piątek, 5 listopada 2021

ENIGMA

ROBERT HARRIS

"Nigdy przedtem w historii naród nie powierzył tak wielu sekretów pojedynczemu wynalazkowi."

Robert Harris stworzył intrygującą trylogię rzymską ("Cycero", "Spisek", "Dyktator"), przekonał do spisków podczas ustalania układu monachijskiego ("Monachium") i alternatywnej europejskiej historii po drugiej wojnie światowej ("Vaterland"), prowokująco zaskoczył podczas wyboru papieża ("Konklawe"), odkrył sekrety źródeł pocisków balistycznych ("V2"), oraz ukazał wymiar kopiowania błędów przeszłości w przygodowej odsłonie ("Drugi sen"). A w "Enigmie" kolejny raz poprowadził w przenikających się sferach fikcji i faktów. Wydarzenia historyczne, teksty autentycznych niemieckich depesz, ale w otoczce przygód fikcyjnych postaci. Pojawiło się nawiązanie do polskiego matematyka i kryptologa, Mariana Rejewskiego, który złamał szyfr Enigmy, skonstruowanej przez Artura Scherbiusa, działającej w oparciu o mechanizmy obracających się wirników, wykorzystywanej przez hitlerowskie Niemcy.

Autor atrakcyjnie przybliżył klimat panujący w Bletchley Park, kolejowym angielskim miasteczku, które podczas drugiej wojny światowej odegrało znaczącą rolę w poznawaniu tajemnic niemieckiej komunikacji. W szkole kodów i szyfrów, brytyjscy kryptolodzy podejmowali usilne próby odczytania szyfrogramów na niemieckiej maszynie Enigmie. Wyścig z czasem w ratowaniu ludzkich żyć i chronieniu niezbędnych do prowadzenia wojny artykułów przemysłowych i spożywczych. W głównej roli Harris obsadził młodego matematyka Thomasa Jericho, który dokonał imponującego postępu w zajrzeniu w paszczę stalowego Rekina Hitlera i zrozumienia zakodowanego języka. Wyczerpanie fizyczne i psychiczne z powodu nadmiaru obowiązków zawodowych, gdzie stawką było wszystko, wynik całej wojny, a także emocjonalne, oraz zawodu miłosnego, doprowadziły Jericho na skraj depresji. Wysłano go na odpoczynek do Cambridge.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja w świecie deszyfryzacji, bezsilność zespołu naukowców wobec nowych okoliczności, skłoniły szefów Thomasa do ponownego skorzystania z jego wyjątkowej intuicji w odczytywania zamiarów i tajników wroga. Kiedy mężczyzna wrócił do Bletchley Park wpadł w wir depesz i meldunków. Równolegle, zaangażował się w poszukiwania dawnej dziewczyny, zaginionej w osobliwych okolicznościach. Wątek szpiegowski zgrabnie przeplatał się z kryminalną zagadką w sensacyjnych barwach. Thomas musiał mieć na uwadze nie tylko zewnętrzne zagrożenia, ale również wewnętrznych nieprzyjaciół. Harris uczynił go zupełnym dyletantem w sprawach damsko-męskich, jednak dwudziestosześciolatkowi nie można było odmówić determinacji w poszukiwaniu prawdy o Enigmie i przepadnięciu Claire. Szybko mknęłam po stronach powieści, partiach intrygująco rozbrzmiewającej muzyce szeptów, kryptogramów, fantów, pocałunków, bryków, rozbiorów i tekstów otwartych.

4.5/6 - warto przeczytać
sensacja, 380 stron, premiera 29.09.2021 (1995), tłumaczenie Andrzej Szulc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

30 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa książka, szczególnie, że treść nie jest ograniczona tylko do tematyki politycznej. Przeczytałabym z chęcią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka,która na 100% spodobałaby się mojemu tacie. Może zrobię mu taki prezent pod choinkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio czytałam V2 tego autora i chętnie skuszę się też na inne jego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Doskonała recenzja a książka zdecydowanie dla mnie. Uwielbiam ten rodzaj literatury. Z przyjemnością sięgnę po tę pozycję i nie tylko. 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zawsze tutaj recenzje są zawsze merytoryczne ;)

      Usuń
    2. takie komentarze dodają siły by dalej tworzyć blogi :-)

      Usuń
  5. Mąż lubi książki tego autora. Muszę mu podsunąć i tę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Po recenzji widać, że książka jest ciekawa. Kryptologia i Enigma ..... hmmmmm. Brzmi dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje mi się, że mogłabym przeczytać tę książkę. Jednak mam teraz tyle zaległości, że muszę odłożyć to w czasie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Po przeczytaniu recenzji wydaje mi się że to nie jest propozycja dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajna powieść, moze akurat w przyszłym czasie sięgnę po nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię skusić się na sensację, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Paulina Kwiatkowska5 listopada 2021 21:00

    Siostra lubi takie książki, więc polecę jej też tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niedawno przeczytałam inną książkę tego autora i jestem ciekawa tego wydania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się równoległe prowadzenie wątków. Może kiedyś się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  14. W Polsce ukazało się całkiem sporo książek autora. Jest z czego wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię Twoje oceny, mówią o książce wszystko. Nie znam poprzedniej serii autora, ale jest w tej książce coś, co mnie niesamowicie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  16. a ja nie jestem do końca przekonana, co do tej książki, chyba muszę przeczytać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Po taką książkę sam z chęcią bym sięgnął i zapewne na koniec miałbym wielką satysfakcję z jej przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaciekawiła mnie ta książka poruszająca ważne tematy. Skoro warto przeczytać zapisuje sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie należę do fanów sensacji ale mój brat bardzo ją lubi w książkach :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie czuję się zainteresowana tą książką, odpuszczę sobie jej poznanie. Muszę wybierać takie książki, które są w moim typie

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo zaciekawilaś mnie tą pozycją, zwłaszcza, że z tego co widzę nie ogranicza się do jednego tematu.

    OdpowiedzUsuń
  22. Może nie do końca alternatywna historia do mnie przemawia, ale coś czuję że warto dać autorowi szansę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ech, no mnie niestety polityka w książkach nuży i raczej po ten tytuł nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Choc z sensacją mi zwykle nie po drodze, to tu jestem ciekawa jak ta historyczna maszyna wkleiła się w fabułę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kojarze nazwisko, ale nie wiem czy cos czytqlqm,a to brzmi ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tego autora ale muszę przyznać, że mnie zaciekawiłaś, tym bardziej, że ocena jest dobra.

    OdpowiedzUsuń
  27. Brzmi bardzo ciekawie i intrygująco, więc bardzo chętnie sięgnę po tę książkę jak będzie okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  28. uuu to ci ciekawa pozycja. Lubię, gdy autorzy w w swoich powieściach umieszczają wątek historyczny, który idealnie współgra z wydarzeniami wymyślonymi przez autora. Kinga

    OdpowiedzUsuń