wtorek, 30 listopada 2021

PANI CISZA

ARKADY SAULSKI

ZAPISKI STALI tom 2

"Kamienie ze spokojem patrzą na rzekę.. woda zabierze to, co człowiek odrzuca..."

Sympatycznie spędziłam czas z powieścią, zgrabnie wprowadziła w japońskie klimaty, nadała ciekawą tonację przybliżanej historii, ubrała bohaterów w burzliwe losy, odcienie niebieskiego, brązu, żółci, zieleni, oraz bitewnej czerwieni. Znajome akcenty kultury azjatyckiej mieszała z wymyślonymi elementami. Zauroczył baśniowy wzór przygody, zgrabne przeplatanie się dawnych tajemniczych wierzeń, wyraziste odwołania do legend, barwne przywołanie mocy szacunku do tradycji, honoru, przyjaźni. Znaczącą rolę odgrywała efektowna narracja, plastyczna i ekspresyjna. W przeciwieństwie do pierwszego tomu serii ("Czerwony Lotos"), nie miałam wrażenia, że coś momentami podcinało jej skrzydła. Nic nie stopowało warunku szybowania wyobraźni, nie zrywało kontaktu z głębią intrygi, nie wyciszało wskazane przedłużenie dźwięków. W "Pani Ciszy" czułam się komfortowo. Odpowiadał mi rozmach sugestywnego przedstawiania akcji i emocjonalnych ujęć, silnie odbierałam incydenty wokół postaci, przekonywali postawami i zachowaniami, wyraziście prezentowali się.

Arkady Saulski frapująco rozpisał pełną temperamentu walkę dobra ze złem. Fantastycznie, że nie poddał jednoznacznej interpretacji, nie wystawił na jedynie słuszny kontrast światła i mroku, a uwzględnił złożoność natury człowieka. Polubiłam i zaakceptowałam atrakcyjnie nakreślonych bohaterów. Dostarczali materiału do zajmującego poznawania i rozumienia. Autor ekscytująco zrelacjonował niebezpieczne misje, bezlitosne walki, spektakularne bitwy, ucieczki, pogonie, oraz wszystko przenikające zjawiska nadprzyrodzone. Ukazał zarazem kontrast, jak i wspólną więź, między tajemnym i nieludzkim a wyćwiczonym i ludzko fizycznym. Fabułę wypełnił dynamicznie przebiegającymi zdarzeniami. Arcymistrzowie walki i bezwzględni wojownicy, uosobienia demonicznych i anielskich cech, zaklęcia i iluzje drzemiące w ludziach i przedmiotach. Potężne mroczne moce za wcześnie wypadały ze scenariusza, chciałam, by dłużej trwały na posterunku.

Wojna między klanem Nagata a klanem Węża jest nieunikniona, obie strony solidnie się do niej przygotowały, czas pokaże, kto wygra. Ród Nagata staje również przed nieuniknionym aspektem upływu czas, zaś Węże wykazują się wyjątkową podstępnością, w końcu to okryci zdradą ronini, banici, przestępcy, złodzieje wygnani z miast i majątków, mamiące zmysły wiedźmy. Kitsune Hayai wiernie służy swojemu panu i jego synowi, wysłany na krwawą misję, nie waha się przed poświęceniem. W burzy ludzkich starć i emocji napotykamy Kentaro, w życie Ducha wkraczają akcenty z przeszłości jego mistrza Siwego Psa. Kolejny raz, Szkarłatne Ostrze udowadnia przydatność. Jakie wiatry przywiewają do krain Nipponu wpływając na losy mieszkańców? Zgniłe lasy, gadzie masywy, zapomniane kapliczki, porzucone pagody, ukryte fortece, mandukowa choroba, miejsca spoczynku przodków, opiekuńcze kami, Dom Spokoju i nieśmiertelne dusze.

5/6 - koniecznie przeczytaj
fantastyka, 380 stron, premiera 01.07.2021
Tekst powstał w ramach współpracy z Secretum.pl

21 komentarzy:

  1. Fantastyka nie jest moim ulubionym gatunkiem, ale jak tak polecasz, to chyba się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jest to mój gatunek, ale ten cykl chętnie polecę siostrze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyka to gatunek, który w ostatnich latach bardzo zaniedbałam nad czym ogromnie ubolewam :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to fakt, w ostatnich latach pojawiło się sporo fajnych książek

      Usuń
  4. Ja już sobie zapisałam, ze w styczniu będzie premiera trzeciej części, ostatniej. I mam zamiar kupić sobie w prezencie na walentynki całą trylogię!

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba nie do końca mój gatunek, ale polecę znajomym :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyka to nie jest gatunek po który chętnie sięgam, choć czasem przewinie się przez moje łapki. Może kiedyś skusze się na tą serię książek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Walka dobra ze złem mówisz? Coś czuję, że warto się zagłębić w temat i przeczytać tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, mam podobne odczucia. Chętnie dam szansę tej historii.

      Usuń
  8. ciągle mam w planach tę serie, ale jakoś nie mogę się do niej porządnie wziąć

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że ta seria przypadnie mi do gustu i chętnie skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Paulina Kwiatkowska30 listopada 2021 22:57

    Choć po fantastykę nie sięgam zbyt często, ta seria mnie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Klimatyczna okładka, która obiecuje dobrą lekturę i jak widzę, taka będzie. Super!

    OdpowiedzUsuń
  12. Super, że seria trzyma poziom. To bardzo ważne, będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi naprawdę interesująco, chętnie dam szansę tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  14. Rzadko sięgam po powieści fantasy, to raczej działka mojego ukochanego, ale kto wie, może się skuszę, bo brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie czytam książek z tego gatunku, więc nie zdziwi Cię fakt, że tym razem nie czuję się zainteresowana tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znam za bardzo kultury japońskiej, więc fajnie, że przewija się w tej powieści. Zaintrygowała mnie, choć to fantasy, a ja nie zawsze się z fantasy lubię.

    OdpowiedzUsuń
  17. Juz mi się podoba ta ksiazka i ta okładka

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie jestem milosniczką takich pozycji. Ale moja córka i owszem ,a więc polecę jej tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa pozycja i myślę, że w wolnej chwili się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń