poniedziałek, 29 listopada 2021

POTĘGA GEOGRAFII, CZYLI JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ W PRZYSZŁOŚCI NASZ ŚWIAT

TIM MARSHALL

"Przypominamy samych siebie." Mustafa Kemal Atatürk

Bardzo żałuję, że dotąd nie umówiłam się na spotkanie z książką "Więźniowie geografii, czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o globalnej polityce", gdyż po zapoznaniu się z "Potęgą geografii, czyli jak będzie wyglądał w przyszłości nasz świat" stwierdziłam, że to zdecydowanie propozycje czytelnicze skrojone na moje potrzeby zdobywania wiedzy. Służą lepszemu rozumieniu tego, co dzieje się z ludzkością dzieje się, na Ziemi i w najbliższej przestrzeni kosmicznej. Publikacja całkowicie mnie pochłonęła, nie przypuszczałam, że zagadnienia związane z geografią i polityką zostaną przedstawione w tak znakomitym stylu, zgrabnie, przyjaźnie i przejrzyście. Nawet osoba dotąd niekoniecznie interesująca się tymi obszarami nauki, swobodnie odnajdzie się w książce.

Tim Marshall skoncentrował uwagę na dziewięciu państwach i kosmosie. Ukazał stopień wpływu geografii na przebieg historycznych i współczesnych wydarzeń. Uwarunkowania krajobrazu, dostęp do surowców, typ sąsiedztwa, miały, mają i będą mieć kolosalne znaczenie w kreśleniu porządku świata. Coraz bliżej nam ku wielobiegunowości, rywalizacji wielu mocarstw, utrzymania sił przez obecne, odrodzenia się przeszłych, ambicji kolejnych do panowania nad regionami, krajami i kontynentami. Świat podlega nieustannym zmianom, postęp technologiczny tworzy popyt na określone surowce, a zatem rodzi konflikty na tle dostępu i wykorzystania. Każde państwo musi uwzględnić nie tylko wewnętrzne uwarunkowania, ale również zewnętrzne, dalsze i bliższe. Zajmująco czytało się o Australii, Iranie, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonym Królestwie, Grecji, Turcji, Sahelu tropikalnym, Etiopii, Hiszpanii i kosmosie.

Wiele materiału znałam wcześniej, ale sporo okazało się albo nowością, albo ujrzałam je z nowej ciekawej perspektywy. W ten sposób kształtuję świadomość odnośnie procesów, które dzieją się na moich oczach, a które nie zawsze dostrzegam, zatem chętnie przyjmuję ich naświetlenie i tłumaczenie od specjalistów tematyki. Zwłaszcza, że autor z ogromną swobodą i znawstwem mnie prowadził. Pomocne okazały się mapki i cytaty pobudzające refleksje. Rys historyczny jako baza do zrozumienia współczesnych realiów, natomiast te do kreślenia prawdopodobnych wizji przyszłości. To, co dzieje się nawet tysiące kilometrów od Polski i tak będzie miało konsekwencje dla jej mieszkańców. Warto podjąć wyzwanie i także samemu przymierzyć się do przewidywania biegu zdarzeń, z miejscowego i globalnego ujęcia. Cenię książki, które nakłaniają do myślenia, szukania wspólnych punktów, wytyczania szlaku przyczyn i skutków.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa, geopolityka, 456 stron, premiera 14.09.2021
tłumaczenie Filip Filipowski
Tekst powstał w ramach współpracy z DużeKa.pl

25 komentarzy:

  1. Książka zapowiada się bardzo interesująco. Warto też wrócić do wcześniejszej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chętnie zwrócę na nią uwagę, powinna mi się spodobać.

      Usuń
  2. Wygląda na to, że czekają nas zmiany, pytanie tylko czy na dobre czy może niekoniecznie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmiany z pewnością nas czekają i z moich obserwacji wynika, że to raczej nie będą zmiany na dobre

      Usuń
  3. Może być to ciekawa pozycja. Myślę, że warto nadrobić zaległości i poznać ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachęciłaś mnie do sięgnięcia po tę pozycję. Geografia to jedna z moich pasji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa propozycja, która może pochłonąć czytelnika bez reszty.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeju jak ja nie cierpiałam geografii. Nigdy od podstawówki aż po liceum.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie lubię takich książek, ale widzę, że Tobie się bardzo spodobała. To dobrze:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie zwróciłam na nią wcześniej uwagi, ale bardzo chętnie to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że nawet znany materiał można poznać z nowej perspektywy. To ważne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie się skuszę i dodatkowo kupię jako prezent bożonarodzeniowy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przypomniałaś mi pewien kawał: Putin i Merkel spotkali się w Niebie. Bóg dał im gazety z przyszłości. Putin się śmieje pokazując Merkel "Koniec BMW! Łada przejmuje pakiet kontrolny". Na to Merkel pokazuje swoją gazetę z artykułem "Na granicy polsko-chińskiej trwają zamieszki". Lubię takie książki popularnonaukowe jak tu recenzowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę przyznać, że bardzo zainteresowała mnie ta książka. Chętnie ja przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Ciekawa publikacja, rozejrzeć się za nią.

      Usuń
  13. Bardzo fajna książka myślę,że kiedyś sięgnę po nią. Czasami lubię czytać takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  14. bardzo lubię takie książki, pokazują jak wielki i nieznany jest świat, nawet ten najbliższy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  15. lektura tej książki z pewnością zmusza do myślenia i analizy tego po co i gdzie jesteśmy. Wszystko zależy od nas bez względu na to w którym miejscu świata żyjemy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak dla mnie to z pewnością jest mega wciągająca pozycja, którą zaciekawiłaś mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w 100%. Tematyka jak najbardziej na czasie, więc warto się skusić.

      Usuń
  17. Bardzo ciekawa pozycja, zwłaszcza jeżeli ktoś interesuje się geografią i lubi tego typu ciekawostki.

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam geografię, dlatego z przyjemnością poznam tę ksiązkę bliżej!

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja tam jakoś stronie od tego typu książek, zwyczajnie mnie nie interesują, jednak ten tytuł i twój opis mnie do niej przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że to ciekawa pozycja i mogłabym po nią sięgnąć, ale ostatnio zaczytuję się w kryminałach i thrillerach, więc może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń