środa, 12 maja 2021

SŁOWA NA POŻEGNANIE

BENJAMIN FERENCZ, NADIA KHOMANI

"Szczęście to emocja, a nad emocjami ty panujesz."

Pośpiech współczesności, pogoń za dobrami materialnymi, ekstremalne zaangażowanie w pracę, pozostawia niewiele miejsca na podróżowanie drogą pasji, a tym bardziej na snucie złożonych refleksji. Zazwyczaj w okolicach czterdziestki przychodzą człowiekowi do głowy pierwsze brane na poważnie myśli, że warto zatrzymać się na chwilę, wsłuchać nie tylko w to, co samemu przeżywa się, ale również uchwycić dewizy starszych pokoleń, bez względu na to, czy byli świadkami budowania wzniosłych idei, bolesnych ran historii, zwykłej ludzkiej codzienności. Im jestem starsza, tym większą wagę przywiązuję do cennych głosów wcześniejszych ode mnie roczników, szukam w nich nowych i znajomych nut, aby jeszcze silniej przywrzeć do prawdziwej istoty i wartości życia. Spoglądam na dokonania i osiągnięcia pokoleń przede mną, nie po to, aby się z nimi porównywać, ale by dostrzec życie przez pryzmat różnych scenariuszy, wyłapać wspólne wartości i mądrości, utwierdzić się w przekonaniu, że podążam dobrym tropem człowieczeństwa i spełnienia. I co ciekawe, nie zawsze najbardziej przemawiają do mnie wyznania tych, z którymi idę w tym samym kierunku, choć oczywiście inną ścieżką.

Benjamin Ferencz, Amerykanin węgierskiego pochodzenia, zasłużony żołnierz, oskarżyciel w procesach norymberskich, ikona międzynarodowego prawa karnego, propagator pokoju i hartu ludzkiego ducha, dla którego pasją jest naprawianie świata i pomaganie innym. Poprzez dziewięć treściwych lekcji poznajemy wyjątkowość jego życia. Zaczynamy od skrajnej biedy, a kończymy na filantropii. Odbieramy straszliwe obrazy wojny i wysiłek na rzecz pokoju na świecie. Widzimy źródła pragnienia zmiany świata na lepsze w ujęciu jednostki i społeczeństw. Zaraża niezwykłą siłą radości i optymizmu, mówi o ciężkich sprawach, lecz wspiera się niebywałym poczuciem humoru. Wiele z oferowanych przez niego kluczy do sukcesu życia w zgodzie z samym sobą od dawna i do mnie należy, ale zajmująco jest spojrzeć, jakie drzwi zrozumienia i akceptacji Ferencz otwiera. Wybrzmiewa uwielbienie i miłość do siebie, równocześnie świadomość wad i ograniczeń. Większość wskazówek i rad uznaję za oczywiste i oklepane, jednak nie odmawiam im słuszności i wsparcia duchowego. Za Benjaminem już sto jeden lat, za mną dopiero połowa tego, ale obojgu nam zależy na maksymalnym wypełnieniu każdego dnia, zwykłymi czynnościami i niezwykłymi wydarzeniami. Nadia Khomani prezentuje efekt rozmów z Benjaminem Ferenczem, odniesień do siebie samego, bliskich i świata, warto podłapać materiał do przemyśleń, poświęcić mu chwilę.

4/6 - warto przeczytać
literatura współczesna, 160 stron, premiera 14.04.2021 (2020)
tłumaczenie Marzenna Rączkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

54 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że to dobra książka do refleksji nad sobą i życiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też właśnie odnoszę takie wrażenie, więc wiem komu ją polecić.

      Usuń
    2. takie refleksje są bardzo potrzebne, wzbogacają nasze wnętrze

      Usuń
  2. Brzmi bardzo interesująco, dobrze, że wciąż wydawane są książki nad którymi trzeba pomyśleć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, takie książki też są niezwykle ważne i potrzebne.

      Usuń
  3. Nie wiem czy aktualnie mam na nią ochotę, musiałabym spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedziałam o istnieniu tej pozycji. Mam nadzieję, że uda nam się kupić do biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jsk widac, literatura współczesna ma wiele barw. Wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Obecnie ksiązki, które zmuszają do refleksji na życiem są na czasie i pożądane przez czytelników

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, sama czasem się na takie kuszę, więc tytuł też będę miała na uwadze.

      Usuń
  7. Ile osób, tyle gustów. Ta pozycja na pewno też znajdzie swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z twojej opinii wnioskuję, że to nietuzinkowa lektura, na którą warto zwrócić uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od czasu do czasu sięgam po takie pozycje, więc postaram się mieć tytuł w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasami warto wyjść poza swoją strefę komfortu i skusić się na jakąś inną tematycznie pozycję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, najlepiej odnajduję się w znanych klimatach, ale lubię sięgać też po nowe.

      Usuń
  11. Całkiem zainteresowałaś nas tą pozycją, choć może nie wszystkie jej treści są bardzo odkrywcze.

    OdpowiedzUsuń
  12. Szykuje się nowe, choć może już nie do końca spotkanie czytelnicze, któremu dam szansę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak każda inna pozycja, ta także na pewno znajdzie czytelników, którzy chętnie zaczytają się w jej kolejnych stronach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zawsze gdy na okładce pojawiają się dwa nazwiska jestem ciekawa jak wyglądała taka praca. Jestem ciekawa przedstawienia wspomnianych rozmów.

    OdpowiedzUsuń
  15. Przesłania jakie niesie ta książka mogą okazać się podsumowaniem tego, co sami wiemy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Specyficzna ksiazka, ale mimo to zajrzalabym do niej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znajdzie swoich odbiorców, niektórych tylko z ciekawości.

      Usuń
    2. No między innymi. Jak nie przypadnie do gustu to zawsze można odłożyć.

      Usuń
  17. Nigdy nie czytałam takiej książki, ale mam w planach. Zaciekawiłaś mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo cenna i jak sądzę wartościowa ksiazka. Z pewnością zawiera szereg uniwersalnych przesłań i zasad a jednak to właśnie one kształtują nasze człowieczeństwo. Ksiazka z pewnością może się też okazać świetnym prezentem dla kogoś będącego w średnim wieku i nieco pogubionym w swoich dylematach,może rozjaśnić myśli. Dzięki za recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Twoja recenzja jak zwykle wnikliwa i wartościowa. Nie wiem, czy książka dałaby mi coś nowego, co by mnie wzbogaciło o nowe emocje i treści. Może mogłabym liczyć na refleksje nad własnym ja...

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie mówię nie, na pewno dawno nie czytałam niczego podobnego.

    OdpowiedzUsuń
  21. Autor jest bardzo fascynującym człowiekiem. Nie miał łatwego życia. Chętnie poznam tę książkę,

    OdpowiedzUsuń
  22. Ładna okładka, co do cytatu to dobrze umieć panować nad swoimi emocjami, ponoć to największa władza - ta nad samym sobą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie zawsze się to udaje, ale dzięki pracy nad sobą można dążyć do poprawy.

      Usuń
  23. Ostatnio czytam bardzo mało powieści, ale ta wydaje mi się na tyle interesująca, że z przyjemnością ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zaciekawiła mnie ta książka. Na pewno wyróżnia się na rynku wydawniczym.

    OdpowiedzUsuń
  25. Hmm...raczej to nie mój klimat. Nie czuję takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię książki, które w jakiś sposób zmuszają człowieka do refleksji. Ciekawa pozycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmuszać do refleksji mogą różne gatunki literackie, co bardzo mi się podoba.

      Usuń
  27. Już rok 2020 nauczył mnie zwracania uwagi na ulotność życia i doceniania chwil, książka na pewno jest inspirująca więc zapisuje sobie tytuł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, poprzedni rok był bardzo ciężki. Taka książka pozwala spojrzeć na rzeczywistość zupełnie inaczej.

      Usuń
  28. Lektura tej książki jest wręcz obowiązkowa by zastanowić się nad sensem swojego życia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, takie książki też są bardzo potrzebne na różnych etapach życia.

      Usuń
  29. Dużo prawdy jest w tym cytacie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Właśnie czytam i na czasie i u mnie pojawi się recenzja. Na razie jest całkiem, całkiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam też na Twoją opinię, jestem ciekawa jak ostatecznie wypadnie.

      Usuń
  31. niestety, jakoś nie przekonuje mnie ta książka, wydaje mi się trochę wtórna

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciekawa jestem czy ta książka by mi się spodobała, chyba mogłabym poświęcić jej czas

    OdpowiedzUsuń
  33. Jakoś zupełnie mnie nie zainteresowała ta książka. Nie czuję aby była ona dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  34. Myślę, że nie jest to propozycja dla mnie i bym się męczyła. Rzadko sięgam po takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  35. Choć książka jest niewielka objętościowo, to myślę, że publikacja mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  36. Dość nie dużo stron, a więc jestem zachęcona do przeczytania jej. Może nie będę długo czekać.

    OdpowiedzUsuń
  37. Zapowiada się całkiem ciekawa, biograficzna książka, która jest w stanie pokazać nam co w życiu jest ważne, a co można zmienić. Podoba mi się ta propozycja.

    OdpowiedzUsuń
  38. Lektura takuch książek to często impuls,by zwolnić,zastanowić się nad swoim życiem - a niejednokrotnie również przewartościować je.

    OdpowiedzUsuń
  39. Wydaje mi się, że może to być ciekawa ksiązka, ale osobiście czytam raczej inny gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  40. Ta książka wzbudziła we mnie szczególne zainteresowanie. Myślę, że będzie to jedna z pierwszych jakie zdecyduję zamówić.

    OdpowiedzUsuń