środa, 5 maja 2021

NIE WIESZ, KIM JESTEŚ

[PREMIEROWO]

TIM WEAVER

DAVID RAKER tom 7

"Nikt nie mógł mnie powstrzymać - i nikt nie mógł mnie uchronić przed upadkiem w przepaść."

Jeśli lubicie połączenia thrillera z kryminałem, to zwróćcie uwagę na serię o Davidzie Rakerze, byłym dziennikarzu zarabiającym na życie odnajdywaniem zaginionych osób. Sympatyczny bohater, niekoniecznie postępujący w zgodzie z prawem, ale kierujący się stabilną hierarchią życiowych wartości. Normalna osobowość, mająca problemy, ale nieuzależniona od nałogu czy przechodząca kryzys emocjonalny, jak to często zdarza się w kryminałach, chociaż praca stała się sposobem na przeżywanie żałoby po żonie. Dociekliwy, ambitny, z właściwą dozą wścibstwa i wszędobylstwa, a jednak niewykazujący cech niezniszczalnego supermena, choć w tym tomie lekko o nie zahaczył. Zatrudniony przez kobietę, której siostra, sześćdziesięciotrzyletnia Lynda Korin, była modelka i aktorka, teraz księgowa, zaginęła w niewyjaśnionych okolicznościach przed dziesięcioma miesiącami, na terenie malowniczego nadmorskiego zakątka, odizolowanego i dzikiego półwyspu Stoke Point w Anglii. Krok, po kroku, od jednej nitki do drugiej i kolejnej, Raker przybliżał się do rozwikłania kłębka kłamstw. Dla uzyskania pełnego obrazu musiał wniknąć w filmowy świat sprzed pół wieku, migoczące sztucznym światłem oscarowe nagrody, mroczne oblicza podrzędnych produkcji, aktorskie sztuczki kamuflażu, skrywane przez długie lata sekrety.

Frapująco i wciągająco rozbudowana zagadka detektywistyczna, trzymała w napięciu, pozwalała na snucie intrygujących przypuszczeń i domysłów. Chętnie zagłębiałam się w powieść, ulegałam wytworzonej atmosferze niepewności, poddałam się grze odkrywanych informacji i układania mozaiki prawdy. Kilka razy dałam zaskoczyć się interpretacją faktów. Bardzo przyjazna narracja, podtrzymywała dynamiczne tempo, jednocześnie zwracała uwagę na istotne detale, obrazowe opisywanie miejsc, postaci i zachowań. Odnosiłam wrażenie, że faktycznie uczestniczyłam w wykreowanej rzeczywistości. Nie natknęłam się na nic większego wymagającego wytknięcia i zarzucenia. Pomysł na wielowarstwowy scenariusz zdarzeń starannie przemyślano i wyjątkowo udanie zaprezentowano. Jedynie nie do końca uwierzyłam w scenę konfrontacji dobrego i złego charakteru, incydent w przyczepie podszyt był mało realnymi elementami sensacji. Przyjęłam go za dobrą monetę, służył podgrzewaniu atmosfery niepewności, naznaczał niebezpieczeństwem. Zerknij na poprzednie tomy serii, z którymi zapoznałam się i przybliżyłam na Bookendorfinie ("Zniknęli na zawsze", "Bardzo złe miejsce", "To, co zostaje").

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 542 strony, premiera 05.05.2021 (2016), tłumaczenie Łukasz Praski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

35 komentarzy:

  1. To było moje pierwsze spotkanie z twórczością autora, nie znałam poprzednich tomów i jestem zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ta lektura z detektywistycznym śledztwem przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polubiłam jakiś czas temu takie książki, więc bardzo mnie zainteresowała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem bardzo zadowolona z lektury, a to było to moje pierwsze spotkanie z twórczością autora.

      Usuń
  4. Intrygująca ksiązka, mieszkanka gatunków, które mogą zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam ten gatunek:D nie znam jeszcze tego autora, muszę się przyjrzeć jego twórczości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo podobała mi się ta część, idealna na pierwsze spotkanie z jego twórczością.

      Usuń
  6. Uwielbiam thrillery kryminalne i próbę rozwiązywania zagadek pojawiających się podczas podróży z nimi. Twoja recenzja sprawiła, że już chciałabym sięgnąć po tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio mam ochotę na thrillery więc ten tytuł wezmę pod rozwagę. Ale chyba zacznę od 1 tomu mimo wszystko :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam już kilka pozytywnych opinii na temat książki i sama też chętnie do niej zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi bardzo odpowiada, że nie musiałam znać poprzednich tomów serii.

      Usuń
  9. Z przyjemnością zapoznałam się z tą powieścią, do samego końca byłam zaskakiwana.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasu spędzonego z tą publikacją nie uważam za stracony. To była lektura pełna przygód.

    OdpowiedzUsuń
  11. Z zainteresowaniem zapoznam się z tą powieścią, siostra też już mi ją polecała.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię od czasu do czasu przeczytać dobry kryminał z nutą detektywistyczną, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lektura tej książki dostarczyła mi wielu wrażeń i dreszczyku niepewności.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy kazdy kolejny tom jest kontynuacja poptzedniego czy po prostu wszystkie je laczy postac tego detektywa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma konieczności poznawania wcześniejszych tomów serii, spokojnie można się odnaleźć w dowolnym momencie. :)

      Usuń
    2. Własnie to bardzo mi się podoba, że nie musiałam znać poprzednich części.

      Usuń
  15. Nie czytałam jeszcze nic tego autora, więc przy najbliżej wizycie w bibliotece zapytam o te tytuły :)

    OdpowiedzUsuń

  16. Jakoś nie jestem przekonana do takich książek. Ale mam kogoś to z chęcią przeczyta tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  17. ostatnio próbuję trochę zmienić klimat, ale wszystko wydaje mi się takie wtórne, może ten thiller by mnie zaskoczył i porwał :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam bardzo zaskoczona, a czytam sporo książek z tego gatunku.

      Usuń
  18. Brzmi baaardzo ciekawie! To musi być naprawdę emocjonująca lektura:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno na brak zawiłości nie można narzekać, autor idealnie stopniuje napięcie.

      Usuń
  19. Jest to następna książka do przeczytania, czeka u mnie na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kryminał i thriller to nie jest moje połączenie :) Zaś znam osobę która takowe książki lubi to chętnie polecę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zagadki w książkach zawsze mnie interesują ale thrillery już nie są dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardziej powieść detektywistyczna niż thriller. Bardzo polecam ją twojej uwadze.

      Usuń
  22. Ostatnio kolega w pracy polecał mi ksiązki tego autora a tu jak znalazł recenzja jednej z nich :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka jest naprawdę świetna, więc chętnie zapoznam się z innymi tomami.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapisuję - chociaż po kryminały sięgam raczej jesienią, wiosną bardziej ciągnie mnie do lżejszych pozycji! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardziej świetna powieść detektywistyczna, więc bardzo polecam w wolnej chwili.

      Usuń
  25. Ten miks gatunkowy uwielbiam! Te dreszcze emocji podczas lektury są niezastąpionym uczuciem. Koniecznie muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  26. Właśnie rozpoczęłam lekturę, na razie nie porywa, ale po Twojej recenzji dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń