poniedziałek, 9 października 2023

ZA WSZELKĄ CENĘ

[PRZEDPREMIEROWO]

HARLAN COBEN

„Niech idealne nie stanie się wrogiem dobrego.” Voltaire

Intrygująca i wciągająca przygoda, trzyma w niepewności, wymyka się utartym schematom, sprawia wiele przyjemności. Można powiedzieć, że typowy Harlan Coben, miesza w głowie czytelnika, ale daje sporo tropów do podchwycenia, by doprowadzić odbiorcę do prawdy. Podoba mi się wyczucie prowadzenia historii. Kiedy akcja niebezpiecznie zbliża się do przegięcia realności, autor wciska hamulec dla sceny i balansuje na linie prawdopodobieństwa, zaś odbiorca chwyta ją i wędruje poprzez zajmujące niewiadome i zaskakujące rozwiązania, aż do atrakcyjnej finalnej kulminacji. Thriller bazuje na kryminalnej zagadce, wartko rozwija okoliczności towarzyszące, kieruje się lekko w stronę sensacji, ale bez mocnych, aczkolwiek odczuwalnych, fajerwerków. Książka barwienie i emocjonująco przykuwa uwagę czytelnika, wiele się dzieje, poszlaki prowadzą w mroczne zaułki, gra o najwyższą stawkę szybko nabiera rozpędu i nie wytraca go do końca.

Davis Borroughs odbywa karę dożywocia za zabójstwo syna. Wiele dowodów świadczy o jego winie, nawet sam mężczyzna, chociaż niczego nie pamięta z makabrycznej nocy, zdaje się wierzyć w świadectwo winy. Kiedy po pięciu latach pobytu w zakładzie karnym w Maine po raz pierwszy ktoś go odwiedza i pokazuje pewne zdjęcie, zaczyna zmieniać nastawienie do sprawy. Wraz ze szwagierką, byłą dziennikarką śledczą, rozpoczyna dociekania, co tak naprawdę stało się z trzylatkiem. Ogół spraw staje im na przeszkodzie, incydenty w więzieniu przybierają dramatyczny obrót, osobiste i zawodowe zawirowania dają o sobie znać, jednak dawne relacje przyjaźni i oddania pomagają. W miarę przebiegu zdarzeń trafiają na nieodkryte tajemnice obejmujące zasięgiem wiele osób. Czy uda się głównym bohaterom przerwać zmowę milczenia? A może nie bez podstaw odczuwają wielkie wyrzuty sumienia? Zerknij również na wrażenia po spotkaniu z innymi książkami Harlana Cobena, "Chłopiec z lasu", "Brakujący element", "Zostań przy mnie", "Zachowaj spokój", "Mów mi Win", "Bez pożegnania", "Niewinny", "W głębi lasu","Nieznajomy", "O krok za daleko", "Tylko jedno spojrzenie", "Na gorącym uczynku", "Nie odpuszczaj", "Już mnie nie oszukasz", "W domu", trylogią "Mickey Bolitar" ("Schronienie", "Kilka sekund od śmierci", "Odnaleziony").

4.5/6 – warto przeczytać
thriller kryminalny, 414 stron, premiera 11.10.2023, tłumaczenie Robert Waliś
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

11 komentarzy:

  1. Dobry thriller kryminalny chętnie sobie przeczytam a ZA WSZELKĄ CENĘ wydaje się takim być
    dobrego dnia dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję że mnie wciągnie. Chętnie sięgnę po tą książkę

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio zastanawiałam się nad zakupem tej książki i widzę, że warto, więc jeszcze dziś wpadnie do koszyka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Harlan Coben faktycznie znany jest ze swojej umiejętności trzymania czytelnika w napięciu i wydaje się, że tym razem również mu się to udało.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie. Czuję że będzie mi się podobać

    OdpowiedzUsuń
  6. Trochę książek Cobena znam, tej akurat chyba nie czytałam :) Może kiedyś sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nadal jakoś mi nie po drodze z tym gatunkiem literackim.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nadal nie przeczytałam żadnej książki Cobena. Muszę to w końcu zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię książki tego autora i zawsze wywołują we mnie masę emocji. Tej jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Niebawem będę ją czytać. Jestem ciekawa jak mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie sięgam po książki tego autora, ponieważ tylko on potrafi wywoływać we mnie tak skrajne emocje. Niestety, mam braki i tej jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń