piątek, 27 maja 2016

NIEWYPOWIEDZIANY Mari Jungstedt 143/2016

INSPEKTOR ANDERS KNUTAS tom 2

"Wyjaśnienie morderstwa było jak rozwiązywanie krzyżówki. Rzadko rozwiązanie było widoczne na pierwszy rzut oka... Gdy potem powracał do tego, co odłożył na bok, wyłaniały się nowe możliwości..."

Drugi tom serii mocniej przykuwa uwagę czytelnika, autorka świetnie rozwija w nim kryminalną fabułę, dajemy zaskoczyć się w wielu sytuacjach, dochodzą interesujące wątki, sporo dowiadujemy się na temat prywatnego życia głównych bohaterów. Coraz lepiej odnajdujemy się w klimacie powieści, z jednej strony trwamy w takim pozornym spokoju i trybie niecierpliwego wyczekiwania na rozwinięcie akcji, a z drugiej następstwa zdarzeń potrafią nagle bardzo mocno przyspieszyć i poprowadzić nas nieoczekiwanymi ścieżkami. Nieco mrocznie i duszno, tajemniczo i zagadkowo, ale jednocześnie urzekają nas malownicze opisy zimowej scenerii Gotlandii, jej linii brzegowej, urok turystycznych miasteczek, średniowiecznych zabytków architektury. Podoba mi się również podejmowanie przez autorkę różnych społecznych tematów, które znacząco wzbogacają przedstawiane w powieści wydarzenia. Książkę czyta się bardzo dobrze, szybko i przyjemnie, przez kilka godzin dostarcza ciekawej i zajmującej rozrywki.

Tym razem, szwedzki inspektor policji Anders Knutas rozwiązuje sprawę brutalnego morderstwa fotografa i niezrozumiałego zaginięcia nastolatki. Tropy wydają się prowadzić do miejscowej stadniny i popularnych wśród mieszkańców wyspy wyścigów konnych. Jednak początkowe oczywiste założenia okazują się mylne, intryga staje się coraz bardziej pogmatwana, bardzo trudno jest znaleźć faktyczny motyw zabójstwa, a bez niego nie można liczyć na długo oczekiwany przełom w śledztwie. Przyznam, że zakończenie powieści mocno mnie zaskoczyło i okazało się bardzo satysfakcjonujące. Mari Jungstedt zdecydowała się również dość szczegółowo poprowadzić rozpoczęty w pierwszym tomie intrygujący wątek zawiłości uczuciowych między znanym sztokholmskim reporterem telewizyjnym a nauczycielką, mieszkanką wyspy. Pojawia się w nim wiele pragnień, dylematów moralnych, ciekawych zwrotów akcji. Ponieważ autorka w kulminacyjnym momencie zawiesza tę historię, automatycznie nasuwa się pytanie, jak dalej potoczą się losy Johana i Emmy. Z zainteresowaniem sięgnę po kolejną przygodę kryminalną z tej serii, gdyż drugi tom sprawił mi wiele przyjemnych czytelniczych niespodzianek.

"Niewidzialny" tom 1

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał

Data premiery: 16.11.2010

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona. :)

18 komentarzy:

  1. Uwielbiam kryminały! Muszę zakupić tom 1 ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tomu na tom seria coraz bardziej mnie wciąga, tak jak się spodziewałam, dostajemy bardzo dobry klimat, świetnie się w nim odnalazłam. :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Na szczęście jest tyle innych propozycji czytelniczych, każdy znajdzie coś dla siebie. :)

      Usuń
  3. Wiesz, że miłością wielką darzę kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też kryminały zawsze znajdą dobrą gościnę. A ta seria przyciąga, nieco inna, nietuzinkowa, przyjemnie jest sięgać po kolejny tom. :)

      Usuń
    2. Kiedy ja to wszystko przeczytam ;)

      Usuń
    3. Stopniowo dojdziemy do tych najbardziej interesujących propozycji czytelniczych. :)

      Usuń
  4. Nie znam tej serii, ale na chwile obecną jakoś nie mam ochoty na kryminały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wszystko zawsze przychodzi odpowiedni czas, też często robię przerwy w czytaniu powieści kryminalnych, a później do nich wracam i czytam jedną książkę za drugą. :)

      Usuń
  5. Kryminały to mój ulubiony gatunek, nigdy mi się nie znudzą <3 Szwedzkie są naprawdę dobre, ale nie miałam jeszcze okazji czytać książek Jungstedt. Jednak bazując na Twojej opinii, widzę, że warto nadrobić braki w biblioteczce :). Jak ja podziwiam Twoje tempo czytania! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie właśnie faza kryminalnego zaczytania. :) Bardzo się cieszę, że mam w końcu czas na swobodne czytanie książek, tyle tytułów czeka jeszcze na spotkanie ze mną. :)

      Usuń
  6. Muszę kiedyś spróbować. Parę lat temu zaczęłam czytać reportaże i właściwie sporadycznie sięgam po inne gatunki. Ale coś ze Szwecji brzmi dobrze ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam też okres fascynacji reportażami, choć i teraz bardzo chętnie po nie sięgam, tyle ciekawych rzeczy można z nich dla siebie wziąć. :)

      Usuń
  7. Brutalne morderstwa i kryminalne zagadki to coś, co ostatnio uwielbiam i z całą pewnością sięgnę po pierwszy tom tej serii :) Zapowiada się obłędnie!
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię czytać kryminały właśnie w seriach, dzięki temu dłużej mogę nacieszyć się spotkaniem z ulubionymi bohaterami. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  8. Zdecydowanie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje też, bardzo lubię takie propozycje czytelnicze o bardzo zindywidualizowanym charakterze. :)

      Usuń