poniedziałek, 17 maja 2021

JAK NAUCZYĆ DZIECI DOBRYCH MANIER

JENNIFER L. SCOTT

"Przyzwyczajenie to druga natura."

Nie czytałam poprzednich książek Jennifer L. Scott, choć zdobyły popularność, nie przepadam za poradnikami, w życiu radzę sobie bez nich. Jednak zainteresowały mnie zapowiedzi wydawnictwa o "Jak nauczyć dzieci dobrych manier", chciałam przekonać się, jak ujęto tytułową tematykę. Teraz już wiem, że to sprytna formuła publikacji, pozornie poradnik dla dzieci, ale tak naprawdę, poradnik dla całej rodziny. Dzieciaki najlepiej uczą się od dorosłych drogą naśladowania, otrzymywania wyczerpujących wyjaśnień, tworzenia zabawnych historii. Ostatnio dużo mówi się o znaczeniu rozmów z dziećmi na temat wyrażania emocji, nikt nie opanuje tej sztuki, potrzebnej w każdym aspekcie życia, bez pełnej znajomości dobrych manier. Nikt nie rodzi się z wiedzą o etykiecie i manierach, trzymaniem porządku i higieny, dbaniem o zdrowie i samopoczucie, troską o innych i chęcią pomocy. Tak jak uczymy się pisać i czytać, tak ćwiczymy poruszanie się w sferze społecznej, usprawniania kontaktów z innymi, aż staną się naturalnymi nawykami w zwykłej codzienności.

Jennifer L. Scott wskazuje kierunki, na których warto się skupić, aby ułatwić sobie życie, czerpać radość z przestrzegania norm, nie usztywniać się na myśl o nich. Przeprowadza przez drogę przełamania się, wykonania pierwszych kroków w stronę dobrych manier, żeby zagościły się w codzienności, przyciągały kolejne, z wiekiem rozwijały się. Proponuje wiele ciekawych motywacji do pracy nad sobą, przezwyciężania złych nawyków, wpajania właściwych wzorców. Podaje mnóstwo wskazówek i porad. Sporą rozpiętość zagadnień oscylujących wokół dobrych manier przedstawia przystępnie, ale nie infantylnie, dostosowuje do potrzeb utrzymania uwagi młodych odbiorców, zaangażowania w biegłość sztuki dobrych manier. Wiadomo, że dzieci najchętniej uczą się poprzez zabawę, pomocne okazują się liczne propozycje ćwiczeń, wprawiać się w nie mogą najpierw z rodzicami lub dziadkami, a później samodzielnie. Większość wprawek znam, wykorzystuję nawet podczas prowadzenia warsztatów z komunikacji dla dorosłych. Dzieci lubią rozwiązywać quizy, brać udział w konkursach, chłonąć ciekawostki, wypełniać pozostawione na stronach przestrzenie zadaniowe, a poradnik to zapewnia, warto zwrócić na niego uwagę.

4.5/6 - warto przeczytać
poradnik, 230 stron, premiera 14.04.2021 (2019)
tłumaczenie Maria Jaszczurowska, ilustracje Clare Owen
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

60 komentarzy:

  1. Też rzadko sięgam po poradniki. A taką książkę dobrze podsunąć niektórym znajomym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też nie lubię, ale z takiej sama bym się pewnie czegoś nauczyła ;-)

      Usuń
  2. Ogólnie bardzo rzadko jako naród sięgamy po poradniki, myślę że to źle. Nie jednej rzeczy da się dowiedzieć z takiego poradnika.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrych manier nigdy dość zwłaszcza, że w dzisiejszym świecie chyba trochę się o nich zapomina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, pewne zachowania wynosi się z domu, a nie każdy wie jak się zachować.

      Usuń
    2. Owszem, ale ja uważam, że dzieeciom nie jest potrzebna taka tresura. Wychowanie i dobre maniery to coś, co powinno się podłapać od innych. Nie mówię, że dziecko nie musi wiedzieć, jak się żywa sztućców czy jak ma się zachować w towarzystwie.

      Usuń
    3. Nie twierdzę, że tresura, ale skoro rodzic nie umie się zachować to skąd dziecko ma podłapać przykład.

      Usuń
  4. Na pewno bardzo pożyteczna książka. Uważam, że wręcz niezbędna, obserwując maniery młodych i małych, a nawet dużych...

    OdpowiedzUsuń
  5. Też nie przepadam za poradnikami ale możliwe, że na ten bym się skusiła. Choć tak jak piszesz, dzieci wzorują się w naśladowaniu innych - rodziców i rodzeństwa. Mi się podoba jak moja 20 miesięczną córka próbuje naśladować mnie jak jem kotleta nożem i widelcem. 😁

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobrze, że jest to także naprawdę pozycja dla całej rodziny.

    OdpowiedzUsuń
  7. W ostatnim czasie jestem otwarta na poradniki, więc może skuszę się na tę rodzinną publikację.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrze, że pozycja zawiera mnóstwo wskazówek i porad, to spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że warto zwrócić uwagę na ten poradnik, będę miała go więc w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasami ciekawie jest się zagłębić w taką lekturę pełną wskazówek.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje mi się, że czytałam którąś z jej poprzednich publikacji, więc jestem ciekawa też tej.

