czwartek, 19 października 2023

PÓŁ WOJNY

JOE ABERCROMBIE

MORZE DRZAZG tom 3

„Na popiołach każdej wojny kiełkują nasiona kolejnej.”

Seria z tomu na tom coraz bardziej mi się podobała. Reprezentantka fantasy dla młodzieży, ale i dorosłemu odbiorcy potrafiła sprawić przyjemność. Joe Abercrombie w „Pół wojny” jeszcze intensywniej postawił na zagłębianie się w mroczną naturę człowieka, w sferę pożądania władzy, bogactwa i wpływów, oddawania hołdu śmierci, zdradzie i zemście, kierowania się wybujałymi ambicjami, silnymi żądzami, ulotnym smakiem zwycięstwa. Jednakże we wzorze bezkompromisowości, twardości i bezduszności, pojawiały się nici powątpiewania w słuszność idei, wyrzuty sumienia wobec zadawania śmierci, próby odtrącenia substytutów szczęścia. Mnóstwo dworskich intryg, spisków i prowokacji, królewskiej manipulacji, roszady sił i iluzorycznych przymierzy. Chętnie śledziłam dynamiczny przebieg zdarzeń, wypełniony ekscytującymi incydentami, barwnie przedstawiający sceny, obfitujący w niespodzianki.

Autor znakomicie radził sobie z podgrzewaniem emocji, budowaniem napięcia, nagłymi zwrotami akcji, w podprowadzeniach i kulminacyjnych punktach. Wojenne konflikty dyplomatyczne, krwawe bitwy, bezwzględne pojedynki. Wszystko w międzynarodowym wymiarze Morza Drzazg oraz różnorodnych przedstawicieli jednostek. Frapująco przyglądałam się osobowościom postaci, całkowicie wymykających się zaszufladkowaniu czystemu dobru lub złu, poszukujących własnej tożsamości, otwierających oczy, serce i rozum na funkcjonowanie w okrytym szkarłatem ludzkim świecie. Atrakcyjna nić starożytnych elfów, upadłej przed tysiącami lat cywilizacji, włączającej się w cykl powstawania, rozwijania się, trwania, chylącej się ku upadkowi i ostatecznemu przemijaniu.

Cieszyłam się, że spotkałam bohaterów z poprzednich odsłon serii, ale też ciekawie było poznać nowych, zwłaszcza księżniczkę Skarę, która z dnia na dzień straciła rodzinę i królestwo, starała się wypełnić misję odzyskania tronu. Siedemnastolatka w przyspieszonym tempie dorastała do stawianych przed nią i samą sobą wyzwań o charakterze politycznym i w chaosie silnych uczuć. Słowa jako oręż, istnienie poprzez miecz, życie za tarczą, oraz przysięgi na słońce i księżyc. Czy udało się mieszkańcom Getlandu i Vasterlandu wyciszyć wzajemne animozje, dokonać słusznych wyborów, zbudować sojusz, liczyć na uśmiech Matki Wojny w pokonaniu licznej i bezwzględnej armii Najwyższego Króla? Zerknij na wrażenia po spotkaniu z poprzednimi tomami "Pół króla" i "Pół świata".

5/6 – koniecznie przeczytaj
fantasy, literatura młodzieżowa, 454 strony, premiera 22.08.2023 (2015)
tłumaczenie Agnieszka Jacewicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

9 komentarzy:

  1. Zaciekawiłaś mnie. Nie słyszałam wcześniej tego tytułu

    OdpowiedzUsuń
  2. Opis świata Morza Drzazg i różnorodnych postaci, które go zamieszkują, brzmi fascynująco. Uwielbiam, kiedy autorzy tworzą złożone postacie, które nie mieszczą się w szufladkach dobra i zła, i skupiają się na ich psychologicznych aspektach. To obiecujące, że Joe Abercrombie rozwija te wątki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bohaterowie z poprzednich tomów dobrze wypadają w najnowszym tomie i do tego jeszcze nowe postacie ja tak lubię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bez wątpienia będę chciała zapoznać się z tym cyklem, skoro jest warty uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta seria przede mną, nie mogę doczekać się jej czytania. Myślę, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie spotkałam się chyba wcześniej z tą serią. Mimo że nie sięgam po ten gatunek, to książka brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nazwisko jest mi znane, ale jeszcze nie znalazłam czasu, by obczytać jego książki. Ciekawa seria.

    OdpowiedzUsuń
  8. po tytule myślałam, że będzie to nieco inny gatunek.
    bardzo ciekawa okładka \

    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim zdaniem to świetna i niezwykle ciekawa fantastyka młodzieżowa, uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń