sobota, 10 września 2016

CZWARTA OFIARA Mari Jungstedt 245/2016

INSPEKTOR ANDERS KNUTAS tom 9

"Zastanawiał się, jak szybko życie może się zmienić. Przecież jemu też może się zdarzyć coś takiego. To naprawdę przygnębiające uczucie. Aż trudno pojąć. Jednego dnia jest, a drugiego już go nie ma."

Autorka zdecydowała się ujawnić przed czytelnikiem sporo istotnych informacji już na początku książki. Bardzo szybko dostrzegamy, w jakim kierunku rozwinie się akcja, jednak najważniejsze, czyli tożsamość mordercy i przyczyny jego zachowań, wyjaśniają się w pełni dopiero pod koniec kryminału. Jest zajmująco, ciekawie, dynamicznie, mrocznie, chętnie zagłębiamy się w scenariusz zdarzeń, jednak brakuje mi tej zapalnej iskry w budowaniu napięcia, zaskakującego sprzężenia zdarzeń i okoliczności, może właśnie dlatego, że zbyt wiele już wiadomo, za mało odczuwamy charakterystycznego dreszczyku towarzyszącego rozwikłaniu intrygi. Akcja toczy się dwutorowo, dramatyczna przeszłość rzucająca cień na współczesność, określająca i determinująca ją. Samotność, niezrozumienie, głupota, wątpliwe towarzystwo, kradzież, zemsta i nienawiść. Trudno jest przeciwstawić się im przez miłość, przyjaźń, chęć niesienia pomocy, zaufanie i oddanie. Wiele zmian w życiu głównych bohaterów, ciekawych epizodów, sensacyjnych elementów. Jak zwykle, we wszystko wpleciony urokliwy gotlandzki klimat, sporo nawiązań do historii wyspy, piękna przyrody, popularnych turystycznych miejsc.

Powieść rozpoczyna się mocnym uderzeniem, jesteśmy świadkami zbrojnego napadu na konwój bankowy w kurorcie Klintehamn. W trakcie niego, trójka uciekających napastników potrąca samochodem sześcioletnią dziewczynkę. Jej stan lekarze określają jako krytyczny. Widzimy także migawkę z makabrycznej zbrodni dokonanej na spokojnej i życzliwej ludziom gotlandzkiej rodzinie. Policja przystępuje do rutynowych czynności, zbiera ślady i informacje, przesłuchuje potencjalnych świadków, dociera do członków elitarnego klubu motocyklistów. Czy mają oni coś wspólnego z napadem na bank? A może wręcz odwrotnie, okażą się pomocni dla rozwikłania kryminalnej zagadki? Dlaczego wydaje się, jakby ktoś chciał wymierzać sprawiedliwość na własną rękę? Jak ustalić jego tożsamość, zapobiec dalszym zabójstwom? Podoba mi się rozwinięcie i pewne przyspieszenie dokonujące się w życiu prywatnym Andersa Knutasa, po spokojnej monotonii otrzymujemy sygnały o zapowiadających się perturbacjach i kłopotach. Także praca zawodowa dostarcza wielu emocji wystawiając inspektora na wielkie niebezpieczeństwo. Dużo dzieje się również wokół policjantki Karin Jacobsson i jej córki. Niespodziewane dramatyczne zmiany w rodzinie dziennikarza Johana Berga. Jestem bardzo ciekawa, jak potoczą się losy wiodących postaci w kolejnej odsłonie, szkoda, że przede mną ostatni niestety już tom cyklu.

"Niewidzialny" tom 1, "Niewypowiedziany" tom 2, "We własnym gronie" tom 3, "Umierający dandys" tom 4, "Słodkie lato" tom 5, "Upadły anioł" tom 6, "Podwójna cisza" tom 7, "Niebezpieczna gra" tom 8

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał

Data premiery: 16.05.2013

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona. :)

16 komentarzy:

  1. To już dziewiąty tom, a ja dopiero po raz pierwszy spotkałam się z tą serią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja już żałuję, że zaraz koniec tej gotlandzkiej przygody kryminalnej, z zainteresowaniem obserwowałam, jak rozwija się warsztat pisarski autorki, jakie ciekawe pomysły przychodziły jej do głowy w każdym tomie, wiele spójności między poszczególnymi częściami, ale i też różnorodności. :)

      Usuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej serii i jestem zaskoczona, że posiada ona tyle tomów. Koniecznie muszę poznać się z tymi książeczkami w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki czyta się bardzo szybko, autorka potrafi zaskakiwać, wciągać w fabułę, a przy tym tak uroczo opisuje Gotlandię, że naprawdę nabrałam wielkiej ochoty, aby zwiedzić tę wyspę, dotrzeć do miejsc z powieści. Możliwości fascynujących przygód, i jak się okazuje nie tylko czytelniczych. :)

      Usuń
  3. I kolejna ciekawa ksiązka, którą pokazujesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Propozycja na świetny wieczór z książką w ręku, udane czytelnicze wrażenia, mnie bardzo wciągają takie kryminały. :)

      Usuń
  4. Mialam kiedys któryś tom okazje przeczytać, ale nie dokońca to moja bajka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ten klimat trzeba się na spokojnie wczuć, polubić go, spokojniejszy rytm, jednak takie prowadzenie narracji spodobało mi się. :)

      Usuń
  5. Nie miałam okazji poznać się z tą serią, ale opis fabuły zainteresował mnie. Może kiedyś przeczytam. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować, może wciągnie Cię tak, jak mnie, żałuję, że już za chwilę koniec tego cyklu. Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  6. Chyba już coś czytałam tej autorki, nie pamiętam, jednak zaintrygowałaś mnie tą książką...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kryminał zawsze fajnie i chętnie poczytam, taki z dużym rozwojem akcji tym bardziej :) Iza, czy ty w tym roku machnęłaś już 246 ksiażke? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie na kryminały też nie trzeba specjalnie namawiać, bardzo chętnie się z nimi zaznajamiam, w zasadzie każdy ich typ mi podchodzi. :) Sama jestem ciekawa, ile ich przeczytam w ciągu roku, będzie okazja się przekonać. ;)

      Usuń
  8. Uwielbiam kryminały, więc chętnie przeczytam tę książkę :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta seria bardzo przypadła mi do gustu, nawet się nie spodziewałam, że tak wciągnie mnie ten gotlandzki klimat, ciekawa propozycja czytelnicza. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń