środa, 10 kwietnia 2019

UKRYTY GENIUSZ ZWIERZĄT Katharina Jakob

[PRZEDPREMIEROWO]

"Porównawcze analizowanie kognitywnych zdolności u zwierzęcia i człowieka odgrywa zasadniczą rolę dla zrozumienia nas samych. Ani człowiek nie jest przy tym redukowany do poziomu zwierzęcia, ani zwierzę nie jest uczłowieczane."

Z zainteresowaniem i przyjemnością zagłębiłam się w niezwykły świat zwierząt, choć większość informacji zawartych w książce była mi już wcześniej znana, to jednak nawet dla kilku nowych warto było chwycić za publikację. Tutaj bardziej niż wiedza liczą się istotne przesłania, jakie autorka zamieściła w tekście, odwołujące się do tego, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia w procesie poznawania zdumiewających umiejętności zwierząt, wykraczających poza pozornie zwykłe właściwości ich narządów zmysłów i wzorce zachowań. Powinniśmy je lepiej zgłębić, bo choć inne od naszych, to są równie ważne, nie tylko wprawiają w podziw i zachwyt, ale również umożliwiają lepsze zrozumienie otaczającego nas środowiska, jak i nasz gatunek. W naturalny sposób porównujemy je z ograniczonymi zdolnościami człowieka, który dużo zatracił w wyniku trwającej dziesiątek wieków ewolucji kulturowej. Ale i też za pośrednictwem neuronauki szukamy rozmaitych analogii w procesach zachodzących w mózgu człowieka i zwierzęcia. Katharina Jakob w przejrzysty sposób przybliża wybrane pojęcia naukowe, tak aby czytelnik komfortowo i swobodnie odnalazł się w omawianych zagadnieniach, przykładowo teoria umysłu, myślowa podróż w czasie, pamięć epizodyczna, a to już daje wyobrażenie, w którym kierunku się poruszamy w trakcie przygody czytelniczej.

W książce zaprezentowano zarówno wyniki badań, często trwających kilka dziesięcioleci, jak i niejako przy okazji sylwetki biologów, etologów i neuronaukowców, dokładnie widzimy, na czym współcześnie skupiają się obserwacje i eksperymenty. Wędrówkę po świecie zwierząt zaczynamy od aspektów wielokulturowości i systemu komunikowania się waleni. Przyglądamy się psu, mistrzowi w odgadywaniu zachowań człowieka i interpretowaniu jego zamiarów. Wiele stron poświęcono różnym przedstawicielom ptaków, ich magnetorecepcji, zmysłowi do mechaniki, wytwarzania narzędzi, znajomości praw fizyki, inteligencji społecznej, wczucia w sytuację swoich pobratymców, neofobii, zdolności oceniania własnej wiedzy lub niewiedzy. Później zaglądamy do bezkręgowców, zagadnień odczuwania bólu przez pszczoły, imponującego podejmowania decyzji ekonomicznych przez mrówki, zadziwiającej samodzielnej nauki otwierania mechanicznych zamknięć przez ośmiornice ich fenomenalnej pamięci przestrzennej. Pod koniec znajdziemy ciekawostki o pieskach preriowych, przedstawicielach człekokształtnych, strzelczykach indyjskich, żółwiach, świniach, delfinach, oraz zastanowimy się, czy faktycznie zwierzęta nie mają własnego języka, czy to ostatni prawdziwy Rubikon między "nami a nimi".

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (biologia), 320 stron, premiera 11.04.2019 (2018)
tłumaczenie Bartosz Nowacki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

35 komentarzy:

  1. Ze zwierzętami jest jak z ludźmi - kiedy już myślimy, że wszystko o nich wiemy, jakaś tajemnica wymierza nam siarczysty policzek, śmiejąc nam się w twarz. Dlatego zdobywania wiedzy nigdy dość, bo dzięki temu nie pozostaniemy w tyle, a także uzyskamy szereg pomysłów na nowe tematy, mogące przeobrazić się w gorące dyskusje.
    Książka - jak dla mnie - godna uwagi, chętnie bym się jej przyjrzała. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo bym chciała przeczytać. Zawsze interesowałam się zdolnościami i zachowaniami zwierząt.

    OdpowiedzUsuń
  3. niby świat idzie do przodu, ale nie mamy świadomości, ze po drodze człowiek zatracił wiele umiejętności, ciekawy temat

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ze zwierzętami mam całe życie do czynienia. Myślę, że dużo wiem na ich temat. Z chęcią jednak pogłębiłabym tą wiedzę, albo sprawdziła...ile się mylę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zwierzęta potrafią niejednokrotnie bardzo pozytywnie zaskoczyć - i czasami myślę sobie, że bardziej wierzę w nie, niż w ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Publikacja sprawia wrażenie bardzo ciekawej. Zastanawia mnie jedna rzecz, czytam naprawdę wiele Twoich opinii, mogłabym powiedzieć, że prawie każdą, ale nie trafiłam jeszcze na książkę, którą oceniasz jako rewelacyjną 6/6 lub zupełnie do kitu 1/6 lub 2/6 :) Podrzucisz mi takie tytuły? (ps. rozumiem skąd to się bierze, bo sama też zamawiam tylko książki, które wiem, że mnie zainteresują, ale jestem bardzo ciekawa)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiedź brzmi dość ciekawie i chętnie bym tą książkę przeczytała 🙂 może uda mi się gdzieś pożyczyć 😁 zwierzęta i ich zachowania są fascynujące

    OdpowiedzUsuń
  8. Zwierzęta mnie fascynują od dziecka. Ich niesamowita, bezgraniczna miłość i oddanie, a do tego inteligencja, której nie da się nie zauważyć. Więc z przyjemnością przeczytam tą pozycję

    OdpowiedzUsuń
  9. Zawsze mnie interesowały zwierzęta wieć chętnie przeczytałabym tę ksiażkę

    OdpowiedzUsuń
  10. Z przyjemnoscią sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo interesująca książka, jednak raczej po nią nie sięgnę. Zdaje mi się, że bardzo bym się przy niej wynudziła. Jednak gdyby ktoś opowiedziałby mi wszystkie fakty z tej książki- byłabym zainteresowana tym i słuchałabym uważnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Takie książki są ostatni bardzo popularne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Z zainteresowaniem siegam po tego typu książki. Uwielbiam zwierzęta.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zwierzęta myślą, czuja pamiętają..Często ich nie doceniamy i spychamy ten niewygodny fakt w kąt naszej świadomości

    OdpowiedzUsuń
  15. Niby mamy XXI wiek a jednak wciąż zachowanie zwierza budzi nasza ciekawość, a ich zachowanie jest badane i nie do końca pozane

    OdpowiedzUsuń
  16. Z przyjemnością przeczytam. Dzięki za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejna książka na moją listę chciejkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka która bardzo mnie zainteresowała. Muszę po nia sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie przepadam za takimi książkami dlatego sobie odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zwierzęta są fascynujące a odkrywanie ich umiejętności i tajemnic niezwykłego środowiska, w którym żyją zawsze wprawia mnie w zdumienie i pochłania bez reszty. Mam wielką ochotę przeczytać tę książkę, myślę że przyjemnie przy niej spędzę czas.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dawno dawno temu bym nie zainteresowała bym się tą książkę ale teraz jakoś mnie do niej nie ciągnie mam bardzo mało czasu na czytanie także bardzo często muszę selekcjonować książki które chcę przeczytać a które naprawdę chcę przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajnie by było poczytać o tym, czego nasi pupile nam nie mogą powiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  23. Całe życie mam do czynienia ze zwierzętami, kocham je bardzo. Książka może być bardzo interesująca, zachowania zwierząt potrafią być niebywałe..

    OdpowiedzUsuń
  24. Lubię poszerzać wiedzę i aktualizować ją. Poza tym naukowcy zawsze znajdą coś nowego, czego jeszcz nie znaliśmy i nie wiedzieliśmy. Uwielbiam takie ciekawostki.

    OdpowiedzUsuń
  25. Tą książkę mogła bym czytać nawet z dzieciakami by poszerzyć ich wiedzę

    OdpowiedzUsuń
  26. Hmm, ciekawy, naprawdę ciekawy temat. Lubię takie książki popularnonaukowe.

    OdpowiedzUsuń
  27. Chcę tę książkę, uwielbiam takie. Teraz obecnie jest na nie szał, i fajnie, bo powstało mnóstwo cudownych pozycji 🙊

    OdpowiedzUsuń
  28. Zaintrygowała mnie ta książka! Nie spodziewałam się w sumie! Bardzo na plus! ❤

    OdpowiedzUsuń
  29. Mam wrażenie, że ta książka spodobałaby się mojemu Mężowi! :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Akurat nie mój gust, lubuje się w innych gatunkach

    OdpowiedzUsuń
  31. Uwielbiam wszelakie książki o zwierzętach. Mam na ich punkcie hopla. Dzięki za przedstawienie mi tej pozycji. Będę się za nią rozglądać po premierze.

    OdpowiedzUsuń
  32. Zauważyłam, że te książki o naturze (zwierzętach, drzewach, owadach, ptakach) są niesamowicie popularne. Z jednej strony taki wysyp może cieszyć, a z drugiej czuję, że to niestety chwilowy trend, który szybko minie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Po maturze mam dość biologii na najbliższe kilka miesięcy, więc jak na razie nie jestem zainteresowana tą pozycją.
    Pozdrawiam, Klaudia z bloga http://czytaniejestmagiczne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Przyznam, że ta książka bardzo mnie zainteresowała. Muszę ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciekawy artykuł. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń