poniedziałek, 10 maja 2021

GAMBIT ZABÓJCY

TONY KENT

GAMBIT ZABÓJCY tom 1

"Kompromis rzadko jest mniej pożądany niż przemoc."

Tony Kent zaimponował bardzo przekonującym snuciem przygody w klimacie sensacji, umiejętnie podnosił wiarygodność zdarzeń, sprawnie lokował je w londyńskiej przestrzeni, a jednocześnie wiernie oddawał funkcjonowanie służb specjalnych, agencji wywiadowczej, środowiska dziennikarskiego, otoczenia prawnego, brudnej polityki na najwyższych stanowiskach, oraz burzliwy i podzielony klimat irlandzkiego rozumienia prawdziwej wolności. Zgrabnie połączył najlepsze cechy piór pisarzy z gatunku sensacji, a przy tym stworzył własny styl, do którego chętnie będę wracać przy okazji innych książek, choćby kontynuacji serii. Dobrze czuję się w takim klasycznym ujęciu sensacji.

Tony Kent nie zapomniał o ciekawym sportretowaniu bohaterów, choć wbijają się w szablonowe obsadzenie ról. Lubię, że pomimo dużej liczebności każdy wnosi coś atrakcyjnego do intrygi. Udowodnił, że nie boi się uśmiercać postaci, które czytelnik zdążył już obdarzyć sympatią i wczuć się w ich sytuację. Od pierwszych stron akcja toczy się w dynamicznych rytmach, śmiga po politycznych gierkach, gdzie stawką jest życie człowieka, i nie zwalnia do końca. Wiele się dzieje, efektowne zwroty akcji, podkręcane spiskowe zamieszanie, niełatwe dochodzenie i śmiertelne odkrywanie prawdy. Jak bardzo oficjalna prawda serwowana społeczeństwu różni się od nieoficjalnych zakulisowych wyników śledztwa? Jak walczyć z kimś, kto łączy sprawność fizyczną, zimną obsesję, profesjonalne wykształcenie i absolutny brak wyrzutów sumienia?

Wiele stron konfliktu, sprzecznych interesów, sztucznego szumu wokół tego, co dzieje się we współczesnej Anglii. Tarcie sił politycznych wyzwala diabelski plan precyzyjnie zaplanowanego zamachu w stolicy kraju, w jego wyniku ginie najbardziej popularny polityk w Wielkiej Brytanii, zaś były prezydent Stanów Zjednoczonych zostaje ranny. Silny irlandzki kontekst, historii terroryzmu, walk o wolność, wciąż przeplata się w fabule, nadaje szczególny koloryt i wskazuje polityczne pola minowe. Nikły trop zabójstwa chwytają jedynie młoda dziennikarka BBC i operator kamery. Podążając niemal na ślepo za głosem intuicji, wpadają w rozgrywkę na najwyższym poziomie, rozgrywaną za kulisami mediów. Ekscytująco śledzimy działania utalentowanego snajpera, majora zajmującego się identyfikacją i eliminacją zagrożeń, dyrektora wydziału bezpieczeństwa wewnętrznego, zastępcy komendanta policji, cenionego radcy prawnego i znakomitego obrońcy.

Powieść dostarcza miłośnikom sensacji wszystko to, co tak bardzo lubią. Wysoki poziom adrenaliny czytelniczej, odpowiednio stopniowane napięcie, aby jak najbardziej rozruszać wyobraźnię odbiorcy, zajmująco rozbudowaną intrygę, barwną paletę bohaterów, harmonijne połączenie kilku wątków, w skład których wchodzą zamachy, zabójstwa, spiski, konspiracje, pościgi, szantaże, przesłuchania, korupcje, czy obraz brzydoty dosięgającej najwyższych stanowisk w państwie. Odpowiadało mi, że choć toczyła się walka dobra ze złem, w pojedynczym lub grupowym ujęciu, ostateczny wynik wkraczał w odcienie szarości. Po stronie minusów zaliczam to, że nie udało się Kentowi w pełni zamaskować tożsamości kluczowego czarnego charakteru, który rozdaje karty, nie waha się przed niczym, aby zrealizować plan opracowany z niewiarygodnie dużym wyprzedzeniem, osoby pozbawionej jakichkolwiek skrupułów.

5/6 - koniecznie przeczytaj
sensacja, 510 stron, premiera 14.04.2021 (2018), tłumaczenie Maria Gębicka-Frąc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

56 komentarzy:

  1. Dobry scenariusz na film. Lubię takie wciągające fabuły trzymające w napięciu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, film na jej podstawie wyszedłby świetny. Przyjemnie czytało mi się tę powieść.

      Usuń
    2. Tak, to idealny materiał na film, aczkolwiek często filmy na podstawie książek przeważnie już nie są tak fajne jak sama ksiązka

      Usuń
  2. Z przyjemnością zapoznałam się z tą powieścią, dostarczyła mi wielu wrażeń.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham taką sensację - dużo adrenaliny, zwroty akcji i emocje! rozkoszuje się takimi książkami!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta jest dodatkowo bardzo obszerna, więc można z nią spędzić więcej czasu.

      Usuń
  4. Koniecznie muszę podsunąć ten tytuł mojemu mężowi, bo recenzja mega kusząca

    OdpowiedzUsuń
  5. Tony Kent potrafi tworzyć wciągającą i interesującą fabułę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było moje pierwsze spotkanie z jego twórczością, dodam, że bardzo udane.

      Usuń
  6. Pomysł na fabułę tej powieści bardzo mi się podobał, podobnie jak styl autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już wcześniej zwróciłam uwagę na tę serię, ale nie miałam okazji czytać tego tomu. Jest co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  8. ,,Gambit zabójcy" zapowiada niesamowitą czytelniczą ucztę, do której chętnie zasiądę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Siostra miała okazję zapoznać się z tą powieścią i także wywarła na niej spore wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo podobał mi się pomysł na fabułę i poprowadzenie akcji. Nie mozna narzekać na nudę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Powieść trafiła do mnie w dobrym czasie, szukałam wtedy takiej pełnej akcji książki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyjemnie było zagłębić się w tę pełną zwrotów akcji lekturę. Czekam na drugi tom.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo podobało mi się kluczenie, mylenie faktów, nie ujawnianie wszystkiego. Super.

    OdpowiedzUsuń
  14. Fabuła zapowiadała naprawdę obiecującą lekturę i taką też otrzymałam. Jestem usatysfakcjonowana.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubie jak jest jakqs zawilosc, kilka stron konfliktu i dobrze zbudowana akcja :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Widzę po komentarzach, że nie tylko mi fabuła skojarzyła się z dobrym pomysłem na film 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film z tego wyszedłby świetny, więc miejmy nadzieję, że kiedyś się pojawi taka produkcja.

      Usuń
    2. Też tak myślę ;) może kiedyś się pojawi.

      Usuń
    3. Byłoby naprawdę super, bo wersja książkowa wciąga od samego początku.

      Usuń
  17. Zapowiada się prawdziwa literacka uczta, z chęcią zapoznam się z tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  18. Cieszę się, że trafiłam na tę pozycję, gdyż jej lektura dostarczyła mi wielu wrażeń.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdaje się,że jest to znakomity materiał na ekranizację :) Może któryś z filmowych twórców sìę tego podejmie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam książki, które przypominają filmy sensacyjne, więc i na ten tytuł chętnie zwrócę uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawie wyglądałoby przedstawienie fabuły w interesującej produkcji. Książkę chętnie przeczytałam.

      Usuń
  21. Taki klimat wolę jednak jako film ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się, bardzo lubię oglądać filmy w takim klimacie, może pokuszą się na ekranizację :-)

      Usuń
  22. Fabuła wydaje się być ciekawa i wciągająca, jak najlepsza historia.

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj, jak ja nie lubię książek, które są podzielone na tomy :/

    OdpowiedzUsuń
  24. Wciągająca! Takie lektury czytelnicy lubią najbardziej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, nie mogłam oderwać się od tej książki przed przeczytaniem jej ostatniego zdania.

      Usuń
  25. Jak wysoki poziom adrenaliny to mnie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  26. Zapowiada się intrygująco, widać że nie trafię tutaj na szablonowe rozwiązania. Walka dobra że złem gdzie zwycięstwo nie jest oczywiste to brzmi zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno wygląda to ciekawie, z chęcią skuszę się na taką lekturę.

      Usuń
  27. Pozycja wydaje się bardzo ciekawa - zapisuję tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  28. Ślubny byłby usatysfakcjonowany taką lekturą. Ja jednak wolę lżejsze tytuły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wbrew pozorom lektura nie jest trudna tematycznie, płynie się przez kolejne strony.

      Usuń
  29. Znajoma jest miłośniczką sensacyjnych książek, więc napewno będzie zainteresowana:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Książka bardzo mi się podobała, przeczytałam błyskawicznie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja czytałam ale Gambit Królowej :D

    Gambit Zabójcy jakoś do mnie nie przemawia :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Właśnie ja też czytałam Gambit Królowej :) A ta sensacja też do mnie przemawia :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Książka wydaje się być ciekawa. Zapisuję i być może uda mi się ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miło spędziłam czas z tą powieścią, może Tobie też będzie to dane.

      Usuń
  34. no tak czasem kompromis bywa omocny ale co do przemocy to myślę że nie jest dobrym rozwiązaniem

    OdpowiedzUsuń
  35. Widzę, że ta książka przynosi wiele emocji podczas czytania, a to lubię najbardziej. Kiedy książka budzi we mnie różne doznania, na długo ją zapamiętuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam tak samo. uwielbiam gdy lektura jest emocjonująca do tego stopnia, że nie mogę się od niej oderwać!

      Usuń
  36. W pierwszej chwili skojarzyła mi się z Gambitem Królowej. Ale widzę, że to zupełnie dwie inne historie.

    OdpowiedzUsuń
  37. Książka ma trochę stron ale jestem jej bardzo ciekawa. Może sięgnę po nią. Czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  38. No powiem ci, że nie słyszałam o tej książce, ale tak bardzo mnie ciekwi ta historia.

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie sięgam po ten gatunek ksiązek, więc nie czytałam jej, ale słyszałam już o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
  40. Z sensacją mi zwykle nie po drodze. Ale tu podoba mi się, że mocno jest ona związana z polityką i może będzie dla mnie lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo lubię kryminały więc to chyba coś dla mnie. Jak uporam się z zaległościami czytelniczymi to na pewno będę chciała ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń