środa, 19 maja 2021

DETEKTYW ERIK VOGLER I (NIE)PRAWDZIWA DZIEWCZYNA

BEATRIZ OSÉS

DETEKTYW ERIK VOGLER tom 4

"Strach jest w twojej głowie. Możesz go kontrolować."

Po udanych spotkaniach z Erikiem ("Detektyw Erik Vogler i zbrodnie białego króla", "Detektyw Erik Vogler i śmierć w kurorcie", "Detektyw Erik Vogler i klątwa Zamku Misty") niecierpliwie wyczekujemy rodzinnie kolejnych tomów serii. Cykl skierowany do młodych czytelników, ale i dorosły czerpie przyjemność z poznawania. Beatriz Osés wybornie wyważa elementy thrillera i kryminału, doprawia ujmującym humorem, sytuacyjnym dowcipem, trafnie dobranymi kontrastami. Czwarta odsłona jest najmroczniejsza, kumulacja osobliwych zbrodni wydaje się nie mieć końca, zaś Erik trafiony strzałą amora nie myśli o niczym innym, jak tylko o przepięknej Cloé. Okoliczności wyjaśniania incydentów, bez wsparcia smykałki Voglera do rozwiązywania trudnych zagadek detektywistycznych, stają się coraz bardziej przerażające. Ktoś niebezpiecznie bawi się ludzkimi losami. Mieszają się emocje, jest mrocznie i jasno, zimno i ciepło, groźnie i przychylnie.

Hiszpańska autorka tworzy przesympatyczną kluczową postać, ekscentryczną i dziwaczną, obsesyjnie dbającą o czystość, wykazującą się perfekcjonizmem, skłonną do omdleń podczas ataków paniki. Niezwykły chłopiec, chłonący świat intelektem i emocjami, zdolny i wrażliwy, często wywołuje zachowaniem uśmiech odbiorcy powieści. Mieszanka niecodziennych wydarzeń, nadzwyczajnych perypetii i osobliwych kłopotów przyciąga Erika niczym magnes. Szesnastolatek jest mistrzem w ściąganiu na siebie bolączek, tarapatów, komplikacji, krzyżowania planów swoich i innych, co więcej, okoliczności nie zawsze sprzyjają realizacji jego ryzykownych i szalonych pomysłów. Wiele się dzieje, intryga przebiega w dynamicznych rytmach, sprawy niejednokrotnie przyjmują zaskakujący obrót. Zagadka detektywistyczna rzuca wyzwania, tropy odkrywają zaledwie rąbki tajemnic, a wyobraźnia podsuwa bohaterom rozbudowane obrazy.

Pierwszorzędnie bawimy się przy książce, relaksujemy w atrakcyjnych brzmieniach, wciągamy w harmonijny scenariusz zdarzeń, doceniamy dopracowane osobowości bohaterów, przyjmujemy sporą dawkę napięcia. Seria może być atrakcyjnym prezentem dla nastolatków, zabawnymi przygodami pozwala złapać pozytywne wibracje. Wdzięczna atmosfera prowadzenia zagadki kryminalnej skłania do zajmującej pracy szarych komórek i wprawiania się w pasję czytania. Erik nie ma wyjścia, musi towarzyszyć babci Bercie w wyjeździe do Francji, do Bergerac, na zjazd najlepszych absolwentów uniwersytetu sorbońskiego. Już pierwszego dnia, przy obiedzie, jeszcze przed deserem, pojawia się pierwszy trup, potem lawinowo kolejne. Zakochany Erik intelektualnie gubi się, Albert denerwuje go bardziej niż zwykle, babcia niewiele dostrzega, czarny charakter realizuje złowieszczy plan, zaś paranormalny klimat wszystko wiąże. Na stronie wydawnictwa akapit-press.pl czeka 20% rabatu na wszystkie książki z wyłączeniem Jeżycjady, wystarczy podać hasło bookendorfina, chwytajcie przygody na miło i zabawnie spędzony czas.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura młodzieżowa (12+), 164 strony, premiera 15.02.2021 (2017), tłumaczenie Joanna Zeler
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

53 komentarze:

  1. nie miałam jeszcze okazji nigdy czytać:) jak pisałam w komentarzu poprzednim, naprawdę lubię sięgać po książki młodzieżowe, dlatego zapisuję sobie ten tytuł, dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także bardzo lubię ten gatunek, więc z przyjemnością się skuszę.

      Usuń
  2. Ciekawa propozycja. Wpisuję na swoją listę lektur.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę przy której dobrze się bawimy z pewnością czyta się świetnie i z zainteresowaniem

    OdpowiedzUsuń
  4. Kojarzę tę serię, ale nie zapoznałam się jeszcze z pierwszym tomem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zainteresowałaś mnie tą najmroczniejszą stroną w czwartym tomie, z chęcią dam mu szansę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cykl zapowiada się interesująco, z przyjemnością polecę jego lekturę siostrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapowiada się idealnie, jeśli chodzi o mój gust, więc się skuszę.

      Usuń
  7. Fabularnie bardzo trafia w mój gust, dziękuję za przypomnienie mi o tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapowiada się obiecująca uczta czytelnicza, z chęcią skuszę się na nią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobne wrażenie, więc także sprawdzę, czy jest dostępna w bibliotece.

      Usuń
  9. Ostatnio mało sięgam po literaturę młodzieżową. Ale ta seria mnie ciekawi ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kojarzę tę serię, ale chyba nigdy po nią nie sięgnęłam. Będę miała ja na uwadze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kojarzę, ale jakoś wypadła mi z pamięci, że chcę ją czytać.

      Usuń
  11. Nie znam tej serii, ale zaflebie sie w nia zx siostrzenica:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ileż to jeszcze do odkrycia. Jednak nie ważne kiedy, ważne co. Z przyjemnością sięgnę po tę serię. W sam raz na wakacyjne czytanie. 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, ja w wakacje będę miała więcej wolnego czasu, więc będzie co nadrabiać.

      Usuń
  13. Zapowiada się ciekawa czytelnicza przygoda, wiem komu seria może przypaść do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Siostra będzie oczarowana tą serią, z przyjemnością podchwytuję propozycję prezentową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie się skuszę na tę lekturę, lubię takie książki dla młodzieży.

      Usuń
  15. Warto kusić się też na literaturę młodzieżową, pozwala nieco cofnąć się w czasie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Słyszałam już wiele dobrego o tej serii, ale nie planuję po nią sięgać. Nie stanowię grupy docelowej, a i w swoim otoczeniu nie mam potencjalnych czytelników dla niej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei już od początku świetnie odnajduję się w takich klimatach.

      Usuń
  17. Po literaturę młodzieżową raczej nie sięgam, ale chyba wiem, komu mogę polecić tą serię. Pozwolisz, że poślę link w świat

    OdpowiedzUsuń
  18. Idealna seria dla młodych osób, a więc warto zapisać na listę

    OdpowiedzUsuń
  19. ciekawa okładka skoro warto przeczytać to może dobrze wziąć pod uwagę ten tytuł:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znajdzie swoich zwolenników, tak jak i inne historie.

      Usuń
  20. Ta seria z pewnością zdałaby egzamin u mojego syna. Myślę, że mogłabym mu ją zamówić. Czytałby chętnie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Opis brzmi ciekawie. Obstawiam, że to moje klimaty :) Może zaryzykuje haha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także chętnie się skuszę, zawsze można odłożyć, jak nie zaiskrzy.

      Usuń
  22. Coś dla mojej córki, detektywistyczne zagadki i nietuzinkowi bohaterowie to jest to co lubi najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawa okładka, moje dzieci jeszcze są zdecydowanie za małe na takie książki. Jednka tematyka podoba mi się

    OdpowiedzUsuń
  24. Wydaje się, że to bardzo barwna postać i spodoba się młodym czytelnikom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę że postać barwna a skoro warto przeczytać to już tytuł mam zapisany.

      Usuń
  25. Czasami czytam książki młodzieżowe :) Ta okładka jestt świetna, przykuwa uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. To jest książka dla mojej córki. Muszę Jej podesłać tytuł. Napewno będzie zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ostatnio nie miałam okazji czytać literatury młodzieżowej, jednak ta niekoniecznie mnie ciekawi.

    OdpowiedzUsuń
  28. śledzę tę serię u Ciebie i już nie mogę się doczekać aż moje dzieciaki po nią sięgną :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie czytałam, ale chyba już gdzieś widziałam tę okładkę. Wydaje się znajoma. :-)

    OdpowiedzUsuń
  30. Myślę, że książki o takiej długości i tematyce dużo bardziej przemawiają do dzieci niż te, które mają po 300 stron np.

    OdpowiedzUsuń
  31. Czytałyśmy serię, ale nie zauważyłam, że już wyszedł kolejny tom. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  32. Książka ma obłędną okładkę. Cudowna jest. Środek może mi się bardzo podobać i muszę ją sobie zamówić.

    OdpowiedzUsuń
  33. Od pierwszego tomu czaję się na serię i coś nie mogę się za nią zabrać. Za same okładki już ją kocham.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi jakoś wypadła z pamięci, ale już się za nią rozglądam.

      Usuń
  34. Ciekawa lektura, lubię od czasu do czasu sięgnąć po literaturę młodzieżową. Zapisuję sobie tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo ciekawa lektura, z chęcią sięgnę po tą książkę, myślę że będzie mi się podobać.

    OdpowiedzUsuń
  36. Już sama okładka intryguje. Koniecznie muszę nadrobić tę czytelniczą przygodę.

    OdpowiedzUsuń
  37. Szukamy właśnie jakiejś interesującej serii dla młodzieży do zakupu do biblioteki, zerknę chętnie na tę.

    OdpowiedzUsuń
  38. Cała ta seria książek bardzo mnie ciekawi! Wszystkie wydają się lekką, przyjemną propozycją , chociażby na letni, wakacyjny czas! ;)

    OdpowiedzUsuń
  39. okładka specyficzna i charakterystyczna...nie idzie przejść obok niej bez zerknięcia na nią. Jak tylko wyrobię się ze swoimi papierami ze szkoly i nadrobię zaległosści to w wolenj chwili się za nią wezme. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  40. Mimo, że jestem nastolatką, to ta powieść nie przypadła mi gustu. Raczej po nią nie siegnę.

    OdpowiedzUsuń
  41. Zaintrygował mnie ten cały Eryk. Ma ciekawą osobowość :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Kapitalna książka. Jedna z najciekawszych. Uważam, że na pewno warto ją kupić.

    OdpowiedzUsuń