poniedziałek, 3 maja 2021

BRAMY ATEN

[PRZEDPREMIEROWO] 

CONN IGGULDEN

ATEŃCZYK tom 1

"Los człowieka jest zmienny jak pory roku."

Po spotkaniu z "Sokołem spartańskim" wiedziałam, że chętnie sięgnę po kolejne książki Conna Igguldena. Zgrabnie i interesująco napisane powieści, sugestywnie zachęcające do zagłębiania się w historii, na dodatek w ukochanym przeze mnie starożytnym klimacie, to coś dla mnie. Z przyjemnością mknie się po stronach "Bram Aten", zachwyca przekonujący styl narracji, płynny, obrazowy. Wciąga poznawanie oblicza przeszłości między czterysta dziewięćdziesiątym a czterysta osiemdziesiątym drugim rokiem przed naszą erą. Do poznanych przez historyków faktów, owianych legendami, autor wplata ciekawe domysły losów bohaterów, w dużej mierze oparte na wyobrażeniu o ówczesnych czasach, kontekście zdarzeń, niezwykłości armii, decydujących bitwach, nietuzinkowych postaciach, podziwianych postawach. 

Plastyczne ujęcie zdarzeń, wsparte charakterystyką narodzin demokracji, szczegółami ateńskiej mitologii, obowiązującego prawa, kształtem procesów, wymierzania kary, sprawia, że odnosimy wrażenie faktycznego przeniesienia się do dawnych Aten. Autor stawia nie tylko na przybliżenie politycznych, gospodarczych i społecznych uwarunkowań, ale też na ukazanie zwykłego życia miasta odbijającego się w sercach bohaterów. Postaci przekonują, wyrażają szeroki wachlarz rozterek i emocji, czują współodpowiedzialność za ukochane Ateny, dla nich gotowe są poświęcić wszystko, nawet własną dumę i honor, równocześnie wykazują typowe dla rodzaju ludzkiego pragnienia wpływów, przejęcia władzy, ohydnej zdrady, zabarwiania marzeń krwistością zemsty. 

Wszystkie waśnie i pretensje nikną jednak w cieniu zapomnienia, kiedy perski wróg zmierza ku Atenom. Przyglądamy się pierwszym odsłonom grecko-perskich wojen, zmiennym kolejom losu podczas bitw pod Maratonem i Termopilami. Towarzyszymy Dariuszowi i następcy Kserksesowi, Militiadeswi i synowi Kimonowi, Ksantypposowi, Temistoklesowi i Arystydesowi. Wiele ich różni, reprezentują odmienne osobowości, jednak stykają się w sferze bohaterstwa, odwagi, męstwa i poświęcenia dla ojczyzny. Pamięć o nich, chociaż w okrojonej formie, przetrwała, a niezwykłe opowieści fascynują kolejne pokolenia. Niecierpliwie wyczekiwać będę drugiego tomu serii.

5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść historyczna, 540 stron, premiera 04.05.2021 (2020), tłumaczenie Piotr Kuś
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

35 komentarzy:

  1. Akurat nie jest to tematyka,za którą jakoś szczególnie przepadam - i chyba wolę ją jednak w wydaniu filmowym,niż literackim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie przepadam za tą tematyką, ale myślę, że jest godna polecenia

      Usuń
    2. Na pewno jak każdy inny ten gatunek też znajdzie swoich odbiorców.

      Usuń
  2. Ciekawy tytuł. Możliwe, że sięgnę po tę książkę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Sokół spartański to klasyka. Fajnie, że sięgnęłaś po inne utwory autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie czytałam jeszcze nic tego autora, więc chętnie to zmienię.

      Usuń
  4. Dawno nie czytałam powieści historycznej, jednak może skuszę się na tę po premierze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Powieść historyczna zapowiada się ciekawie, na pewno znajdzie swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
  6. Skoro niecierpliwie będziesz wyczekiwać drugiego tomu ja z chęcią zapoznam się z pierwszym po jego premierze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubie starożytne klinaty,ale o tym nie slyszalam, dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że cykl może mi się spodobać. Pierwszy tom zapowiada się interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dawno nie czytałam żadnej powieści historycznej. Chętnie bym to zmieniła ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jest w tej książce coś, co mnie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę dodać jeszcze, że choć obawiam się trochę, że niektóre fragmenty mogłyby być trudne, ciężkie w odbiorze, to jestem ciekawa, jak wszystko zostało opisane.

      Usuń
  11. Tematyka niestety nie dla mnie, ale przyznam że recenzja dosć ciekawa więc książka godna polecenia

    OdpowiedzUsuń
  12. Z tą zmiennością losu to dałaś mi do myślenia... Co do książki to kusisz do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej skuszę się na tę lekturę w przyszłości po jej premierze.

      Usuń
  13. Mitologię bardzo lubiłam, byłam nawet laureatką jakiegoś konkursu, aczkolwiek po takie książki raczej nie sięgam

    OdpowiedzUsuń
  14. Dorzucam do stosiku książek do przeczytania obok łóżka :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dorzucam do stosiku książek do przeczytania obok łóżka :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Znam fana takich powieści koniecznie mu ja polecę

    OdpowiedzUsuń
  17. Początek serii zapowiada się świetnie, ciekawe jak to będzie z kolejnymi częściami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem tego bardzo ciekawa, czy będą tak samo interesujące.

      Usuń
  18. Dla miłośników kultury antycznej i historyka z zamiłowania, świetna pozycja książkowa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Tematyka książki nie dla mnie. Jednak wysoka recenzja pozwala mi stwierdzić, że opowieść jest ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znajdzie swoich odbiorców, każdemu w końcu podoba się coś innego.

      Usuń
  20. Książka ciekawie się zapowiada. Myślę, że mój mąż byłby z niej zadowolony, bo to jego klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  21. bardzo lubię takie książki, zaskakująco dobrze się w nich zaczytuję, więc chętnie sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdych klimatach czytelniczych zawsze można się odnaleźć, gust w końcu zmienia się na przestrzeni lat.

      Usuń
  22. Tematyka Grecji muszę przyznać, że nie jest mi obojętna. Być może przeczytam kiedyś tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Historia nigdy nie była moją mocną stroną i nie interesował mnie za specjalnie. Taka tematyka książek także.

    OdpowiedzUsuń
  24. Rebis wydaje ostatnio coraz więcej naprawdę ciekawych tytułów. Brzmi intrygująco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, a w sumie dawno nie przeglądałam oferty tego wydawnictwa.

      Usuń
  25. Powieści historyczne to nie moja bajka. Jakoś nie jestem przekonana do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  26. czuję się niesamowicie zaintrygowana. tym bardziej, ze tematy staorożytnosci są mi bliskie i znane. Kinga

    OdpowiedzUsuń