środa, 18 maja 2016

ZACZNIJ OD NOWA Susan Sussman 136/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Śmierć mojej przyjaciółki wymagała hołdu równie doniosłego jak nasza przyjaźń... Przytknęłam płomień do czubka papierosa i nagle zrozumiałam. Nie chciałam, ale wiedziałam, co powinnam zrobić. Co muszę zrobić. To jedyny gest wystarczająco istotny, by pokazać, jak bardzo ją kochałam."

Bardzo bolesny, wzruszający i prawdziwy obraz wypełniania przejmującej pustki po śmierci bliskiej osoby, sposobu radzenia sobie z wielkim cierpieniem i poczuciem ogromnej straty, próby przedefiniowania własnego życia, odnalezienia w nim istotnych punktów zaczepienia umożliwiających ponowne otworzenie się na świat, ludzi i emocje. Autorka z wielką wrażliwością i uczuciem opisuje nam ten długotrwały, wiążący się z wieloma bolesnymi przeżyciami, proces dochodzenia do siebie, łapania odpowiedniego dystansu, uzmysłowienia sobie wielu istotnych spraw, zdobywania chęci i woli walki na wprowadzenie odważnych zmian w życiu. Z wielkim zainteresowaniem śledzimy zapiski wspomnień dojrzałej kobiety, której w ciągu roku tak mocno zmienia się świat, coś bezpowrotnie traci, ale również niespodziewanie coś zyskuje. Powieść niezwykle ciekawa, nietuzinkowa, wyróżniająca się szerszą perspektywą, spojrzeniem na problem definiowania siebie i innych przez pryzmat kondycji ciała, noszonego rozmiaru ubrań, presji społecznej, utożsamiania szczęścia i sukcesu ze szczupłą sylwetką i nienagannym wyglądem.

Główna bohaterka, Barbara Avers, po śmierci najlepszej przyjaciółki, pragnie dokonać czegoś symbolicznego i znaczącego w życiu. Ponieważ jest nałogowym palaczem, od dwudziestu pięciu lat wypalającym trzy paczki papierosów dziennie, decyduje się zerwać z nałogiem, który tak mocno stał się tożsamy z jej osobowością. A teraz, po pozbyciu się tej części siebie, zaczyna z wielką siłą odczuwać jej brak, niemożność kontynuowania utartych przyzwyczajeń i towarzyszących im rytuałów. Następuje przemożna chęć zastąpienia ich czymś innym, takim wypełniaczem staje się jedzenie, najpierw nieświadomie i lekko dostrzegalnie, lecz z czasem nabierające znamion silnego uzależnienia i przywiązania, potwierdzają to coraz większe wskazania wagi. Wpada w pułapkę z jednego nałogu w drugi, a strata bliskiej przyjaciółki wciąż pozostaje odczuwalna i przygnębiająca, a do tego, ujawniają się z całą mocą rodzinne problemy i dramaty. Barbara przestaje wierzyć w siebie, wycofuje się z życia społecznego, zaszywa w domu, lecz stopniowo za sprawą poznanych osób i własnej determinacji, podejmuje próbę uwolnienia się od krępujących ją ograniczeń. W jaki sposób przeciwstawić się piętrzącym się trudnościom i zmartwieniom? Dlaczego tak trudno dostrzec i zrozumieć to, co wyraźne i oczywiste? Jak bardzo przewrotny potrafi być los? Czy Barbarze uda się ponownie poskładać swoje życie, odważyć się mieć nadzieję, pokochać siebie na nowo, uwierzyć w siebie i innych?

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 19.05.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. :)

28 komentarzy:

  1. Zapowiada się ciekawa, choć wcale nielekka, lektura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przybliża nam historię, którą przeżywa tak wiele kobiet, z dużą wrażliwością i zrozumieniem. I ten aspekt naprzemienności losu, dawania i odbierania szczęścia, poszukiwania siebie.

      Usuń
  2. Brzmi poważnie...Wciągnęłam się...Kurcze tak sobie myślę, że te nałogi to naprawdę potrafią zatruwać życie i to nie tylko w tym najbardziej oczywistym znaczeniu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś co przynosi chwilowe ukojenie, staje się z czasem naszym wrogiem. Łatwo przeoczyć pewne symptomy, ukrywać się za nimi, aby nie musieć zmierzyć się z prawdą...

      Usuń
  3. Mogłaby mnie nawet zainteresować, ale niestety nie mam czasu, by ją gdziekolwiek wcisnąć;D Mam napięty grafik;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to już jest u mola książkowego, z czegoś musimy zrezygnować, wszystkiego nie da się przeczytać. :) Świetnie, że książki potrafią na nas czekać. :)

      Usuń
    2. Lubie takie historie,które mogą nas również czegoś nauczyć.

      Usuń
    3. Często powieściowe historie są przestrogą w naszym życiu lub mogą nas zmobilizować do działania, tylko czerpać z takich doświadczeń. :)

      Usuń
  4. Interesujący temat - strata bliskiej osoby, przechodzenie z jednego nałogu w drugi. To chyba pozycja dla dojrzalszych czytelników?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewien bagaż doświadczeń z pewnością pomaga lepiej zrozumieć przedstawianą opowieść. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  5. Oj już sama recenzja wywołała u mnie współczucie dla tej bohaterki. Lektura ciężka tematycznie ale daje do myślenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie przypuszczałam, że ta książka tak mocno mnie wciągnie, a zakończenie mocno trzymało w napięciu. :) Pozdrawiam z uśmiechem. :)

      Usuń
  6. Takie tematy poruszane w książkach lubię. Lektury, które dają do myślenia są mile widziane w moim domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocno życiowa historia, do takich właśnie najchętniej zaglądam. :)

      Usuń
  7. Ciężki temat, ale czasem to pomaga sobie uświadomić ile w życiu mamy szczęścia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jeszcze świadomość, że tak naprawdę sami kształtujemy to życie, jednak bez wsparcia ani rusz.

      Usuń
  8. Wydaje mi się, że książka nie przypadłaby mi do gustu :) Jak na razie mam mnóstwo książek w kolejce, ale gdy kiedyś się skończą, wtedy może przyjrzę się bliżej tego typu pozycjom.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mamy możliwości przeczytania wszystkiego, a tak bardzo by się chciało tę dobę rozciągnąć. :) Książka jako najlepszy przyjaciel zawsze na nas poczeka. :)

      Usuń
  9. Zaciekawiłaś mnie tym wpisem :-) Zdarzają się w życiu człowieka takie momenty, które wywracają nasze życie o 360 stopni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I właśnie wtedy trzeba nam tej wewnętrznej siły i wsparcia bliskich, choć często tego nam brakuje. Bardzo ciekawa powieść, daje wiele do myślenia. :)

      Usuń
  10. Zapowiada się książka pełna emocji!

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię taką literaturę. Na pewno nie omieszkam się w Nią zaopatrzyć :)
    Pozdrawiam:*
    http://zacisze-ksiazkowe.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też takie propozycje czytelnicze mocno przekonują do siebie, chętnie się w nie zagłębiam. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  12. Książka jak najbardziej do mnie przemawia ;) Lubię poruszane takie tematy.

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię takie psychologiczne wątki, jeszcze wieli dni po przeczytaniu książki o nich myślę. :)

      Usuń
  13. Zdecydowanie ta książka wbija się w moją tematykę. Sięgnę po nią z wielką przyjemnością. Mam nadzieję, że się nie zawiodę ;) Jednak ostatnio mam szczęście do dobrych książek i ta mam nadzieję, mojej dobrej passy nie przerwie :)
    Pozdrawiam,
    Daria z Kraina Książką Zwana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też ostatnio dość dobra passa do książek, wiele interesujących perełek udało mi się znaleźć. :)

      Usuń