wtorek, 10 maja 2016

SYMFONIA W BIELI Adriana Lisboa 125/2016

"Czas jest nieruchomy, to istoty (i przedmioty, i słowa) przemijają."

Bardzo zmysłowa, ciepła, urzekająca, mniej słodka a bardziej gorzka powieść. Niezwykle malowniczo, słowo po słowie, coraz intensywniej, ponętniej, wprowadza nas w bogaty świat ludzkich losów i pełnej kolorystyki uczuć. Subtelnie dotyka utraconych i odzyskanych nadziei, prób wyzwolenia własnej tożsamości, odnalezienia miejsca na ziemi. Potężnie przenika przez oczekiwania wobec świata, zwiększanie szans na uśmiech losu, ogrom sił potrzebnych do walki o to, co należne w życiu. Bardzo interesujący, nurtujący i niejednoznaczny obraz zmieniającej się rzeczywistości, ukształtowanej głównie przez dramatyczne wydarzenia, zaskakujące rozwidlenia dróg przeznaczenia, wybór częściowo lub pozornie satysfakcjonujących kierunków życia. Pozostawanie z niedosytem wartości spełnionych marzeń i zrealizowanych pragnień. Zogniskowanie na łapaniu ulotnych chwil szczęścia, małych sukcesów, nielicznych niespodzianek, konkretnych gestów, wyczekiwanych obietnic i krótkich okresów intensywnego przeżywania. Opowieść o ludziach, którzy zmieniają się, a jednak ich znaczenie dla innych, pozostaje takie samo. A wszystko w otoczce brazylijskiego klimatu, piękna przyrody, wiejskiej ciszy i kontrastującego nieustannego szmeru Rio de Janeiro. Powieść wymagająca skupienia, otwartości na meandry ludzkiej duszy, czasu na refleksje i potrzebę szczerych zmysłowych doznań czytelniczych.

Autorka w pięknym stylu, z dbałością o każdy szczegół, odpowiednie napięcie, stopniowalne emocje, oprowadza nas po złożonych zależnościach przypadków i świadomych wyborów. Śledzimy je z poczuciem głębokiej identyfikacji z głównymi bohaterami, podążamy śladami owianej tajemnicą przeszłości, wyczekującej teraźniejszości i nieodgadnionym scenariuszem przyszłości. Doskonale odbieramy negatywne i pozytywne emocje postaci, takie jak ból, cierpienie, niespełnienie, zawiedzenie, zdradę, pragnienie zemsty, nienawiść, ale także zrozumienie, akceptację, zaufanie, radość, przyjaźń i miłość. Poznajemy historie życia, mocno przeplatające się i warunkujące nawzajem. Tomas, któremu blizna po utraconej miłości nie pozwala na odnalezienie sensu życia, już dawno pozbył się ambicji, pragnie spokojnego i płynnego następstw dni, bez przypadków i zmian. Maria Ines, wiele lat temu zatraciła poczucie własnej tożsamości, dręczona tajemnicą przeszłości głęboko skrywa uczucia. Clarice, próbująca zadowolić innych, zasłużyć na miłość, niszczy w sobie wszelkie oczekiwania, walczy ze strachem i koszmarami nieustannie poszukując głębokiego zapomnienia. I jeszcze jedna postać, ukazująca się w drugim planie, intrygująca Otacilia, poznająca gorycz własnego milczenia, odczuwająca ogromne poczucie winy, chowająca się za rutyną i miernością. Gorąco zachęcam do zapoznania się z książką, niesamowita przygoda czytelnicza, wzruszająca symfonia z cudownie podanymi motywami przewodnimi i fascynująco współgrającymi częściami reprezentującymi ludzkie życia.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 29.03.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis. :)

27 komentarzy:

  1. Nie słyszałam nigdy wcześniej o tej autorce, a może warto by było się zainteresować jej twórczością?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością trzeba trzymać rękę na pulsie w oczekiwaniu na kolejną książkę. :)

      Usuń
  2. Twoje recenzja brzmi bardziej niż zachęcająco :) Dopisuję do mojej niekończącej się listy książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka mnie urzekła, uwielbiam takie powieści. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawa recenzja :-) ... aż się boję do Ciebie zaglądać, bo nic innego nie będę robiła, tylko czytała ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki stan zaczytania to niezwykle sympatyczny stan, tak długo czekałam, aż będę mogła powrócić do czytania książek w pełnym wymiarze. :) A ta powieść tylko podsyca mój zapał. :)

      Usuń
  4. Kurcze, google mnie wywaliło przy zamieszczaniu komentarza, więc teraz napiszę już tylko, że bardzo ładnie opisałaś tę książkę, tak plastycznie, oddając ten klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też kilkakrotnie wyrzucało wczoraj, nawet nie mogłam nic skomentować, ale cóż czasami tak google działa. :) Bardzo lubię takie klimatyczne książki, przyjemnie jest się w nich zaczytywać, a potem jej opis sam niemal się pisze. :)

      Usuń
  5. Nie znam tej powieści, ale skoro polecasz to wezmę ją pod uwagę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, bo bardzo plastycznie napisana,tak głęboko dociera do ludzkiej wrażliwości. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  6. Przepiękna powieść, zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Jestem w trakcie kolejnej powieści z serii brazylijskiej Rebisu i już nie mogę się doczekać, co też wydawnictwo jeszcze dla nas wysmaży:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie jestem po Xangu, a teraz zabieram się za Brodę zalaną krwią. :) Czułam, że ta seria powinna mi się spodobać, świetnie się odnajduję w takich propozycjach czytelniczych. :)

      Usuń
  7. Chociaż to nie mój gatunek, to Twoja recenzja bardzo mnie zachęciła, może spróbuję się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spędzić czas z tą powieścią, mnie bardzo przyjemnie było oddać się jej klimatowi i tak na spokojnie poddać refleksjom. :)

      Usuń
  8. o! chyba pierwsza recenzja u Ciebie, która mi mówi - to nie dla ciebie, justa ;) zazwyczaj jakiś motyw mnie zaintrygował, ale to jest nie moja bajka :D czekam na następne polecajki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wszystkie książki do nas przemówią, to naturalne, mamy często nieco różne oczekiwania. :) Mnie powieść przekonała, świetnie się w niej odnalazłam. :)

      Usuń
  9. Bardzo fajna recenzja, zachęcająca po sięgnięcie po książkę.

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść pozostawia w nas niezapomniane wrażenia. :) Jestem nią oczarowana. :)

      Usuń
  10. Brzmi zachęcająco! Na mnie czeka tyle ksiązek...za Tobą to już całkiem nie nadążam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkanie z taką literaturą to czysta przyjemność czytelnicza. :) Od razu ma się ochotę na więcej świetnego zaczytania. :)

      Usuń
  11. Przyznam szczerze, że nie słyszałam o tej autorce. A swoją drogą - Ty to potrafisz pięknie o książkach pisać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To urok powieści tak działa na mnie, a ja tylko dzielę się wrażeniami po jej przeczytaniu. Naprawdę bardzo wartościowa propozycja czytelnicza. :) I to również było moje pierwsze spotkanie z autorką, ale jakże udane. :)

      Usuń
  12. Nie znam uautorki ale Twoje recenzja jak zawsze wyczerpująca. I chba mam ochote po nia sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto się z nią zapoznać, natychmiast wciąga nas w swój wyjątkowy świat. :) Sympatycznych chwil z książką w ręku. :)

      Usuń
  13. gorycz własnego milczenia, coś pięknego <3

    OdpowiedzUsuń