piątek, 12 listopada 2021

HUMOREM I (U)ŚMIECHEM

SZYMON J. WRÓBEL

"Humor jest najwspanialszą przyprawą w czasie uczty życia."
Lucy Maud Montgomery


Sympatycznie spędziłam czas z książką, nie mogło być inaczej skoro traktowała o uśmiechu, jednak nawet taka tematyka, oprócz warstwy rozrywkowej, dawała również materiał do ciekawych refleksji. Śmiech to nie tylko praca mięśnia, ale przede wszystkim pozytywne nastawienie, pogoda ducha, naturalna radość i poczucie humoru, a co za tym idzie, dobry dystans do siebie, ludzi, świata i zjawisk. Sprawdza się wyśmienicie jako recepta na ból, relaksuje duszę i ciało, strąca macki stresu i strachu, pomaga przezwyciężyć trudne chwile. A przede wszystkim odmładza, wygładza oblicza i czyni wszystko piękniejszym. Nawet najdrobniejszy szczery uśmiech to inwestycja w zdrowie. Zerknięcie na zastosowania śmiechu, w codziennych i niecodziennych okazjach, prywatnej i zawodowej sferze, społecznych i politycznych aspektach, było czymś, co bardzo przyciągało. Odpowiadała mi forma wywiadów, atrakcyjnie poprowadzonych, wydobywających z rozmówców indywidualne cechy osobowości i doświadczeń, nastawienie do życia i interpretacje zjawisk. Jedenastu mężczyzn i pięć kobiet interesująco wyrażało się o humorze, uśmiechu, dowcipie, żartach, serdecznych gestach.

Śmialiśmy się, śmiejemy się i będziemy się śmiać z tych samych rzeczy, zmianie podlegają jedynie okoliczności i konteksty sytuacyjne. Żarty na temat innych, satyra na współczesność, wychwytywanie absurdalności, dowcipne puenty o wydarzeniach, kabaretowe klimaty. Nie tylko wywiady, ale również fantastyczne karykatury Szymona Teluka, mocno pasujące i przekonujące, celnie podchwytujące charakterystyczne cechy wypowiadających się osób. Tematyczne cytaty warto podchwycić, poddać refleksji w ujęciu siebie samego, porównać z własnymi odczuciami i spojrzeniem na zjawisko śmiechu. Dowcipy przywołane pomiędzy rozmowami reprezentują różny poziom, styl i ramy czasowe, aby każdy trafił na coś, co ożywi. Większość nie wywołała nieskrępowanej wesołości, ale jeden okazał się istną perełką, rozbawił do łez. Spotkanie z książką zaliczyłam na plus, intelektualna przyjemność, poprawiacz nastroju, źródło radości.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu, 352 strony, premiera 13.10.2021
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MG.

26 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej książce, a myślę, że to może być tytuł, który sprawdzi się jako prezent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też tak myślę, bo i okładka jest łatwa do znalezienia na sklepowej półce :-)

      Usuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale może kupię ją jako prezent.

    OdpowiedzUsuń
  3. Paulina Kwiatkowska12 listopada 2021 10:23

    Chętnie rozważę zakup w roli prezentu, ja nie czuję się specjalnie zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja też myślę, że to się sprawdzi jako prezent. Ktoś ucieszy się z takiego zbiorku.

      Usuń
  4. Lubię literaturę faktu, ale nie wiem czy to powieść dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawa ksiązka i cudna okładka ( mam słabość do sówek)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy wpis, zachęca do przeczytania książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. U ciebie zawsze znajdę książki, które nigdy wcześniej mi się nie rzuciły w oczy :P Zapowiada się dość ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ha, uwielbiam sowy, a tu sówka na okładce, i jeszcze temat śmiechu i uśmiechu - podoba mi się to :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. marketingowcy wiedzieli, co robią, bardzo charakterystyczna okładka, która zostaje w pamięci ;-)

      Usuń
  9. Jako pomysł na prezent sprawdzi się idealnie, dziękuję za tę propozycję.

    OdpowiedzUsuń
  10. totalnie moja tematyka, nawet myślałam o doktoracie z tego zakresu

    OdpowiedzUsuń
  11. To chyba coś dla mnie. Ostatnio brakuje mi takiej lektury z humorem. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Z chęcią przeczytam. Tylko muszę znaleźć gdzieś tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. no tak, a Ty jesteś wielką fanką :-) może to książka dla Ciebie

    OdpowiedzUsuń
  14. Dawno nie czytałam literatury faktu - chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tej pory nie spotkałam się z tą książką, ale koniecznie będę miała ją na uwadze 😊

    OdpowiedzUsuń
  16. Z ciekawości bym przeczytała. Popytam o ten tytuł w bibliotece

    OdpowiedzUsuń
  17. Mocna książka, warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę wiele pozytywnych opinii. Chyba i ja się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Takie pozycje na pewno znajdą swoich odbiorców i warto się na nie skusić.

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj tak, bez humoru ciężko byłoby czasem przetrwać niektóre dni.

    OdpowiedzUsuń
  21. Przydalaby mi sie teraz ksiazka,ktora poprawilaby mi humor ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. śmiech to zdrowie, więc każda taka lektura jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  23. okładka jest niesamowicie wymowna. Ciekawa jaka jest jej treść. Kinga

    OdpowiedzUsuń