czwartek, 5 maja 2016

SPUŚĆMY PSY Maureen Jennings 120/2016

DETEKTYW MURDOCH tom 4

"Wiedział, że w każdym śledztwie najlepszą drogą postępowania jest podążanie za wszystkimi wątkami, podobnie jak pies podąża za tropem. Na pewno w końcu dojdzie się do jakieś nagrody."

Przyznaję, że z tomu na tom, autorce udaje się coraz mocniej zainteresować mnie świetnymi pomysłami na fabułę, kryminalne intrygi i wyrazistych bohaterów, zarówno dobrych, jak i złych. Warto podkreślić, że nie ma w tym cyklu mowy o wpadaniu w rutynę, powtarzalne schematy zbrodni i okoliczności im towarzyszące. Spotykamy się z bohaterami znanymi już z poprzednich opowieści, ale także poznajemy nowe atrakcyjne postaci. Nareszcie też, doczekałam się wielu istotnych informacji z przeszłości sympatycznego detektywa Williama Murdocha, czasów jego dzieciństwa i młodości. A są to bardzo istotne wątki, bo już pierwsze strony pokazują czytelnikowi jak bardzo rzutują one na przebieg całej akcji. Maureen Jennings świetnie prowadzi nas po zawiłościach skomplikowanego śledztwa, którego rozwiązanie wymaga sporych umiejętności dedukcji i nieco szczęśliwych zbiegów okoliczności. Zaczytywałam się w kolejnych rozdziałach wiedziona ciekawością następujących po sobie wydarzeń, zachowań detektywa, wyjaśnień tajemnic i tożsamości przebiegłego mordercy. Zakończenie książki mocno zaskakuje, autorce wspaniale udaje się zmylić naszą czujność, a to co wydawało się nam prawdopodobnym scenariuszem zdarzeń okazuje się mieć zupełnie inny niż przypuszczaliśmy przebieg, dzięki czemu wzmacnia się uczucie pełnej satysfakcji czytelniczej.

Kryminał utrzymany w klimacie wiktoriańskim, realistyczne odwzorowanie obrazu Toronto pod koniec dziewiętnastego wieku, wyglądu miasta, budynków mieszkalnych, restauracji, hoteli, sal sądowych, infirmerii i klasztornych zasad. Mamy nieprawdopodobne uczucie jakbyśmy przenieśli się za sprawą świetnego pióra autorki do tamtych czasów, poczuli ich ducha i atmosferę, to niezwykła wartość dodana książki. Razem z kanadyjskim detektywem rozwiązujemy trudną zagadkę śmierci Johna Delaneya, przesłuchujemy świadków, szukamy potwierdzenia zebranych informacji, uczestniczymy w spotkaniach towarzyskich i zdajemy sobie sprawę z presji czasu i grożącego niebezpieczeństwa. Jak istotną rolę w wyjaśnieniu zbrodniczej zagadki odegrają psy? Czy można uwierzyć w niewinność oskarżonego o morderstwo i skazanego na śmierć człowieka, który z determinacją nie przyznaje się do winy i twierdzi, że został wrobiony? W jaki sposób William Murdoch zdoła spojrzeć na tę sprawę chłodnym i spokojnym okiem oraz wyciągnąć właściwe wnioski prowadzące do poznania całej prawdy? Dlaczego z jego punktu widzenia ma to tak istotne znaczenie? Autorka kolejny raz przekonała mnie do swojej twórczości, świetnie prowadzoną narracją, umiejętnie rozbudowaną fabułą, sprawnie konstruowanym napięciem, doskonale nakreślonymi postaciami, wykreowaniem unikalnego klimatu. Z dużą przyjemnością i zainteresowaniem sięgnę po kolejny tom tej serii, to intrygująca intelektualna rozrywka.

"Ostatnia noc jej życia" tom 1
"Pod gwiazdami smoka" tom 2
"Biedny Tom już wystygł" tom 3

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał historyczny

Data premiery: 15.02.2013

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Oficynka. :)

24 komentarze:

  1. Jak widzisz jestem u Ciebie cdziennie, to mój nałog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, to tylko wzmacnia moją pasję czytania książek. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  2. uwielbiam kryminały, morderstwa, zagadki i takie klimaty. tzn. tylko w książkach ;) bo w życiu to absolutnie nie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie jak najdalej od takich kryminalnych spraw w życiu. :) Jest coś w tych kryminałach, co powoduje, że chętnie do nich zaglądamy, chyba boimy się bać, odczuwać tę atmosferę niepewności, mając świadomość, że to nie dzieje się naprawdę. :)

      Usuń
  3. Uwielbiam kryminały i może skuszę się również na ten :D
    Pozdrawiam ! Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł podsunięty, teraz tylko go wykorzystać. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  4. Lubię takie klimaty. Może zacznę czytać. dzięki za polecenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej, że to seria i można przez długi czas delektować się tą czytelniczą przygodą. :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Twoich wrażeń po przeczytaniu. :) Pozdrawiam. :)

      Usuń
  6. Ja za kryminalami nie przepadam, jakos mnie takie klimaty nie wciagaja. Choc wierze, ze moga byc fasynujace. Kazdy ma to swoje cup of tea. Pozdrawiam cieplo, Daria xxx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy z nas jest nieco inny, więc nieco inne ma gusta, i bardzo dobrze, nuda nie jest wskazana. :) Również pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  7. Jak dla mnie to kolejne "must read";)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nooo kryminały....Szczerze powiedziawszy ja pokochałam czytanie głównie dzięki kryminałom...A te rosyjskich autorów to już w ogóle uwielbiam...Na pewno sięgnę po tę książkę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię powieści kryminalne, zwłaszcza jeśli to są cykle, wówczas postaci jeszcze długo towarzyszą mi w czytelniczych podróżach. :) A jak do tego dołożyć historyczną nutę, to już jest obiecująco. :)

      Usuń
  9. Wiedziałąm, że nie powinnam tu zaglądać. Mąż mnie z domu kiedyś wyrzuci. Muszę mieć całą serię, no muszę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście, mamy trochę czasu, bo niedługo w czerwcu ukaże się szósty tom, a potem siódmy. :) Uwielbiam takie książkowe zafiksowania. :)

      Usuń
  10. Nie spotkałam się jeszcze z książkami tej autorki. Kiedyś lubiłam kryminały, ale niestety trudno było mi po nich zasnąć. Od pewnego czasu przymierzam się natomiast do A. Christie, ale na razie czytam po parę zdań tygodniowo, bo wciąż jest coś pilniejszego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym brakiem czasu to naprawdę irytująca sprawa, wciąż go nam mało. ;) U mnie wieczorne czytanie nie przekłada się na sny, jednak znam osoby, na które tak właśnie ono działa. :) Zawsze lepiej parę zdań niż nic, sama wiem jak ciężko było mi łapać takie spokojniejsze kwadranse z książką w ręku. :)

      Usuń
  11. To coś dla mojego taty, on bardzo lubi tego rodzaju książki

    OdpowiedzUsuń
  12. Kryminały w stylu retro to coś zdecydowanie w moim guście! :)
    Nie wiem, czy czytałaś "Noc zimowego przesilenia" Agnieszki Krawczyk? Jak dla mnie - jedna z najlepszych książek polskiego pióra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubimy czytać te kryminalne powieści. <3 "Noc" mam na liście książek, z którymi chcę się zapoznać, więc pewnie za jakiś czas dam znać, jakie będą moje wrażenia po jej przeczytaniu. :) Dziękuję za pomysł i pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń