niedziela, 1 października 2023

HUŚTAWKA

A.M. OLLIKAINEN

PAULA PIHLAJA tom 2

„Gdy ja jestem na górze, ty jesteś na dole,
Gdy ty jesteś na górze, ja jestem na dole.”


Pierwszy tom serii „Kontener” dobrze się czytało, zgrabnie łączył detektywistyczną zagadkę i sensacyjne nuty. „Huśtawka” zrobiła jeszcze lepsze wrażenie, mocniej się ekscytowałam, chętniej wchodziłam w interpretację zdarzeń, z namysłem typowałam oprawcę. Duet autorów postarał się długo trzymać czytelnika w niepewności zdarzeń i prawdy o motywach zabójcy. Wiele się działo, robiło się coraz mroczniej, co chwilę we wszystko wplątywała się przeszłość. Postaci niekoniecznie w pełni sportretowane, ale na tyle złożenie, aby intrygująco pojawiać się na krócej lub dłużej w akcji. Główna bohaterka serii, Paula Pihlaja, komisarz wydziału zabójstw, wzbudzała sympatię. Czasami nie do końca znajdywałam przełożenie zachowań w profesjonalizmie docierania do prawdy o morderstwach, lecz nie raziło to zbytnio. Interesująco rozwijała się postać nadkonstabla Akiego Renko, czułam, że może on mocno potrząsnąć zdarzeniami w kolejnych tomach. 

Ciekawy zabieg narracyjny, najpierw sięgnięcie do przeszłości w himalajskiej scenerii, później opis ścieżki bieżącego śledztwa przetykanego fragmentami wspomnień i listami. Barwna mieszanka czasu i emocji. Autorzy nie żałowali ofiar, sukcesywnie podrzucali ciała, na miejsce zbrodni wybierali las lub plac zabaw. Zastanawiającym był fakt pojawiania się piasku przy ofiarach. Komisarz Pihlaja, wraz z nadzorowanym zespołem detektywów, starała się ustalić, co stało za śmiercią znanego i cenionego fińskiego himalaisty, czy domniemane samobójstwo miało coś wspólnego ze śmiercią starszej powieszonej kobiety. Nie wszystko zgadzało się w dowodach, trudno było dotrzeć do motywów, wskazówki niewiele wnosiły do przypuszczeń i domysłów. Presja czasu rosła, zabójca nie ustawał w podrzucaniu ciał. Książka dostarczała rozrywki z kryminalnym dreszczykiem, frapująco zaplecioną fabułą, zagadkowym scenariuszem zdarzeń, skandynawskim klimatem. Wabił wątek osobistego życia Pauli, przypuszczałam, że z czasem ekscytująco się rozwinie. Drugi tom okazał się bardziej wciągający od poprzednika, zatem chętnie nastawiłam się na wyczekiwanie trzeciego, licząc na co najmniej powtórkę intrygujących wrażeń.

4.5/6 – warto przeczytać
kryminał, 320 stron, premiera 26.07.2023 (2022), tłumaczenie Bożena Kojro
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

11 komentarzy:

  1. Przyznam, że takie serie zawsze mnie martwią - jakiś tom jest świetny, a potem kolejne nie spełniają oczekiwań. Oczywiście nie mówię, że zawsze musi tak być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak ta seria w miarę kolejnego tomu coraz bardziej zachęcająco się prezentuje.

      Usuń
  2. Ciekawie brzmi. Chyba zacznę poważnie zastanawiać się nad rozpoczęciem kolekcjonowania tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  3. Postaram się poszukać i nadrobić tom 1, żeby móc wczuć się w historie i opowieść

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nie czytałam pierwszej części. Muszę sprawdzić czy jest dostępna w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  5. Narracja tej książki wydaje się być ciekawa i to zachęca mnie do poznania tej historii

    Anszpi

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaintrygowała mnie ta książka, a że ostatnio królują u mnie kryminały, to może i na ten tytuł się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. nie jestem do konca przekonana ale gdybym ją miała pod reką ciekawości bym przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  8. Seria kryminalna, ciekawie brzmi i zachęcająco, aby skusić się i przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. W seriach jest to najciekawsze, czy w kolejnym tomie autor da radę zaskoczyć czytelnika. A wiadomo, że czym dalej w las... Super że tutaj autor się spisał i drugi tom Ci się nawet bardziej podobał od pierwszego. Oby szybko 3 tom trafił w Twoje ręce

    OdpowiedzUsuń
  10. Zanim sięgnę po tę, muszę przeczytać najpierw pierwszy tom tej historii.

    OdpowiedzUsuń