poniedziałek, 22 listopada 2021

ZAGINIONE MIASTA, PRASTARE GROBOWCE. 100 ODKRYĆ, KTÓRE ODMIENIŁY ŚWIAT

ANN R. WILLIAMS (redakcja), DOUGLAS PRESTON (przedmowa), FREDRIK HIEBERT (posłowie)

"Koniec końców w odkryciu nie chodzi o rzeczy czy przedmioty - bez względu na ich piękno czy wyjątkowość - lecz o istoty, które je stworzyły, oraz zrozumienie, jak kiedyś żyły, co myślały i czuły."

Jak tylko natrafiłam na książkę na stronach księgarni, długo nie zastanawiałam się, wiedziałam, że ze względu na poruszaną tematykę po prostu musi trafić w moje ręce. I nie zawiodłam się, publikacja sprawia mnóstwo przyjemności, dostarcza bazowej wiedzy, przypomina znane fakty, inspiruje do dalszego zagłębiania się we wspaniały świat archeologii i paleoantropologii. Fascynujące, jak wiele dowiadujemy się o naszych przodkach, funkcjonowaniu w aspekcie społecznym i kulturowym, ujęciu morfologicznym i porównawczym, z różnorodnych ruin, pozostałości i artefaktów. Każde odkrycie wnosi coś nowego, poszerza horyzonty tez, podaje odmienną perspektywę, zmusza do rewizji założeń, wywraca do góry nogami dotychczasowe przypuszczenia i idee. Zmienia się sama archeologia, na przytoczonych przykładach wyraźnie widać, czym kiedyś była, a jak przedstawia się teraz, jaką formę przyjmie w przyszłości. Nie ulega wątpliwości, że wobec tajemnic i sekretów, jakie odkrywa, wciąż będzie to wyjątkowa pasja poznawania przeszłości ludzkości.

Jestem zachwycona, kiedy mogę zajrzeć przez okno historii do dawnych cywilizacji, zrozumieć reguły nimi rządzące, wyobrazić sobie ducha czasów, czy codzienność zwykłego człowieka. Zajmująco brzmią opisy świadectw tego, co było, wielką radość sprawia ich oglądanie w muzeach, czy czytanie o nich na łamach artykułów, prasy i książek. Publikacja "Zaginione miasta, prastare grobowce" jest zbiorem stu odkryć o przeszłości, odkryć, które w pewien sposób odmieniły świat. Każdy rozdział to jedno odkrycie, zrelacjonowane w skondensowanej formie, jak do niego doszło, jakie wrażenia wywołało, jaki wpływ wywarło na tezy nauki. Rys historyczny, kluczowe daty i nazwiska, jedno lub dwa zdjęcia. Oprawa graficzna przejrzysta, ujednolicona szata, wyróżnione ciekawe cytaty, dbałość o podpisy. Oś czasu obejmuje od 3,6 milionów lat przed naszą erą, czyli od kości naszych przodków, do współczesności, w tym odnalezieniu "Titanica". Książkę można czytać zgodnie z rosnącymi wskazaniami numeracji stron, ale też wybiórczo, w czym przydaje się zamieszczony na końcu indeks. Cieszę się, że po nią sięgnęłam, wielokrotnie będę do niej wracać, przyjemna dla oka, wyobraźni, wiedzy i ekscytacji odkrywania. Jeśli lubicie tego typu klimaty, zachęcam też do zapoznania się z "Zaginionym Miastem Boga Małp" Douglasa Prestona, nie przypuszczałam, że dam się tak zaangażować w poszukiwanie i odkrywanie zaginionego prekolumbijskiego miasta w dziewiczej, zdradzieckiej i nieprzystępnej honduraskiej dżungli. 

 

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa, archeologia, paleoantropologia, 512 stron, premiera 27.10.2021
tłumaczenie Jacek Sikora
Książkę "Zaginione miasta, prastare grobowce" zgarnęłam z półki "historia" księgarni TaniaKsiążka.pl

30 komentarzy:

  1. Ciekawa pozycja, dziękuję - przyda się jako inspiracja. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że dla zainteresowanych tematem to pozycja obowiązkowa.

    OdpowiedzUsuń
  3. To naprawde ciekawa tematyka, wiec tez chetnie bym sie za nia zabrala

    OdpowiedzUsuń
  4. Ooo, to coś dla mnie, uwielbiam poznawać takie ciekawostki. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. Nie wiem, czy znajdę czas na tę pozycję, ale recenzja jest mocno interesująca

      Usuń
    2. Myślę, że takie książki czyta się dość szybko, więc na pewno jeden czy dwa wieczory wystarczą :)

      Usuń
    3. No i czytanie można sobie dawkować, pomiędzy innymi tytułami. Lepiej się wtedy przyswaja informacje.

      Usuń
  5. Nie miałam z niczym podobnym do czynienia, więc jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Martyna Kwiatkowska22 listopada 2021 13:53

    Z przyjemnością skuszę się na to wydanie, jestem nim bardzo zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tematyka ciekawa, ale zgadzam się, że i wydanie jest atrakcyjne dla oka. Fajnie, że w recenzji pokazano wnętrze książki.

      Usuń
  7. Uwielbiam takie pozycje! Dziękuję za polecenie tego tytułu, nie słyszałam o nim wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tego typu wydania na pewno znajdą wielkie rzesze odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że na końcu zamieszczony jest indeks i że nie trzeba jej czytać po kolei.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z przyjemnością zagłębiłabym się w takie starożytne historie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja może niekoniecznie odnalazłabym się w takiej lekturze,ale jest kilka osób,którym ją z przyjemnością polecę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa i rzadko spotykana tematyka. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Kupię tę książkę komuś pod choinkę. To będzie trafiony upominek, bo ta osoba uwielbia takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawa propozycja. W sam raz na bożonarodzeniowy prezent.

    OdpowiedzUsuń
  15. baaardzo lubię takie książki, a jeszcze bardziej filmy ;-) także na pewno się skuszę w wolnej chwili

    OdpowiedzUsuń
  16. Ładna okładka, myślę że ksiażka super nadaje sie na prezent zwłaszcza dla samej siebie:) Fajne wydanie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zaginione miasta Prastare grobowce to z całą pewnością książka dla mnie, kiedyś bez umiaru czytałem miesięczniki popularnonaukowe.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czuję się zainteresowana tym wydaniem, bardzo chętnie sięgam po takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda przyjemnie, to może być ciekawa i wciagajaca pozycja, która umili wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Archeologia i pokrewne zawody zawsze bardzo mnie fascynowały! Z pewnością czytałabym tę książkę z wypiekami na twarzy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię od czasu do czasu sięgać po książki o takiej tematyce, więc chętnie się skuszę.

      Usuń
  21. to książka la mnie, kiedyś bardzo pasjonowałam się archeologią

    OdpowiedzUsuń
  22. O. I prezent dla brata na święta mam z głowy. On lubi takie książki, więc się z niej ucieszy.

    OdpowiedzUsuń
  23. Książka wygląda na ciekawą, myślę, że takie publikacje są jak najbardziej godne uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  24. Uwielbiam takie książki. Swego czasu pasjonowałam się archeologią i mam w domu kilka podobnych propozycji.

    OdpowiedzUsuń
  25. Czuję, ze ta pozycja byłaby dla mnie idealna. Lubie historię, jak się uda to będę jej uczyć :D Kinga

    OdpowiedzUsuń