poniedziałek, 26 września 2016

LILIOWE DZIEWCZYNY Martha Hall Kelly 261/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Szybko dowiedziałyśmy się, że przetrwanie w Ravensbrück zależy od posiadania cynowej miski, kubka i łyżki, oraz umiejętności ich pilnowania."

Zagłębiając się w powieść, która przepełniona jest bólem i cierpieniem, zostawiamy między stronami ślad silnych emocji, zaangażowania i refleksji. Niemożliwym jest przejść obojętnie wobec książki, głęboko przemawia, porusza serca, długo pozostaje w świadomości, drążąc ją z intensywnością, wywołując wzburzenie, wzruszenie i współczucie. Nie znajdujemy zrozumienia i usprawiedliwienia wobec opisanej brutalności i przemocy, sprzeciwiamy się bestialstwu i okrucieństwu. Zadziwiające, jak osoby, które przeżyły koszmar Ravensbrück, hitlerowskiego piekła kobiet, potrafiły wybaczyć tę gehennę, nie nosić w sobie odrzucenia i uprzedzeń, a nawet uczestniczyć w powojennych uroczystościach ułatwiających proces zabliźniania się ran. Wydaje się, że bez tego nie mogłyby pójść dalej, dać świadectwa prawdziwego i właściwego oblicza człowieczeństwa. Powinniśmy naśladować ich wzorce, pielęgnować pamięć o tragediach w obozach koncentracyjnych, jednak nie jako pretekst do nienawiści, wrogości i zemsty wobec oprawców, lecz w kontekście trudnej i dotkliwej lekcji historii, ogromnego szacunku wobec ofiar, podziwu dla poświęcenia i oddania osób, które wbrew dramatycznym okolicznościom starały się pomóc.

Powieść zainspirowana historią trzech kobiet, Kasi - więźniarki, Caroline - wolontariuszki i Herty - lekarki. Ich losy splatają, zazębiają i determinują się wzajemnie. Przeznaczenie krzyżuje ich ścieżki życia, wystawia na ciężkie próby, którym jedna z nich nie podoła. Czujemy apatię, zwątpienie i rezygnację, ale także podziwiamy chęć walki, trwania przy własnych przekonaniach, pragnienie wspomagania i ratowania. Widać, że autorka pozyskała mnóstwo informacji na temat głównych bohaterek, dotarła do interesujących faktów, odświeżyła ślady wielu wspomnień, z wrażliwością uchwyciła kontekst sytuacji i nastroje wówczas panujące. Poznajemy cechy charakterologiczne postaci, istotne zdarzenia z dzieciństwa, wzorce wyniesione z domu, zdobyte wykształcenie, wszystko determinujące indywidualne motywy zachowań. Kelly pragnęła ukazać jak najbardziej rzetelne świadectwo prawdy Ravensbrück, przerażających eksperymentów medycznych, przymuszania do niewolniczej pracy, głodzenia, znęcania, nieliczenia się z nikim i czym. Dziesiątki tysięcy najczarniejszych scenariuszy życia, marszy śmierci, odbierania wolności, zdrowia, nadziei, wiary i poczucia własnej wartości. Nieprawdopodobny sadyzm pseudolekarzy, składających przysięgę etyki lekarskiej a świadomie podążających w zupełnie odmiennym kierunku, w żaden sposób nie można ich usprawiedliwić, pojąć ich działania. Jednocześnie, gdzieś tam z mroku, wyłaniają się ludzie o złotych sercach, pragnący nieść pomoc w każdy możliwy sposób, często poświęcając własne życie, szczęście i marzenia. Stają się, choć w części, antidotum na zło, niegodziwość i nieprawość, nie tylko podczas drugiej wojny światowej, ale również wiele lat po jej zakończeniu, mocno wspierając byłe więźniarki obozu.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 27.09.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

51 komentarzy:

  1. Mam ją już na pólce. Za jakiś czas po nią sięgnę.Widzę, że warto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się w niej ta niejednoznaczność bohaterów, dosłowność w pokazywaniu tematu, a jednocześnie zachowanie dużej wrażliwości i delikatności. :)

      Usuń
    2. uwielbiam kiedy bohaterowie są wielowymiarowi, sprawia to, że odkrywanie historii jest jeszcze bardziej ciekawe

      Usuń
  2. Często cytuje takie książki po to by nie zapomnieć ze takie rzeczy działy się niecałe 80 lat temu! Chętnie po nią sięgnę :) dzięki za recenzje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im jestem starsza tym większą wagę przywiązuję do doświadczeń przeszłych pokoleń, wydaje mi się, że to taki naturalny proces, któremu i ja ulegam. :)

      Usuń
  3. Z pewnością jest to "mocna" książka, nie wiem, czy na moje nerwy, potem bardzo przeżywam takie historie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo obok takich historii nie można przejść obojętnie, tego się po prostu nie da zrobić.

      Usuń
  4. Chociaż czuję, że to nie będzie łatwa lektura, to jednak postaram się przeczytać tę książkę, bo tematyka jest warta poświęcenia czasu. No i okładkę dobrano przepiękną.
    Pozdrawiam,
    Amanda Says

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka faktycznie bardzo ładna, jednak po przeczytaniu książki więcej bym od niej wymagała, choć z pewnością to indywidualne spojrzenie. :) Zdecydowanie warto sięgnąć po tę powieść. :)

      Usuń
  5. Warto czytać takie książki aby nie zapominać o kobietach które także były ofiarami, uczestnikami wojny w różnych znaczeniach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami próbuję postawić się w ich sytuacji i przyznaję, że nie udaje mi się to, wiem, że tragedia zmusza do pewnych zachowań, ale czy mnie byłoby na nie stać, obym nigdy nie musiała się o tym dowiedzieć.

      Usuń
  6. Zadziwiająca jest siła, jaką posiadają osoby, które przeżyły obozy. Podziwiam to, w jaki sposób radzą sobie z tą olbrzymią traumą, która złamałaby niejednego człowieka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbyt silne i mroczne doświadczenia, towarzyszą człowiekowi już do końca życia, niestety.

      Usuń
  7. No to i ja dodaję tę pozycję do obowiązkowego przeczytania. Ciekawe, że jednak obozowej lektury jest więcej w wydaniu męskim. Więc ta książka jest tym cenniejsza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorce w bardzo ciekawy sposób udało się przedstawić wzajemne powiązania losów bohaterek, także ich wewnętrzną walkę, to, co się z nimi działo po zakończeniu wojny. Bardzo duży realizm wsparty silnymi emocjami.

      Usuń
  8. Bardzo mnie zaintrygowałaś swoją recenzją. Już zapisuje sobie tytuł tej książki do mojej listy ''chciejek''.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lektura, która będzie nam towarzyszyć jeszcze długo po jej przeczytaniu. :)

      Usuń
  9. Książka z gatunku jaki lubię, mocna i jak widze musze ją mieć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dużo świetnie oddanych polskich akcentów, przez moment miałam nawet wrażenie, że autorka jest Polką, widać mocne przygotowanie do napisania powieści, liczne podróże, aby samemu obejrzeć wspominane miejsca, to się doskonale wyczuwa. :)

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Z pewnością warto, tym bardziej, że pamięć o tych zdarzeniach powoli słabnie, coraz mniej naocznych świadków...

      Usuń
  11. Nie moje klimaty ale okładka bardzo przyciąga i mam wrażenie ze to wzruszająca pozycja i dlatego po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spora dawka emocji, to prawda, przy takim temacie nie może być inaczej, ale też dużo inspiracji do refleksji, dlatego tak silnie odbieramy tę powieść. :)

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. Wyczuwa się w niej pasję pisania, chęci stworzenia pewnego świadectwa, utrwalenia fragmentu historii, docenienia niektórych postaci i ich postaw. :)

      Usuń
  13. Wspaniale napisana recenzja. Oddajesz tu tyle emocji, że moje serce już biegnie aby poznać bohaterki powieści i wzruszyć się ich historią. Uwielbiam książki wyzwalające w człowieku najczystsze uczucia takie jak empatia czy współczucie. Nie jest to nigdy łatwa literatura ale za to jak bardzo wartościowa :)
    Pozdrawiam serdecznie :)
    Na planecie Małego Księcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo zadowolona, że autorka tyle uwagi poświęciła indywidualnym cechom bohaterek, nie są to bynajmniej krystalicznie czyste postaci, na zasadzie ofiary, ani też kategorycznie czarne charaktery jako sprawcy. Bardzo podobało mi się takie prawdziwe spojrzenie na poszczególne osoby, ich historie i doświadczenia. :)

      Usuń
  14. Zaczynam żałować, że jej nie wybrałam ;c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdej chwili można po nią sięgnąć i przeżyć ją po swojemu. :)

      Usuń
  15. Szukam książek o podobnej tematyce, a recenzja tej ksiazki głęboko mnie poruszyła i zaciekawiła. Z pewnością po nią sięgnę. :)
    Pozdrawiam:) Obserwuje :)
    (recenzentka-ksiazek.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę dłużej pobędę w tym temacie, przygotowałam sobie już kilka książek, które chcę w najbliższym czasie przeczytać, czuję taką wewnętrzną potrzebę. :)

      Usuń
  16. Niezbyt przepadam za książkami dotyczącymi tamtego okresu, ale ta jak żadna inna bardzo mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawy pomysł na powieść, jakby sposób na wciągnięcie też młodego czytelnika, dostarczenie mu pewnej wiedzy, ale też nakłonienie do przemyśleń.

      Usuń
  17. Chętnie bym ją poznała, ze względu na to, że zapowiada się pięknie i wzruszająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam z wielu powodów, niezapomniane spotkanie z powieścią i historią. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  18. Lubię takie książki, choć zazwyczaj przeżywam je całą sobą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I właśnie o to chodzi, takie książki, które mocno nas wciągają, eksploatują nasze emocje, podkręcają wyobraźnię, podsuwają tematy do zadumy, w moich oczach są najcenniejsze. :)

      Usuń
  19. Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, warto po nią sięgnąć, interesujące spotkanie z książką. :)

      Usuń
  20. To kolejna pozytywna recenzja tej książki na którą trafiam, więc nie zostaje mi nic innego jak tylko zapoznać się z tym tytułem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że powieść spodoba Ci się, czekam na wrażenia po jej przeczytaniu. :)

      Usuń
  21. Autorka ewidentnie włożyła dużo pracy w zebranie materiałów. Kiedyś z chęcią zajrzę do tej pozycji. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam wyczuwać ten entuzjazm, pasję, pragnienie oddania w jak największym stopniu prawdziwości, książka wówczas zyskuje, również i my mocniej się w nią angażujemy. :)

      Usuń
  22. Widzę, że mamy podobny gust. U mnie "na tapecie" ta sama książką, znowu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, kolejna książkowa bratnia dusza. <3 Pozdrawiam z uśmiechem. :)

      Usuń
  23. Interesujące bohaterki. Książka o trudnych czasach, jednak dla mnie, (pod względem literatury oczywiście) interesujących. Słyszałam już o tej lekturze i naprawdę chciałabym ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść, która mocno na nas oddziałuje, skłania do refleksji, pozwala poznać siłę i słabości ludzkich charakterów. Duża satysfakcja czytelnicza. :)

      Usuń
  24. Może to zabrzmi niezbyt adekwatnie, ale bardzo podoba mi się okładka i to ona skłoniła mnie do przeczytania recenzji ;) A tak na serio, bardzo zaciekawiłaś mnie tym tytułem i dziękuję za jego wskazanie. Chyba znajdę w nim to, co również dla mnie bardzo ważne. Czuję, że to może być coś naprawdę rozwijającego, a może nawet pozwalającego zapomnieć o niesmaku do literatury z tego okresu historycznego, wywołanego metodą nauczania w szkole średniej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ja również miałam w szkole średniej niezbyt przystosowanego do wykonywania zawodu historyka, kiedyś bardzo lubiłam ten przedmiot, on ostudził mój zapał, dopiero po latach powróciłam do historycznych zagadnień. A powieść bardzo przemawia, zdecydowanie warto się z nią zapoznać. :)

      Usuń
  25. Już mnie sam Twój opis zmroził, ale to tylko znaczy, że warto przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pod wrażeniem pasji autorki, z jakim pisała tę powieść, to się natychmiast wyczuwa. :)
      Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń