko autora już samo za siebie mówi. :)

      Usuń
  15. O, ja też przeczytałem, dokładnie wczoraj. Uwielbiam Steinbecka i cieszy mnie, że też się z nim zapoznałaś, bo ze wszech miar warto i powinno się go poznać. Nie wiem, jakim sposobem, nie jest omawiany obowiązkowo w szkołach. Ale na szczęście natknąłem się na niego poza nią samemu i od tamtego momentu czytam wszystko, co wyszła spod jego pióra. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że gdyby omawiać go obowiązkowo w szkołach, straciłby w oczach uczniów na atrakcyjności. ;) Ale mądry nauczyciel z pewnością może podpowiedzieć czy doradzić, za moich czasów takie książki omawiało się na kółku literackim. :)

      Usuń
  16. Prawdopodobnie sama nigdy bym po taką książkę nie sięgnęła, przede wszystkim dlatego bo nie przepadam za Rosją. Ale Twoja recenzja przekonuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu mamy Rosję w innej nieco odsłonie, zwyczajne, codzienne życie ludzki, czasy, które już minęły bezpowrotnie, a których śladów bardzo trudno doszukać się współcześnie, choć może jeszcze dałoby radę.

      Usuń
  17. Sporo się tutaj dzieje. Historyczna podróż. Lubię takie książki, bo zawsze wynoszę z nich coś wartościowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałam, że tak szybko może przy niej minąć czas, wiele interesujących aspektów, wystarczy tylko się w nie wsłuchać. :)

      Usuń
  18. Krótko mówiąc - po prostu muszę ją przeczytać. A tak w ogóle to ostatnio widzę, że mamy podobny czytelniczy gust :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie da się ukryć, że Steinbeck słowami maluje bardzo sugestywne obrazy. Będę miała na uwadze tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jego obrazy otaczającej rzeczywistości, jak również obraz jego samego, bardzo ciekawe. :)

      Usuń
  20. Wydaje się rewelacyjna, muszę kupić! Uwielbiam książki o tej tematyce!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem satysfakcjonującego spotkania z książką i oczywiście czekam na wrażenia po jej przeczytaniu. :)

      Usuń
  21. Ja jednak gustuję w bardziej współczesnych czasach powieści.
    Nominowałam Cię do LBA! Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ
    Pozdrawiam,
    Zaczytana Wiedźma
    ZaczytanaWiedźma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gusta się zmieniają, to co kiedyś odrzucałam, dziś przyjmuję z wielkim zainteresowaniem. :)

      Usuń
  22. Nie są to do końca moje klimaty, ale staram się nie zamykać na żadne "czytelnicze opcje" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I taką postawę bardzo szanuję, sama staram się poszukiwać jak najwięcej czytelniczych inspiracji, dzięki temu mam wrażenie, że się rozwijam i spełniam. :)

      Usuń
  23. Mimo, że to nie mój klimat, książka mocno mnie zaciekawiła. Może i ja się na nią skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba spróbować, przekonać się samemu, moim zdaniem warto, dlatego polecam. :) Pozdrawiam z uśmiechem. :)

      Usuń
  24. Spojrzenie na Rosję oczyma Amerykanina- to musi byc interesujące!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to po upływie niemal siedemdziesięciu lat, bardzo interesująca dwuwymiarowa perspektywa. :)

      Usuń
  25. Potrafisz zachęcić do lektury:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydobywam z książek to, co w nich najbardziej do mnie przemówiło. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
  26. Ten cytat... Jakże prawdziwy! A ksiażka zapowiada sie ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezwykle trudno jest zachować tę bezstronność, jednak człowiek mocno osadzony jest w swojej kulturze i zwyczajach, mnóstwo stereotypów zewsząd do niego dochodzi.

      Usuń
  27. Mimo że to nie co lubię czytać najbardziej to książka mnie zainteresowała. Na pewno jest godna uwagi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że takie książki dają nam szerszą perspektywę w spojrzeniu na świat, warto po nie sięgać. :)

      Usuń
  28. Muszę przyznać, że wydobyłaś z tej książki wszystko, co najlepsze - to oznacza, że z chęcią po nią sięgnę. Rosja to taki kraj, do którego i się trochę boimy (słusznie?) jechać, i trochę nas pociąga...tą aurą tajemnicy. Pozdrawiam! Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę się rozejrzeć za kolejną podobną propozycją czytelniczą, wspaniale jest tak podróżować. :)

      Usuń
  29. Czytałam tą książkę. Bardzo mi się podoba Twoja recenzja, oddaje w 100 % moje refleksje po lekturze.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mamy podobne odczucia. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  30. Po Twoich recenzjach zawsze mam ochotę sięgnąć po książkę, nawet jeśli nie jest w moim "guście". Świetnie napisana recenzja, intrygująca, zachęcająca, mądrze napisana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkanie z książką to taka namiastka spotkania z drugim człowiekiem czy jakąś częścią świata, niby niewiele, a jednak jak bardzo inspirująco. :)

      Usuń
  31. Chyba nie bardzo moje klimaty, ale może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  32. To też nie moje klimaty, ale w zasadzie mało wiemy o Rosji, oprócz faktów historycznych... Tak mi się wydaje. Może więc warto sięgnąć po tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu jest o tyle jeszcze ciekawiej, że mamy tą dwustronną perspektywę, rosyjską i amerykańską, i to po tylu już latach. :)

      Usuń
  33. Uwielbiam wszystkie książki związane z podróżami, dodaje tytuł do mojej listy książek na 2017 :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo ciekawa ksiązka - koniecznie trzeba przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  35. Zapowiada się hmm.. wciągająco :D

    OdpowiedzUsuń
  36. oooo, wpisuję na listę życzeń do Mikołaja! ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Muszę przyznać, że mimo tego, iż podróże uwielbiam to do tej pory nigdy nie miałam okazji przeczytać żadnej książki tego typu. Może pora to zmienić ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto sięgnąć po literaturę podróżniczą, zawsze to inna perspektywa, a nie mniej ciekawa. :)

      Usuń
  38. Kolejkę czytelniczą mam zapełnioną już po brzegi więc nawet nie oszukuję samej siebie, że wcisnę kolejną pozycję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zmuszona jestem z wielu książek zrezygnować, jest ich tyle, a czasu tak mało. :)

      Usuń
  39. Niezwykła recenzja, napisana w sposób chwytający za serce. Ta historia jest dla mnie bo doceniam bardzo codzienne, nie zawsze łatwe życie i staram się akceptować je takim jakim jest i nie ingerowac pomimo pokus. Kolejna Twoja propozycja, która jest koniecznie do przeczytania. Dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniały dziennik z podróży, rewelacyjnie mi się go czytało, jakby podwójna perspektywa czasowa. :)

      Usuń
  40. Bardzo spodobał mi się cytat na początku wpisu. Twój styl pisania zahcęca do.. czytania! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się wybrać w cytatach coś, co skłoniło mnie do zastanowienia, często odzwierciedla klimat książki, czasami prowokuje. :)

      Usuń
  41. Dotąd nie czytałam niczego Steinbecka, chyba najwyższa pora to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chętnie po niego sięgam, przekonują mnie jego książki. :)

      Usuń
  42. Musze się skusić na tę ksiazkę :) Jak zawsze recenzja na poziomie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. :) A książka zapewnia jakby podwójną podróż w czasie. :)

      Usuń
  43. Rosja mnie fascynuje - to kraj kontrastow. Goscinny i wrogi. Kraj baletu i wódki. Zachęciłaś mnie do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  44. Kilkukrotnie ją przeglądałem na półce w Empiku i ciągle mam wątpliwości czy ją przechwycić. Z jednej strony bardzo intrygująca, z drugiej nie do końca mój typ literatury. ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. Zapowiada się ciekawie. Może w długie zimowe wieczory znajdzie się czas aby ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Polecę ją mojemu Łukaszowi! :) Bo jest miłośnikiem ROsji! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że mu się spodoba, teraz to już jakby podwójna podróż. :)

      Usuń