poniedziałek, 22 listopada 2021

WOLNOŚĆ CZŁOWIEKA GÓR

[PRZEDPREMIEROWO]

JÓZEF TISCHNER

"Bez wolności nie jest możliwa miłość: prawdziwa miłość może istnieć jedynie między wolnymi. Wolność jest też kamieniem węgielnym wierności."

W dzisiejszych czasach, kiedy ogromny pośpiech życia utrwala się, rzadko gospodarujemy dłuższą chwilę, by na spokojnie zajrzeć w głąb siebie, wspiąć się na szczyt prawdziwych przesłań, oddzielić je od wzorców narzucanych przez współczesną cywilizację, zaprzestać pogoni za popularyzowanymi wartościami, a skoncentrować się na samym sobie, na tym, co nas definiuje z własnej perspektywy i doświadczeń. Józef Tischner zachęca do zastanowienia się, jakie wewnętrzne wartości są najważniejsze, w jaki sposób chcemy za nimi podążać, jak przekładamy je na zwykłą codzienność.

Właśnie akt indywidualnego zrozumienia reprezentuje prawdziwą wolność, kiedy obracając się w środowisku, dzięki wyrobionym przekonaniom, nie odczuwamy zewnętrznego przymusu. Wiele osób intuicyjnie to odbiera i definiuje, stawia na poznanie siebie, pragnie swobodnie wyrażać siebie, czynić z luksusu bycia sobą coś w pełni naturalnego, a nie sporadycznego. Wówczas do głosu dochodzą różne marzenia, zainteresowania i pasje, które warto realizować, pielęgnować i rozwijać. Może to być wędrówka po górach, poznawanie cudów przyrody, spotkanie z drugim człowiekiem, realizowanie się w misji nauczyciela, czy współtworzenie dorobku kulturowego. Sztuka wybornie przemawia do twórcy i odbiorcy, posługuje się uniwersalnym językiem, przykładowo, wychodzi poza góralską tradycję i dociera do szerszego grona.

Tischner wspaniale opowiada o przekraczaniu własnych ograniczeń prowadzącym ku wolności, pojawia się wówczas bezpośrednia świadomość życia i zamiłowanie do odkrywania jego tajemnic. Przyjemne uczucie posłuszeństwa wobec siebie samego, wyzwalanie się od strachów, które nami rządzą, oczyszczanie duszy z chorób ograniczających samostanowienie. Wspaniałe budowanie mostów łączących jednego człowieka z drugim. Słowo zakłada wolność poprzez jawność i otwartość. Spotkania z pięknem i dobrem, w bezinteresownym wymiarze, oplatają życie prawdą i spełnieniem. "Gdy naprawdę staniecie się wolni, rozwiążecie inne wasze problemy."

Książka skłania do przemyśleń i refleksji, co znajduje przełożenie w postrzeganiu siebie, innych i świata. Cieszę się, że znalazłam potwierdzenie, że podążam w dobrym kierunku, chociaż wciąż wiele mam do zrobienia. Podoba mi się ujęcie myślenia i nauki jako cech wolności, zależy mi, aby w tym nieustannie sprawdzać się, znajdywać motywacje do odkrywania najgłębszych warstw siebie samej, stawać się lepszą, przekładać to na rzeczywiste czyny wobec ludzi i przyrody, w tym zwierząt i gór. Publikację wzbogacają liczne kolorowe zdjęcia, chętnie się im przyglądam podtrzymują nastrój podziwu, zachwytu i zadumy. Atrakcyjna oprawa graficzna. Wyciągnięte z tekstu cytaty z mądrym słowem i przesłaniem, z pewnością będę do nich wracać.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura religijna, 202 strony, premiera 24.11.2021, wybór i opracowanie Wojciech Bonowicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Znak.

26 komentarzy:

  1. Podoba mi sie recenzja. Z chęcią przeczytam tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mocna pozycja, warto się zapoznać! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Recenzja mocno zachęcająca, ale nie wiem czy się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubie ksiezy, ich podejscia do kosciola i wiary - oczywiscie nie wszystkich. Ks Tischner to jeden z tych nielicznych, ktorego moge uchac i czasem poczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jestem wielką miłośniczką literatury religijnej, ale wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Martyna Kwiatkowska22 listopada 2021 13:51

    Literatura o tej tematyce także na pewno znajdzie swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
  7. Postać znana, ale ja nie czuję się tą pozycją szczególnie zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrze, że książka skłania do przemyśleń i refleksji. To na pewno atut.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przekraczanie własnych ograniczeń na pewno jest ciekawym i wartym uwagi doświadczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa recenzja, ja jednak nie skuszę się. Niestety nie mój gatunek

    OdpowiedzUsuń
  11. Jaki piękny cytat, całkowicie się z nim zgadzam.

    OdpowiedzUsuń
  12. coś dla mojej mamy :) może prezent na mikołajki :)

    OdpowiedzUsuń
  13. literatury religijnej nie dotykam wcale, mam uraz po studiach

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo żałuję, że tak mało jest księży takich, jak Tischner... Mam wrażenie, że kościoły byłyby wówczas pełne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Dziś niestety większość ludzi odchodzi od kościoła i w sumie wcale się nie dziwię

      Usuń
    2. Bo niestety coraz mniej jest takich księży z powołania. Straszna szkoda.

      Usuń
  15. O tak, warto się na chwilę zatrzymać i oddać refleksjom!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tak, ta pozycja też na pewno znajdzie swoich odbiorców.

      Usuń
  16. książka na pewno dla amatorów takich rozważań i lubiących tematykę górską. Nie czytałam nigdy nic z twórczości ludzi kościoła...

    OdpowiedzUsuń
  17. Księdza Tischnera bardzo cenię, więc tę książkę na pewno kupię.

    OdpowiedzUsuń
  18. Przyznam, że nie sięgam po takie książki, ale myślę, że ona by się sprawdziła jako prezent.

    OdpowiedzUsuń
  19. Tematyka nie do końca w moim stylu. Jadnak lubię kiedy w książkach pojawia się wątek gór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znajdzie swoich zwolenników, każde wydanie trafia do kogoś innego.

      Usuń
  20. "w górach jest wszystko co kocham..." muszę mieć tą książkę, bardzo mnie zaciekawiła

    OdpowiedzUsuń
  21. U mnie w domu zawsze było dużo książek tego pisarza, ale jakoś nigdy mnie do nich nie ciągnęło, za to moja rodzina bardzo je lubi.

    OdpowiedzUsuń
  22. Niby wysoka ocena, ale fabuła tej książki mnie zupełnie nie przekonuje. Podziękuję tym razem.

    OdpowiedzUsuń