poniedziałek, 18 kwietnia 2016

AFGAŃSKA PERŁA Nadia Hashimi 103/2016

"Przez życie przechodzą tajfuny, które przewracają wszystko do góry nogami. Jednak zawsze musisz wstać i zebrać siły, bo kolejna burza może się czaić tuż za rogiem."

Niesamowita powieść, kiedy tylko zacznie się ją czytać natychmiast z coraz większym zainteresowaniem zagłębiamy się w jej świat. Tak bardzo ludzka, nasycona emocjami, poruszająca najczulsze struny naszego serca. Jestem pod ogromnym wrażeniem nie tylko opowiadanych w niej historii, ale również warsztatem pisarskim i umiejętnością nawiązania niezwykłego porozumienia autorki z czytelnikiem. Absolutnie nie żałuję, że zarwałam przez nią noc, nie potrafiąc zdecydować się na przerwanie zagłębiania się w fascynujących opowieściach o walce kobiet w afgańskim społeczeństwie. Ze stron książki przebija wiele cierpienia, smutku, bólu, bezsilności, rozgoryczenia i zawiedzionych nadziei, ale również wiary, determinacji i siły w obronie godności kobiety, choćby w tym najmniejszym, jednostkowym wymiarze. Autorka przybliża nam tradycje, zwyczaje, kulturę, nieco religii i historii tego kraju. Oprócz głównych bohaterek, wyrazistych i przekonywujących, zachwyciła mnie postać Chali Szaimy, kobiety o niezwykle silnej osobowości, pomimo kalectwa i osamotnienia, starającej się przekazać jak najwięcej wewnętrznej siły i ducha walki kobietom w jej rodzinie, próbującej choć częściowo przeciwstawiać się decyzjom mężczyzn. "Afgańska perła" to silnie wciągająca podróż czytelnicza, wypełniona wzruszeniem i ponurym obrazem realiów życia afgańskich kobiet, pozostawiająca w nas trwały ślad swojej obecności.

Z ogromnym zainteresowaniem śledzimy burzliwe i bolesne losy Szekiby i Rahimy. Pomimo, że dzielą je pokolenia, to jednak otrzymujemy potwierdzenie, że przez ponad wiek brutalne oblicze afgańskiej tradycji nie straciło na znaczeniu. Kobiety spotyka okrucieństwo ze strony mężczyzn, ich matek i wcześniejszych żon, umniejszane jest znaczenie dziewczynek w rodzinie, drastycznie ogranicza się ich dostęp do edukacji, nie wspominając już o możliwości realizowania się według własnych pragnień i marzeń. Scenariusze życia Rahimy i jej praprababki mocno pokrywają się w kolejnych etapach życia, tak jakbyśmy mieli efekt powielania się podobnych wydarzeń, niemal takich samych sytuacji, zakazów, ograniczeń, zagrożeń, niebezpieczeństw, wręcz walki o życie. Dlaczego dopiero przebierając się za chłopca dziewczynka znajduje uznanie w oczach ojca, dostaje namiastkę wolności i swobody? Jak wielkie trzeba mieć w sobie pokłady siły i odwagi, aby próbować przeciwstawić się rzucanym przez los barierom i ograniczeniom, z narażeniem życia wyrwać się przypisanym rolom, odseparować od toksycznych relacji i próbować odmienić swoje przeznaczenie? Ile cierpienia i bólu są w stanie przyjąć kobiety, aby odciąć się od trujących rodzinnych korzeni? Jak bardzo ich poświęcenie i oddanie mogą służyć w walce o lepsze jutro dla kolejnych pokoleń afgańskich kobiet? Czy w ich sytuacji możliwa jest jakakolwiek pożądana zmiana o trwałym podłożu i jak długi czas miałby zająć ten proces?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 22.10.2015.
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu. :)

30 komentarzy:

  1. bardzo ciekawe :) już tak dawno nie czytałam nic innego poza książkami rozwojowymi, warto trochę sobie odskocznie zrobić i coś miłego dla duszy poczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto spojrzeć na świat z nieco innej perspektywy. :) Miałam za sobą kilka dni czytania naukowych książek i przyznam, że z miłą chęcią sięgnęłam po tę propozycję czytelniczą, wciągnęła mnie natychmiast. :)

      Usuń
  2. Czasami sięgam po takie książki, ale niezmiernie rzadko. Recenzja jednak przekonuje;D
    Przewodnik Czytelniczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabierać się będę za drugą książkę tej autorki "Kiedy księżyc jest nisko", w podobnym klimacie, ciekawa jestem, czy będzie równie interesująca jak "Afgańska perła". :)

      Usuń
  3. Muszę polecić książkę mamie, bo uwielbia książki o takiej tematyce. Dzięki za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł, książka ma w sobie to coś. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  4. Właśnie dotarło do mnie, że ostatnio, niezwykle rzadko sięgam po książki o tej tematyce. Recenzja przekonała mnie jednak że sięgnę po nią :)
    http://ostanskaconsulting.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zderzenie kultur, bolesne doświadczenia życiowe bohaterek, bardzo ciekawa narracja, powodują, że ciężko oderwać się od tej książki. :) Tematyka jak najbardziej warta naszej uwagi i zainteresowania. :)

      Usuń
  5. Ciekawa książka! Czasami lubię po takie sięgnąć - zupełnie inna kultura, zupełnie inne obyczaje, zwyczaje, myślenie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu takiej książki, człowiek naprawdę cieszy się, że przyszło mu żyć w zupełnie odmiennej kulturze, gdzie kobiety mogą śmiało się realizować, podróżować i przede wszystkim decydować o sobie. :)

      Usuń
  6. Na pewno nie jest to łatwa książka, bo opowiada o trudnych zmaganiach kobiet (i to w dodatku wciąż aktualnych). Z chęcią po nią sięgnę w przy najbliższej okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawiające jak niewiele zmienia się sytuacja kobiet w tym kraju, zresztą nie tylko, to bardzo przygnębiające, dla nas niezrozumiałe. :)

      Usuń
  7. Lubię takie książki :) Bardzo ciekawa recenzja! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To książka tak mocno nas porusza, a ja tylko opisuję wrażenia towarzyszące mi podczas jej czytania. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  8. Recenzja jak zawsze wspaniała, a co do książki, kiedyś lubiłam takie czytać, jednak po bliższym poznaniu afgańskich tradycji "w praktyce" wiem, że są dużo gorsze niż te opisywane w książkach. Pozdrawiam i zapraszam do nas http://siostrydajarade.blogspot.com/2016/04/klinika-dla-pluszakow-leczymy-zwierzaki.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, takie są realia, niewiele możemy zdziałać w kierunku ich poprawy. Wątek pomocy został ujęty w książce i tylko jeszcze bardziej uwidacznia zasadnicze różnice i odmienności.

      Usuń
  9. Recenzja robi wrażenie. Chciałabym przeczytać tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto, tak szybko i płynnie przesuwamy się po kolejnych rozdziałach, ukazana ta najbardziej wrażliwa kobieca strona, wiele wyniosłam z tej powieści. :)

      Usuń
  10. Po twojej recenzji czuję że to książka dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że każda kobieta po przeczytaniu tej powieści, pozostanie z wieloma przemyśleniami, radością, że los na szczęście napisał dla nas inny scenariusz. Dobrych chwil z książką w ręku! :)

      Usuń
  11. Zapiszę w zakładkach do zamówienia. Szkoda że w zeszłym tygodniu tutaj nie trafiłam, robiłam zamówienie książkowe, teraz pewnie za parę miesięcy kolejne zrobię, inaczej M mnie prześwięci ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 28 kwietnia będzie premiera drugiej książki tej autorki "Kiedy księżyc jest nisko", to tak tytułem kuszenia. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  12. A czy w ogóle można żałować nocy poświęconej książce? :)

    Twoja recenzja, choć ukazująca ból, który w tej książce jest bohaterem, bardzo mnie ujęła. Lubię lektury odwołujące się do rzeczywistości kulturowej, politycznej i społecznej. Myślę, że można dzięki nim wiele się nauczyć, ale i po prostu otworzyć na drugiego człowieka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie książki uczą nas świata, zbliżają do niego, pokazują odmienności, podobieństwa, ale też uświadamiają jak różne mogą być scenariusze ludzkich losów. :)

      Usuń
  13. Oooo, ale mnie uciszyła ta Twoja recenzja. Bo wymieniłam się na tę książkę w akcji Przeczytaj i Podaj Dalej. Chyba od niej zacznę czytanie moich łupów z wymiany ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tylko usiadłam do tej książki i zapoznałam się z kilkoma jej stronami, od razu wiedziałam, że będzie to bardzo dobra pozycja czytelnicza. :) Autorce świetnie udało się wciągnąć czytelnika w ten powieściowy świat, nakłonić do refleksji, wyzwolić silne emocje. :)

      Usuń
  14. Chyba spora dawka egzotyki w tej książce :)

    OdpowiedzUsuń