poniedziałek, 3 maja 2021

MIASTO DUCHÓW

BEN CREED

[PRZEDPREMIEROWO] tom 1

"Umarli są godniejsi zaufania niż żywi."

Nie spodziewałam się tak rewelacyjnie oddanego klimatu stalinowskiej Rosji. Doskonale wyczuwałam mroczne oblicze tamtej epoki, atmosferę niepewności, strachu i grozy. Wszechobecna podejrzliwość, baczenie na słowa, prezentowanie dwóch obliczy, jednego wobec siebie samego, drugiego na użytek władzy inwigilującej obywateli. Jedno słowo, gest, zaniechanie, mogło przyczynić się do wysłania człowieka na wiele lat do łagrów, z których rzadko wracał. Na początku lat pięćdziesiątych, kiedy dzieje się akcja powieści, donosicielstwo było na porządku dziennym, po praworządnym członku społeczeństwa oczekiwano, że będzie bezwzględnie wspomagać wyrywanie wrogich systemowi chwastów, wyznawców jakiegokolwiek sprzeciwu wobec jedynie słusznej idei terroru politycznego, sympatyków kapitalizmu. Niewiele było potrzeba, aby tajne służby zainteresowały się człowiekiem, bez względu na zajmowane stanowisko i uprawiany zawód. Także członkowie policji nie mogli się czuć pewni, musieli pracować pod dyktando politycznej agitacji i propagandy.

Wyśmienicie oddano klimat wszechmocnego zastraszenia, prezentując portret kluczowej postaci, jej oficjalne postawy i nieoficjalne myśli. Przekonała mnie, a to przełożyło się na zaangażowanie w prowadzone przez nią śledztwo. Rewol Rossel, porucznik leningradzkiej policji, rozwiązuje sprawę zabójstwa pięciu osób i dość osobliwej inscenizacji miejsca podłożenia ciał na torach kolejowych. Dochodzenie toczy się wolnym rytmem, dopiero w końcowej partii powieści przybiera na prędkości i sensacyjnych nutach. Fabuła zgrabnie skonstruowana, interesująco przeplata się kryminalny wątek z polityczną otoczką, na wszystko nakłada się potworna leningradzka wojenna historia, propagandowa symfonia męki mieszkańców, a także przenikający chłód zimowego obrazu miasta. Mam dwie uwagi dotyczące książki, jedna związana z możliwością szybkiego wpadnięcia na trop tożsamości mordercy, wolałabym dłużej być trzymana w niepewności, druga zbytniej nierealności finałowej odsłony, w zestawieniu z dbającym o szczegóły oddaniem ówczesnej rzeczywistości nie wybrzmiewa harmonijnie, na szczęście ratuje ją ostateczne przesłanie zachowania tłumu. Rossel, jako znakomicie zapowiadający się muzyk, którego kariera skrzypka została brutalnie zerwana, musi stąpać po bardzo kruchym lodzie politycznej poprawności. Wyjątkowo ostrożnie stawia kroki w detektywistycznej układance, rozważnie zestawia fakty, jednocześnie wbrew sobie coraz głębiej zanurza się we własnej przeszłości. Miejsce zbrodni jest odmienne od wszystkich, które widział, modus operandi oprawcy wymyka się schematom, przywołuje skojarzenia artystycznej aranżacji okrucieństwa. Czy niemi świadkowie zeznawać będą zza grobu? Jaką melodię podadzą?

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał historyczny, 360 stron, premiera 04.05.2021 (2020), tłumaczenie Radosław Kot
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

55 komentarzy:

  1. Lubię powieści osadzone w wątkach historycznych jednakże z kryminałami niezbyt mi po drodze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że to książka dla mnie :) Opis brzmi intrygująco, do tego lubię kryminały, szczególnie osadzone w czasach historycznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także czuję się nią zainteresowana, nie czytałam jeszcze nic podobnego.

      Usuń
    2. Ja również jestem wielką fanką kryminałów. Dodatkowo podoba mi się osadzenie fabuły w dawnych czasach. Jestem ciekawa, jak autor oddał realia historyczne.

      Usuń
  3. Póki co mam sporo innych lektur na głowie, ale ta wygląda nawet ciekawie! Przy następnej wizycie w bibliotece może się za nią rozejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie spodziewałam się tak rewelacyjnie oddanego klimatu stalinowskiej Rosji. Doskonale wyczuwałam mroczne oblicze tamtej epoki, atmosferę niepewności, strachu i grozy. Polecam przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaciekawiła mnie ta książka, chętnie ją przeczytam w wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, na pewno zwrócę na nią baczniejszą uwagę przy chwili wolnego czasu.

      Usuń
  6. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja. Myślę, że jak tylko będę miała okazję to sięgnę po tę książkę i poznam ją bliżej :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo mroczne czasy, które chciałoby się wymazać z historii...Chyba nadal w Rosji ten duch stalinizmu krąży nad krajem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Gdyby było tam więcej historii niż kryminału może bym się zdecydowała a tak to raczej nie. Ale wiem komu ją zarekomendować.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wprawdzie stalinowska Rosja to temat zupełnie nie dla mnie, ale książka na pewno znajdzie swoich fanów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja np. jestem bardzo ciekawa tej publikacji, więc będę miała ją na uwadze.

      Usuń
  10. Fabularnie zapowiada się w moich klimatach, więc będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dawno nie czytałam kryminału historycznego, więc z chęcią to zmienię po premierze.

    OdpowiedzUsuń
  12. Stalinowska Rosja w kryminale? Zapowiada się naprawdę ciekawie. Z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Obraz stalinowskiej Rosji na pewno jest ciekawym tłem dla wydarzeń.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się całkiem interesująco, miejsce akcji bardzo mnie interesuje. Będę miała w planach.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kryminał historyczny leży w kręgu naszych zainteresowań, a do tego stalinowska Rosja - emocje gwarantowane.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapowiada się naprawdę dobrze, może i ja po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także będę miała ją na uwadze, lubię takie ciekawe lektury.

      Usuń
  17. Nie czytam bardzo dużo kryminałów, więc mam nadzieję, że nie wpadnę za szybko na trop sprawcy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Myślę, że to nieczęsto spotykany gatunek, ale książki w nim napisane potrafią mieć niesamowity klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tak jest, jednak warto jest poszerzać czytelnicze horyzonty.

      Usuń
  19. Człowiek który odszedł nie ma go już, jak można ufać komuś kogo nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie koniecznie moje klimaty. Nie sięgam po takie książki, ponieważ męczy mnie ich czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Hm, w sumie chyba nie czytałam kryminału historycznego, ale to może być ciekawe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie też nie kojarzę bym znała ten gatunek. Jest co nadrabiać.

      Usuń
  22. Kryminał historyczny - to może być całkiem ciekawe sądząc po Twojej recenzji

    OdpowiedzUsuń
  23. Kryminał historyczny wogóle do mnie nie przemawia taka tematyka. Jakoś nie czuję takich książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, choć ta recenzja nawet trochę mnie zainteresowała :) Podsunę mojemu mężowi jednak ten tytuł

      Usuń
  24. Czytałam i uwielbiam te książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Historyczny kryminał może być dla mnie jak najbardziej :-)
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  26. Intryguje mnie ta książka ze względu na miejsce, w którym rozgrywa się akcja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także z przyjemnością z tego powodu będę miała ją na uwadze.

      Usuń
  27. To coś dla mojego teścia. Będzie pomysł na prezent!

    OdpowiedzUsuń
  28. Czytałabym z przyjemnością - a potem podrzuciłabym również mojemu tacie,bo bardzo lubi takie historyczne klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wprawdzie stalinowska Rosja nie jest moim ulubionym miejscem na ziemi, ale może warto dać tej książce szansę.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czuję się zainteresowana tą lekturą, stalinowska Rosja dla mnie brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  31. Książka wydaje się być dość ciekawa. Lubię wątki historyczne, więc w wolnej chwili będę tego tytułu szukać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także później rozejrzę się za tą powieścią, może mi się spodobać.

      Usuń
  32. Jestem w trakcie czytania tej właśnie książki, byłam ciekawa Twoich wrażeń. Na ten moment trochę ten stalinowski klimat mnie przytłacza, ale książka jest bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie jestem bardzo ciekawa swoich odczuć, gdy się za nią zabiorę.

      Usuń
  33. Dla tego klimatu jak najbardziej jestem skłonna sięgnąć po książkę, warstwa historyczna w tego typu książkach jest bardzo istotna

    OdpowiedzUsuń
  34. Zapowiada się bardzo ciekawa opowieść. Myślę, że chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie mam w planach inne lektury, ale też może kiedyś się skuszę.

      Usuń
  35. zapowiada się ciekawie, nawet jak dla mnie, ale na początek sprezentowałabym go mamie :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Ostatnio natknęłam się na tę książkę i mam zamiar ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Klimat stalinowskiej Rosji jest niebywale interesujacy choc i bolesny podobnie jqk literatura obozowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, czasami też potrafi zmrozić krew w żyłach, szczególnie gdy pomyśli się o tym, co działo się naprawdę.

      Usuń
  38. Z przyjemnością sięgnę po tę pozycję. Właśnie wczoraj oglądaliśmy film oddający podobne klimaty. Już ja dopisuje do listy i mam nadzieję jak najszybciej poznać ją osobiście.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ten tytuł bardzo mnie zachęcił mimo że nie czytam takich książek. Ale sróbuje może przekonam się.

    OdpowiedzUsuń
  40. Ti idealna propozycja dla mojej znajomej. Ona lubi historię i wszystko z nią związane.

    OdpowiedzUsuń
  41. No, szykujcie się obywatele.

    OdpowiedzUsuń
  42. Chyba nie czytałam nic z kryminału historycznego, może być to ciekawe czytelnicze spotkanie.

    OdpowiedzUsuń