niedziela, 8 października 2023

POLOWANIE NA CZAS

JEFFERY DEAVER

COLTER SHAW tom 4

„Być człowiekiem oznacza być inżynierem.” Billy Vaughn Koen

Bardzo lubię sięgać po książki Jefferiego Deavera, dostarczają ekscytujących wrażeń czytelniczych, znakomicie krążą wokół kryminalnych wątków, lecz koncentrują się na wartkiej sensacji, prowadzonej z wyczuciem i zrozumieniem potrzeb odbiorcy. Stworzyłam już dość długą listę tytułów przedstawionych na Bookendorfinie: z kluczową postacią Lincoln Rhyme ("Kolekcjoner kości", "Tańczący trumniarz", "Puste krzesło", "Kamienna małpa", "Dwunasta karta", "Pocałunek stali", "Pogrzebani", "Szlif"), "Panika" z udziałem Kathryn Dance.

Wcześniej miałam okazję poznać pierwszy tom serii o Colterze Shawie „Gra w nigdy”, który mocno pozytywnie wspominam. Czwarta odsłona „Polowanie na czas” jeszcze bardziej mi się spodobała. Poszukiwałam mocnej sensacji i ją otrzymałam, niecierpliwie pochłaniałam kolejne strony, w porywającej formie spędziłam wieczór czytelniczy. Oczywiście, drobne skazy pojawiły się w powieści, ale to już bardziej indywidualny odbiór i postrzeganie niż poważne zarzuty. Wystawiłam piątkę, gdyż zwrot akcji, jaki zafundował Deaver w scenariuszu zdarzeń zupełnie wymknął się spod skrzydeł słusznych podejrzeń i właściwych interpretacji czynionych przeze mnie. W niektórych aspektach wyjaśnień czułam naciąganie, ale roztaczało przyciągający urok.

Jeffery Deaver bazował na sprawdzonych schematach pomysłu na fabułę. Niesprawiedliwość i niebezpieczeństwo ściśle były ze sobą powiązane, podobnie jak zemsta i pościg, czy ucieczka i ostra walka o przetrwanie. Nastolatka zachowywała się zgodnie z oczekiwaniami, niedojrzale emocjonalnie i z tendencją do beztroskich błędów. Czasem incydenty wkraczały w tryb lekkiej absurdalności, jak wydarzenia w domu leśnym, osobliwy zbieg okoliczności nieoczekiwanego ratunku, uproszczona forma przydzielania postaciom barw dobra i zła. Pisarz fantastycznie radził sobie z roszadą bohaterów, licznym gronem reprezentantów, przypisaniem tajemnic i sekretów. Dzięki temu tworzył rozbudowane i wielowątkowe ludzkie intrygi, które atrakcyjnie poznawałam.

Colter Shaw, trzydziestoletni prywatny detektyw, łowca nagród, specjalista od zadań specjalnych, poszukiwacz zaginionych osób. Nie był zimnym i bezlitosnym myśliwym lokalizującym ludzi za pieniądze. Kierował się własnym kodeksem etycznym dopuszczającym alternatywy działania, w tym współczucie i litość. Na początku czwartego tomu zajmował się zlokalizowaniem zdrajcy w firmie projektującej innowacyjną energetykę jądrową, szybko też został zwerbowany przez szefa spółki do odnalezienia głównej inżynier nuklearnej. Mąż Allison Parker, Jon Merritt, odznaczony i popularny były detektyw, wyszedł właśnie z więzienia i próbował odnaleźć kobietę, by zemścić się za złożone zeznania o psychicznym i fizycznym znęcaniu się. Rozpoczęła się bezwzględna rozgrywka. Karty prawdy i kłamstwa, winy i kary, manipulacji i faktów, gwałtownie mieszały się w kotle presji i czasu.

5/6 - koniecznie przeczytaj
sensacja, 440 stron, premiera 26.09.2023 (2022), tłumaczenie Łukasz Praski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

12 komentarzy:

  1. Wysoka ocena, a więc książka warta przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze wiedzieć, że jest już dostępny nowy tom. Chętnie się z nim zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  3. po Twojej recenzji mam ochote przeczytać tą książke! mam nadzieję, że w niedługim czasie się uda
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię tego typu książki. Wpisuję na swoją listę lektur.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka jak widzę warta uwagi, sporo wątków się przewija i na pewno potrafi zaciekawić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla wielbicieli tego gatunku z pewnością super pozycja .

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem fanką tego gatunku, więc tym razem się nie skuszę na książką, ale wiem komu będę mogła ją polecić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za obszerną i wnikliwą recenzję, która nie tylko podsumowuje treść, ale również analizuje stylistykę i techniki narracyjne stosowane przez autora. Z pewnością sięgnę po „Polowanie na czas”, aby samodzielnie ocenić, czy zgadzam się z Twoją opinia i czy również zostanę pochłonięta przez mroczny, intrygujący świat stworzony przez Deavera.

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę musiała przeczytać tą pozycję, zwłaszcza że poprzednie dwie były genialne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam sentyment do książek tego autora i mam ich kilka w swojej biblioteczce. Tej jeszcze nie, ale z pewnością to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę przyznać, że chętnie się skuszę. Sprawdzę czy jest dostępna w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  12. Rzadko czytam powieści sensacyjne. Mimo, że ta zapowiada się ciekawie, czegoś mi jednak w niej brakuje.

    OdpowiedzUsuń