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo lubię takie poradniki, tych dla dorosłych nie czytam, ale dobre wychowanie jest ostatnio w cenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, sporo osób jednak o nim zapomina, więc dobrze być na czasie :D

      Usuń
  13. Świetny poradnik, na pewno rodzic wiele wyniesie z jego lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja czytałam poprzednią książkę autorki, ale ta... Cóż, to nie moja bajka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba nie czytałam, ale wydaje mi się, że siostra mogła się z nią zapoznać.

      Usuń
    2. To było jeszcze na początku blogowania... W 2011 roku? Madame chic jakoś nie wpadła w moje serce, ale książkę nadal gdzieś mam.

      Usuń
  15. Choć ogólnie część dobrych manier jest dla mnie w porządku, to z chęcią zrezygnuję z np. przepuszczania kobiety w drzwiach na rzecz zwykłej ludzkiej życzliwości.

    OdpowiedzUsuń
  16. I to jest ważny temat bo niektórym dzieciom się wydaje, że wszystko im wolno i wszystko się należy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, takie zachowanie podpatrują od kolegów lub innego otoczenia.

      Usuń
  17. Przede wszystkim warto dawać dobry przykład własnym postępowaniem - ale takie książeczki też mogą okazać się bardzo pomocne :)

    OdpowiedzUsuń
  18. też nie czytałam poprzednich książek Jennifer L. Scot

    OdpowiedzUsuń
  19. Obawiam sie,ze tego typu ksiazki to przydalyby sie tez nie jednemu doroslemu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na pewno, poziom dobrych manier stoi na bardzo niskim poziomie.

      Usuń
    2. Obawiam sie,ze w wielu przypadkach nawet nie jest to jakjikolwiek poziom :)

      Usuń
  20. Każda książka znajdzie swoich odbiorców, ta dodatkowo wygląda na ciekawą.

    OdpowiedzUsuń
  21. Odnoszę wrażenie, że jest to książka także dla niektórych dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  22. Kojarzę poprzednie książki tej autorki, więc zwrócę uwagę też na tę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka idealna na wolną chwilę czasu, dobrze, że zawiera mnóstwo wskazówek.

    OdpowiedzUsuń
  24. Prawdą jest, że najlepszy poradnik nie nauczy dzieci dobrych manier jeśli rodzice tych manier nie przestrzegają.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wydaje mi się, że poradniki kierowane są jednak dla rodziców. Ale fajnie, że coraz więcej takich pouczających książek dla najmłodszych powstaje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno coś w tym jest, myślę, że to pozycja dla całej rodziny.

      Usuń
  26. Mamy już ją u siebie. Przejrzałam kilka stron i musi poczekać do weekendu. Nie przepadam za poradnikowa jednak ta wydaje się inna.

    OdpowiedzUsuń
  27. Też obywam się bez poradników, ale ten prezentuje się naprawdę ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Chyba każdy rodzić stara się jak najlepiej nauczyć dziecko dobrych manier, dobrze że pojawiają się takie książki bo jestem pewna że są tam ciekawostki których nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  29. To może być dobra książka. Mój synek co prawda jest dobrze wychowany, ale nie zaszkodzi taka lektura.

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo potrzebna pozycja dla dzisiejszych rodziców.

    OdpowiedzUsuń
  31. Od razu zaciekawił mnie tytuł. Mając dzieci przyda się taka wiedza.

    OdpowiedzUsuń
  32. Takie książki zawsze są w cenie . Co raz bardziej odnoszę wrażenie, że dobre maniery dziś schodzą w wychowaniu na drugi plan

    OdpowiedzUsuń
  33. Fantastyczna książka! Powinna trafić do każdego domu, bo każdemu się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  34. Przeglądałam ostatnio tą książkę w Empiku - świetna dla młodszych dzieciaków! :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Myślę że to potrzebna publikacja, dobrze że zwraca sie uwagę na dobre maniery wielu rodziców wychowuje dzieciw duchu że to one są najważniejsze i to społeczeństwo ma schodzić z drogi gdy taki "bombelek" jedzie"

    OdpowiedzUsuń
  36. Świetnie, że ukazane są kierunki na których można się skupić, a nie cudne rady. Myślę, że warto przyjrzeć się tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  37. Nie przepadam za poradnikami, więc w moim domu nie znajdziesz ani jednego. Ten wydaje się interesujący, ale raczej nie zamówię go, bo nie lubię czytać takich książek, męczą mnie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Właśnie przed nami lektura tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie jestem jakoś przekonana do poradników, tym razem sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  40. Myślę że taka książka nie jest potrzebna mamom. Mimo to jak ktoś chce to.powinien ja przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  41. Myślę, że takie książeczki w dzisiejszym świecie są nam szczególnie potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  42. Takie książki to mie tylko dzieci powinny czytać

    OdpowiedzUsuń
  43. Nie jestem fanką poradników, ale muszę przyznać, że ten mnie zainteresował i może po niego sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo rzadko sięgam po poradniki, ale jestem przekonana, że ten będzie akurat bardzo dobry o potrzebny.

    OdpowiedzUsuń
  45. Bardzo lubię takie książki, zawsze podziwiam pomysł i wydanie. Mam nadzieję, że uda mi się dostać do biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  46. Podejrzewam , ze z tej książeczki nauczylby się niejeden dorosły, gdyby chciał. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  47. Zbyt często nie sięgam po poradniki, bo nie lubię czytać takich książek, jednak ta propozycja mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  48. Bardzo ciekawa pozycja. Muszę się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń