poniedziałek, 16 października 2023

OSTATNIA DROGA

[PRZEDPREMIEROWO]

RYSZARD ĆWIRLEJ

ANETA NOWAK tom 5

„Walka ze złymi ludźmi.”

Gładko weszłam w serię, chociaż to już piąty tom, szybko odnalazłam się w rzeczywistości otaczającej główną bohaterką, a i ona sama przekonała portretem. Aneta Nowak, podkomisarz poznańskiej policji, wzbudziła sympatię, wydawała się naturalna i wyrazista, tak jak lubię, bez zbędnych nieprzeciętnych cech lub uciążliwych wad osobowości. Czasami zbytnio dała się kierować podszeptom serca, ale z tego, co się zorientowałam, ten typ już tak miał i poprzednio. Intryga ciekawie zapleciona, uwzględniała wydarzenia z lutego zeszłego roku, napadu Rosji na Ukrainę, szlachetnych postaw Polaków wobec uciekinierów z koszmaru wojny, bezinteresownej pomocy rodzin i jednostek. Śledztwo rozwijało się z kilku ujęć, Ryszard Ćwirlej atrakcyjnie je przeplatał, tak aby naświetlać incydenty, zagęszczać sieć powiązań między nimi, wzbudzać niepokój wokół losów wybranych postaci. Mroczna strona ludzkiej osobowości potrafiła dojść do głosu, w chaosie wojny wykorzystać uchodźców kierując się chęcią zysku.

Przyjemnie spędziłam czas z książką, styl narracji mi podszedł, zabrakło większego napięcia, lecz nie mogłam narzekać na brak zawirowań w scenariuszu zdarzeń. Niekiedy sceny wymykały się realności, jak zachowanie szpitalnego nadzoru policyjnego, albo zbyt szybko nakręcały się emocjonalnie, jak przypuszczenia Anety względem nowej sympatii, jednakże nie rzutowało to znacząco na odbiór kryminalnej historii. Pod koniec powieści autor wprowadził kilka elementów humoru, zupełnie jakby zachęcał czytelnika do zabawy ponad głównym wątkiem, przykładowo pani Halina z mopem zgarnęła pulę w szpitalnej scenie. Anonimowa młoda dziewczyna ofiarą wypadku samochodowego na autostradzie, zaginięcie innej Ukrainki po przybyciu na dworzec w Poznaniu, niepokojące dowody przestępczej działalności w leśnych obszarach, a także mizerna wskazówka w postaci dziwnego symbolu. Chętnie śledziłam wypełnione determinacją poczynania Szymona Turka, aspiranta z komendy w Szamotułach, przygarnął do domu ukraińską matkę z dziećmi, jednocześnie wpadł w niespodziewany rozwój wypadków i policyjnych wyzwań. I ta postać zachęciła, by zainteresować się poprzednimi odsłonami serii. Zerknij również na wrażenia po przeczytaniu innej książki autora "Granica możliwości" przedstawionymi na Bookendorfinie.

4.5/6 – warto przeczytać
kryminał, 352 strony, premiera 18.10.2023
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

9 komentarzy:

  1. To na razie nie jest pozycja, która jest dla mnie. Ale na pewno wielu osobom się spodoba, bo wydaje się warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kryminały to doskonale historie na jesienne wieczory. Chyba właśnie teraz czyta się je najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mówię nie, ale raczej będę chciała poznać cały cykl.

    OdpowiedzUsuń
  4. dzięki za polecenie, moje klimaty chętnie ją sobie przeczytam w wolnej chwili
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  5. Twoja opinia na temat głównej bohaterki, podkomisarz Anety Nowak, jest bardzo ciekawa i przyjemnie się czyta o jej naturalności i wyrazistości charakteru.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubie książki tego autora. Tej jeszcze nie miałam okazji poznać.
    Zuzka

    OdpowiedzUsuń
  7. Pomimo, że to już piąty tom, widać, że czytelnicy serii nie będą zawiedzeni.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nazwisko autora nie jest mi obce, ale jego twórczość oprócz opowiadań już tak.

    OdpowiedzUsuń
  9. Widzę, że na rynku wydawniczym coraz to nowe ciekawe serie kryminalne się pojawiają. Super, będę miała co czytać!

    OdpowiedzUsuń