piątek, 14 maja 2021

NIEWINNY

HARLAN COBEN

"Zło podąża za niektórymi ludźmi. Przyczepia się do nich i nigdy ich nie opuszcza."

Mocna propozycja czytelnicza, szybko się w niej odnalazłam, trzymała w napięciu od pierwszej do ostatniej strony. Frapująco zapętlona intryga, rozgrywana na kilku płaszczyznach, właśnie takie lubię najbardziej. Harlan Coben prowadził głównie szlakiem Matta Huntera, byłego więźnia skazanego za morderstwo młodego człowieka, ale zbaczał też na poboczne drogi, równie zatrważające i niebezpieczne. Materiałem scalającym incydenty były wydarzenia z przeszłości, w których mrok przetrwał pomimo prób zapomnienia. Coben motał moimi myślami i wyobraźnią. Sprawiał, że redefiniowałam domysły, czułam intensywność emocji postaci, każda coś barwnego wnosiła do powieści. Nie szczędził tajemnic bohaterom, umiejętnie odwracał od nich podejrzenia, a zarazem przyciągał elastycznie kształtowaną intrygą. Przebijało się sporo nut efektownej sensacji, stały się pożywką do nagłych zwrotów akcji, wyzwalały pożądaną niecierpliwość poznawania, jak wszystko się potoczy dalej, jaką finalną odsłonę przybierze.

Odpowiadało mi, że autor nie tylko skonstruował ciekawą fabułę, atrakcyjnie ją podał, ale też miał coś więcej czytelnikowi do powiedzenia. Podsunął materiał do refleksji odnośnie barw życia, zaskakujących okoliczności wpływających na planowaną codzienność, niejednoznaczności winy. Jedna chwila może zadecydować o powodzeniu lub klęsce. Coś, co jednym uchodzi płazem, dla innych może okazać się kresem ziemskiej wędrówki, albo w najlepszym wypadku utratą marzeń, przyjaciół, rodziny i wolności. Kiedy z zewnątrz patrzy się na los człowieka nie zawsze dostrzega się mnogość wewnętrznych przeżyć, rozterek, poczucia winy, ale także tlącej się nadziei na coś lepszego. Zewnętrzne fasady często nie odzwierciedlają tego, co nas ukształtowało. Chowamy się za sekretami, spychamy je do podświadomości, nie dopuszczamy do nich bliskich. I właśnie psychologiczne nuty podnoszą poziom satysfakcji czytelniczej. Warto spotkać się z książką.

Matt Hunter, po trudnych życiowych doświadczeniach, wbrew przeciwnościom i sławie skazańca, stara się o szczęście. Razem z żoną Olivią spodziewają się upragnionego dziecka i zamierzają kupić dom w rodzimej miejscowości mężczyzny. Nie wszystkim się to podoba. Matt wystawiony zostaje na policyjny celownik, ale i głosy z przeszłości dopominają się o wysłuchanie. Dziesięć lat przykładnego życia wydaje się niczym wobec ludzkiej podejrzliwości. Iskrą zapalną kumulujących się dramatycznych zdarzeń stają się wiadomości telefoniczne. Podważają wszystko, w co Matt wierzy, szybko wyznaczają śmiertelny szlak. Dotarcie do prawdy wymaga zatrudnienia detektywa, ale nie wszystko układa się tak, jak powinno, spirala przemocy nakręca się, nie wiadomo, komu ufać. Dość długo nie wpadłam na właściwy kierunek ustalenia tożsamości najbardziej czarnego charakteru, zakończenie w pełni usatysfakcjonowało. Zerknij na wrażenia po spotkaniu z innymi książkami Harlana Cobena,"Chłopiec z lasu", "W głębi lasu","Nieznajomy", "O krok za daleko", "Tylko jedno spojrzenie", "Na gorącym uczynku", "Nie odpuszczaj", "Już mnie nie oszukasz", "W domu", trylogią "Mickey Bolitar" ("Schronienie", "Kilka sekund od śmierci", "Odnaleziony").

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 414 stron, premiera 14.04.2021 (2005), tłumaczenie Zbigniew A. Królicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

61 komentarzy:

  1. Ostatnio taka tematyka często przewijałq się w oglądanych przeze mnie filmach - także po książkę również chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem książka jest lepsza niż serial, więc warto skonfrontować oczekiwania.

      Usuń
    2. to mi dałaś teraz zagwozdkę, co wybrać na początek

      Usuń
  2. Miałam okazję zapoznać się z książką, pierwsze spotkanie z piórem autora, stosunkowo udane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To najbardziej cieszy, dzięki temu nabiera się chęci na kolejne literackie podróże.

      Usuń
    2. Polecam Ci inne książki tego autora - ja się jeszcze nigdy nie zawiodłam

      Usuń
  3. Oglądałam zarówno serial, jak i czytałam książkę. Papierowe spotkanie dostarczyło mi więcej emocji.

    OdpowiedzUsuń
  4. To była przyjemna, bardzo szybka literacka rozrywka, do której zasiadłam z przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam dwa seriale na podstawie książek autora, przyjemnie będzie zagłębić się też w pierwowzór jednego z nich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serial na podstawie jednej z jego powieści przypadł mi do gustu, więc jestem ciekawa kolejnego.

      Usuń
  6. Nieco zaskoczyło mnie zakończenie tej publikacji, a to na pewno spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lekkie piór autora sprawiło, że bardzo szybko pochłonęłam tę zagadkową intrygę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniała informacja, dzięki lekkiemu stylowi po danej książce się wręcz płynie.

      Usuń
    2. Leki styl na pewno pomaga i zdecydowanie przyspiesza lekturę.

      Usuń
  8. Autor jest niezwykle płodny, od lat obiecuję sobie, że sięgnę po jakąś jego pozycję, bo wciąż przekonuję się, że warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem naprawdę zadowolona z lektury jego książki, więc polecam jakąś jego lekturę.

      Usuń
  9. Jestem w trakcie lektury. Uwielbiam to, jak autor stopniowo dawkuje napięcie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, dobrze, że Coben na początku nie odkrywa wszystkich kart.

      Usuń
    2. To na pewno spora zaleta, nie lubię jak wszystko jest zdradzone na początku.

      Usuń
  10. Intryga zaserwowana nam w tym tomie była doprawdy warta uznania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, do samego końca nie domyśliłam się jej rozwiązania, co uważam za atut.

      Usuń
  11. To była prawdziwa przyjemność móc zapoznać się z tak nieprzewidywalną historią.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam tego Pana, mam juz chyba wdzystkie wydane w Polsce ksiazki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to na pewno świetnie wygląda na półce, bo jest ich już całkiem sporo.

      Usuń
  13. Nie miałam okazji czytać książek tego autora, a ta wydaje mi się odpowiednia na początek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było moje pierwsze spotkanie z jego prozą, idealna lektura na wolne popołudnie.

      Usuń
  14. Autor znany, książka świetna, więc pozostaje tylko zagłębić się w taką lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książki tego autora mogę brać w ciemno - kilka czytałam i nigdy się nie zawiodłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do tej pory tylko jedną, ale nabrałam ochoty na kolejną czytelniczą przygodę.

      Usuń
  16. Wędrówki po kuchni14 maja 2021 19:30

    Lubię jak książka składnia do reflekcji, więc to już jest duzy plus. Pozycja jak najbardziej mnie zainteresowała

    OdpowiedzUsuń
  17. widzę, że będzie adaptacja, także pewnie się skuszę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już nawet jest, miałam okazję obejrzeć. Idealna na jeden dłuższy seans.

      Usuń
  18. Coben jest tak płodny i popularny jak niegdyś Coelho...choć to różne książkowe światy. Może sięgnę, jak książka wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
  19. Coś w tym cytacie jednak jest z prawdy, niektórzy ludzie są mega pechowcami aż przykro patrzeć

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię takie książki, gdzie jest jakiś głębszy przekaz. Chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta pozycja jest dodatkowo niebanalna, więc warto dać jej szansę.

      Usuń
  21. Widziałam ją na Instagramie u koleżanki bookstagramerki. Okładka bardzo mi się podoba i muszę koniecznie ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, bo książka jest naprawdę świetna i wciągająca.

      Usuń
  22. Polecę koleżance, która uwielbia tego autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam tylko jedną, ale mam ochotę na więcej.

      Usuń
  23. Bardzo chętnie przeczytam. Recenzja mnie pochłonęła. Lubię takie mocne książki i wiem, że nie będę się z nią nudzić. Już zaznaczona u mnie w kategorii koniecznie przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Odpowiedzi
    1. Ja nie mam porównania, ale ta powieść przypadła mi do gustu.

      Usuń
  25. Ten autor jest gwarancją dobrego poziomu i ciekawej historii.

    OdpowiedzUsuń
  26. Książki Cobena cały czas przede mną. Jeszcze ani razu nie dałam się skusić na żadną z nich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero niedawno sięgnęłam po pierwszy tytuł i przypadł mi do gustu.

      Usuń
  27. Dawno nie czytałam Cobena.... czas nadrobić

    OdpowiedzUsuń
  28. Lubię takie mocne klimaty,a jeśli jeszcze można pod spodem znaleźć jakąś dodatkową warstwę to super.

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie lubię takich pozycji książkowych. A więc raczej nie będę sięgać po nią. Myślę że nie byłabym zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  30. Cobena pokochałam od pierwszej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam tylko jedną, więc mam co nadrabiać. Ta przypadła mi do gustu.

      Usuń
  31. Nie wiem dlaczego, ale nie jestem jakoś fanką Cobena. Niby pisze fajnie, ciekawie się czyta, wciąga, ale ciągle brakuje tego "czegoś". Tej jeszcze nie czytałam, może ona ma to "coś".

    OdpowiedzUsuń
  32. Jestem jak najbardziej na tak. Recenzja bardzo mnie zachęca do przeczytania tej ksiązki

    OdpowiedzUsuń
  33. Nie czytałam jeszcze nic Cobena. Może dlatego, że niezbyt lubię taką literaturę. Jednak moja znajoma lubi, polecę jej :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  35. Uwielbiam książki Cobena <3 muszę przeczytać ten tytuł bo chce zaczać oglądać serial :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Dawno nie sięgałam po nic Cobena. Uwielbiam takie książki, więc ten tytuł z pewnością pojawi się w mojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero niedawno sięgnęłam po pierwszy tytuł i byłam naprawdę zadowolona.

      Usuń
  37. Nie miałam okazji czytać nic tego autora, ale seriale na podstawie jego książek pochłaniam ostatnio nałogowo.

    OdpowiedzUsuń
  38. Coben to bardzo charakterystyczna postać. I też każdy o nim słyszał, nie musiał czytać, al słyszał. Chyba nie miałam jeszcze okazji czytać nic tego Pana, ale czytałam wiele pozytywnych receznji o ksiażce. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  39. Ta pozycja bardzo mnie zaciekawiła. Ogólnie słyszałam wiele pozytywów na temat powieści tego autora. W końcu muszę sięgnąć po którąś z nich.

    OdpowiedzUsuń