poniedziałek, 10 maja 2021

ZABÓJCZA PRZYJAŹŃ

ALICE FEENEY

"Wszyscy kryjemy się za takimi wersjami siebie, jakie chcemy pokazać światu."

Bardzo dobra propozycja czytelnicza, mocno się w nią wciągnęłam, pozwoliłam poszybować wyobraźni, a interpretacjom i domysłom nie było końca. Alice Feeney nie pozwoliła, bym choć przez moment się nudziła, dokładała do ognia niecierpliwego poznania, zafascynowania tajemnicami, wyczuwania narastającego napięcia, dostrzegania kotłujących się emocji. Autorka ma talent do konstruowania zawiłej fabuły, wielowątkowych scenariuszy zdarzeń, pogmatwanej intrygi, wszystko pozbawione jest mogącego uwierać zamieszania i chaosu. 

Od pierwszych stron książki podążałam tropem sekretów, atrakcyjnie nakładających się obrazów przeszłości i teraźniejszości. Na wszystko spoglądałam z trzech ujęć, kobiecego, męskiego i anonimowego głosu. Ten ostatni do końca powieści pozostawiał mnie w wielkiej niepewności, do kogo należy. Co przeczytałam fragment książki i trafiałam na anonimowy głos, wydawało mi się, że zaczynam domyślać się, kto może za nim stać. Jednak po poznaniu kolejnej partii historii, nie byłam pewna, zmieniałam zdanie i typowałam kogoś innego. Właśnie czegoś takiego oczekuję po thrillerach, mnogości zmyłek, niejednoznacznych wskazówek, fałszywych tropów, zadziwiających zwrotów akcji. Szalenie mi to odpowiada, wyśmienicie bawię się w takiej grze niewiadomych, trudnych do prawidłowego odgadnięcia, a zarazem bardzo porywających. Jedyne zastrzeżenie mam do mnogości zwykłych życiowych mądrości wplecionych w treść książki, jakby autorka postawiła sobie za zadanie dać ich jak najwięcej. Owszem, bardzo je lubię i chętnie wyłapuję, choćby do przemyśleń i cytatów, ale tym razem było ich za dużo, tym bardziej, że większość mocno mi znajomych. Sądzę, że miały nadać większe uzasadnienie psychologicznych akcentów.

Anna Andrews traci nagle posadę prezenterki wiadomości i wraca na etat reporterki. Pierwszy materiał do nagłośnienia dotyczy morderstwa młodej kobiety w rodzimym miasteczku Anny. Blackdown, położone w prowincji hrabstwa Surrey, sprawia wrażenie spokojnego, wręcz sennego. Pozornie niewiele się tam dzieje, ale pod płaszczykiem oficjalnej wersji, z dala od oczu turystów podziwiających jego urok, mroczne plamy przeszłości intensyfikują się. Śledztwo prowadzi były mąż Anny, nadkomisarz Jack Harper. Mężczyzna przeczuwa, że sprawa śmierci Rachel Hopkins będzie inna od wszystkich, które rozpracowywał w Londynie. Szybko przekonuje się, że spirala morderstw nakręca się, niebezpiecznie osadza wokół niego i byłej żony. Obie postaci wypadły przekonująco, Feeney ciekawie pogłębiła portrety, postawiła na różnorodność, narzuciła szczyptę tajemniczości, uwzględniła w zachowaniu pokłady wzajemnej podejrzliwości byłych partnerów. Również sierżant Priya Patel ubarwiła scenariusz zdarzeń, wiele wniosła do powieści, w centrum bezprecedensowych wydarzeń, w głównym nurcie napięcia. Zerknijcie na poprzedni thriller autorki, "Czasami kłamię" również bazuje na frapującej osnowie fabularnej, warto go poznać.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 380 stron, premiera 10.03.2021 (2020), tłumaczenie Agnieszka Walulik
Tekst ukazał się pierwotnie na DużeKa.pl

31 komentarzy:

  1. Już wcześniej zwróciłam na nią uwagę, przyjemnie będzie odbyć tę czytelniczą podróż.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam taką nadzieję, dlatego sprawdzę dostępność tytułu w bibliotece.

      Usuń
  2. Thriller psychologiczny to jeden z moich ulubionych gatunków, z chęcią skuszę się na tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, takie historie bardzo dobrze się czyta

      Usuń
    2. Na pewno, kiedyś nie przepadałam za tym gatunkiem, ale teraz chętnie po niego sięgam.

      Usuń
  3. Książka wcześniej wpadła mi w oko, przy chwili czasu chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobrze, że przeszłość łączy się z teraźniejszością. Lubię takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że autorka tak prowadzi fabułę, iż nie pozwala ani na chwilę nudy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa lektura, dreszczyk emocji to to czego oczekuję od takiej lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również lubię ten dreszczyk emocji, wtedy czyta się z przyjemnościa

      Usuń
  7. Z pewnością chętnie skuszę się na tę lekturę, lubię takie nienudne książki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cytat na wstępie jest świetny. Fabuła ksiazki zapowiada się całkiem ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi świetnie, chętnie przeczytam w wolnej chwili!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także z przyjemnością się skuszę, jeśli któraś z książek autorki wpadnie mi w ręce.

      Usuń
  10. Twórczość autorki cieszy się sporym zainteresowaniem wśród czytelników, także będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Podejrzliwość wobec siebie wśród byłych partnerów bywa bardzo popularna nie tylko na kartach powieści.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubi thrillery psychologiczne, jednak ostatnio nie mam na nie ochoty i coś czuję, że z tą książką mi nie po drodze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię czytać takie książki, więc może też się skuszę na ten tytuł w bliższej przyszłości.

      Usuń
  13. ostatnio bardzo lubię zagłębiać się w psychologię postaci, także z chęcią sięgnęłabym po tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  14. Pani w empiku dzisiaj mi ja polecala, moglam wziac:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzni naprawdę ciekawie i myślę,że ta lektura trzymałaby mnie w napięciu od pierwszej do ostatniej strony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam nadzieję na tak udaną czytelniczą przygodę, jestem nią zainteresowana.

      Usuń
  16. Mam ochotę przeczytać tę książkę, czuję że podobałaby mi się i jej czytanie było by przyjemne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też właśnie odnoszę takie wrażenie i dodatkowo dziś pojawiła się w bibliotece.

      Usuń
    2. U mnie ta książka już czeka na półce. Dla mnie to idealna pozycja, kocham, gdy lektura dostarcza mi dużo emocji!

      Usuń
  17. Takie ksiażki zawsze mnie przerażają dlatego nie czytam ich. Jest to dla mnie za ciezki temat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę ją sobie zamówić. Uwielbiam takie mroczne klimaty. A Twoja recenzja potwierdza, że to propozycja idealnie dla mnie napisana.

    OdpowiedzUsuń
  19. Raczej nie jest to książka, którą napewno przeczytam, jakoś nie jestem do niej przekonana.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie słyszałam o tej książce, ale ostatnio mam ochotę na thrillery psychologiczne więc po ten tytuł też niedługo sięgne.

    OdpowiedzUsuń
  21. Przyznam szczerze że poczułam się zaintrygowana, więc chętnie sobie zamówię i zapoznam się z treścią tej książki

    OdpowiedzUsuń