poniedziałek, 14 marca 2022

ZAKLINACZ DESZCZU

JOHN GRISHAM

"Moja decyzja, by zostać prawnikiem, stała się nieodwołalna, kiedy zdałem sobie sprawę, że ojciec nienawidzi adwokatów."

Doświadczenia z dzieciństwa, toksyczna relacja z ojcem, obojętność matki, niski poziom życia, to czynniki, które w dużym stopniu nałożyły się na decyzję Rudy'ego Taylora, aby pójść ścieżką wykształcenia prawniczego. Przygotowanie do zawodu okazało się niewystarczające, poziom studiów mało przydatny, wkradło się i znużenie marzeniami. Co więcej, w Memphis w każdym kącie siedział prawnik, rynek został nimi nasycony, zatem trudno było się Taylorowi przebić się w kancelariach. Podczas nużących praktyk w domu starców trafia na dwie sprawy, które na zawsze zmienią jego życie, wyobrażenie o branży prawniczej i sobie samym. 

Fantastycznie śledziło się poczynania młodzieńca wystawionego na wielkie próby, podejmującego się ogromnego wyzwania, do tego stojącego z góry na pozycji straconego. Nieznany prawnik walczył z prawniczym Goliatem. Napędzało go przekonanie o słuszności wydobycia na światło dzienne prawdy o funkcjonowaniu firm ubezpieczeniowych, zwykła ludzka przyzwoitość w imię walki o chorego na białaczkę młodego mężczyzny, któremu wielokrotnie odmówiono prawa do pokrycia kosztów leczenia. Znakomicie rozwinięty wątek, chłonęłam sceny, wyzwalały różne emocje, często bardzo skrajne. Drugim wątkiem była relacja z energiczną bogatą starszą panią, która chciała wydziedziczyć synów i zapisać olbrzymi majątek telewizyjnemu kaznodziei. Postać wprowadzała humorystyczne akcenty. Polubiłam staruszkę, jej spojrzenie na świat, sposób traktowania innych. John Grisham zgrabnie budował napięcie, w odpowiednich momentach wystawiał bohaterów na mocne uderzenia, przypierał do muru, jednocześnie uchylał drzwi do intrygujących rozwiązań. Jak zwykle, mnóstwo materiału do głębszych refleksji moralnych i etycznych, często z ujęcia wydawałoby się szalenie mrocznego, a jednak człowieczeństwa. Sądowe dramaty, teatr prawdy, tajne matactwa, potęga koneksji, zatrważające sztuczki, wykorzystanie słabości, ale też przechytrzenie wroga, wejście w jego grę na własnych zasadach.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller prawniczy, 574 stron, premiera 16.02.2022 (1995)
tłumaczenie Krzysztof Obłucki i Lech Z. Żołędziowski
Książkę "Zaklinacz deszczu" zgarnęłam z półki "kryminały" w księgarni TaniaKsiążka.pl

29 komentarzy:

  1. Lubię czytać kryminały, tego jeszcze nie znam, ale będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ksiażki tego autora nie sa mi obce. Ta pozycja brzmi kusząco

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, podobało mi się, chyba nawet nadal mam gdzieś u siebie. Grisham jak zawsze w formie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, książki tego autora nie zawodzą! Chyba się skuszę na tę pozycję

      Usuń
    2. Mało co czytałam jego autorstwa, więc chętnie się skuszę na tę lekturę.

      Usuń
  4. Paulina Kwiatkowska14 marca 2022 10:23

    Grisham to klasa sama w sobie. Nie znam jeszcze tej powieści, ale chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi bardzo ciekawie. Lubię kryminały, więc chętnie skuszę się na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzje Kiti14 marca 2022 10:24

    Miło można spędzić czas z taką publikacją i chętnie skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już wiem, komu mogę ją polecić. Niedługo Wielkanoc, więc idealnie sprawdzi się jako prezent.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale klimatyczna okładka! Już to zachęca mnie do zajrzenia do środka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam kilka tytułów Grishama i bardzo mi się podobały. Na ten też chętnie się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mi cały czas rzuca się w oczy ten autor, ale jakoś nie mogę się zmotywować do lektury

      Usuń
  10. Lubię takie thrillery, więc mam nadzieję, że wystarczy mi czasu, by po ksiażkę sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie jestem wielka fanka klimatow prawniczych,ale czasem warto dacnim dzanse :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi bardzo ciekawie, niezwykle lubię takie psychologiczne motywy i różnego rodzaju zagrywki w powieściach.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię thrillery oraz prawnicze klimaty, chyba się skuszę na ten tytuł, brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Znowu nie moje klimaty, ale niektórym na pewno się spodoba wielu innym czytelnikom.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka zapowiada się bardzo fajnie i jestem jej mega ciekawa. Zresztą Ty zawsze dobrze polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  16. myślę, że mojemu mężowi by się spodobała ta historia, jakby mu ją przeczytała ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fani Grishama będą zadowoleni, skoro to tak dobra książka:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niewątpliwie to książka warta uwagi. Lubię historie oparte na sprawach sądowych, gdzie sprawiedliwość walczy o przetrwanie i zwycięstwo. Muszę w końcu poznać twórczość autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka zapowiada się na prawdę ciekawie i chętnie poznałabym ją osobiście. Bardzo intryguje mnie jej zakończenie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam tę książkę na swojej liście do zamówienia, słyszałam o niej wielokrotnie i to w dobrych słowach.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie miałam okazji czytać nic Grishama, a wiem, że to dobry autor, którego warto poznać, więc muszę się zebrać i nadrobic.

    OdpowiedzUsuń
  22. O nie znam zupełnie tego autora, ale ksiazka wydaje sie byc dla mnie bardzo ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Tytuł odrazu skojarzył się z filmem Francisa Forda Coppoli. A co do książki... myślę, że skuszę się jeśli będzie audiobook.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie przepadam za takimi książkami, więc sobie daruję ten tytuł. Jednak okładka przyciąga wzrok.

    OdpowiedzUsuń
  25. Niezwykle ciekawie zapowiadająca się lektura

    OdpowiedzUsuń
  26. Ta książka może zainteresuje mojego Syna. Jest prawnikiem i to Jego klimaty.

    OdpowiedzUsuń