wtorek, 26 kwietnia 2016

KRÓLOWIE DARY Ken Liu 112/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

POD SZTANDAREM DZIKIEGO KWIATU tom 1

"Niektórzy wierzą, że świat to potrząsane przez los sito, które rozdziela ludzi według ich wrodzonych cech. Inni uważają, że sami kształtujemy swoje przeznaczenie za pomocą szczęścia i umiejętności."

Rewelacyjnie czyta się tę książkę, z wielkim rozmachem stworzony powieściowy świat, urzekający orientalny klimat, nawiązujący do starożytności, tradycji, kultury, legend i życiowych mądrości. Wzbogacony postaciami energicznych i aktywnych bogów, uwarunkowany cesarską polityką, imperialną walką o władzę, oddolnym ruchem stawienia oporu tyranii, a także pełnym wachlarzem ludzkich ułomności i zalet. Powieść kompletna, doskonale przemyślana na każdym poziomie fabuły, intrygująco prowadząca czytelnika przez arcyciekawe wątki, zmuszająca do wzięcia bezpośredniego udziału w rozgrywanych akcjach, poddaniu się wzrastającemu napięciu i chęci natychmiastowego zaspokojenia ciekawości i odpowiedzi na pytanie co dalej intrygującego nas czeka. Podążamy szlakiem wielu wyzwań, przed jakimi stają bohaterowie, czujemy ducha ich przeznaczenia, dramatyzm losu, pragnienia odzyskania godności i należnych praw, głębokie rozterki i wahania, ewaluację fundamentalnych przekonań i zasad. Zagłębiamy się w polityczne inklinacje kształtowane pod wpływem różnorodnych czynników, sprzeczne idee, wątpliwe sojusze, diametralnie odmienne postawy, ślepe posłuszeństwa, bolesne zdrady, silne przyjaźnie, nienasycony głód rywalizacji, niezaspokojone ambicje, rozmaite barwy sprawiedliwości i zemsty.

Wszystko mocno zdynamizowane, szczelnie wypełnione akcją, znakomitymi pomysłami i ujęciami z wielu perspektyw. Pomimo mnogości postaci, nie ucierpiała na tym ich pierwszorzędna charakterystyka, dopracowana w każdym detalu, zachowaniu czy słowie. Nie potrafię określić ulubionego bohatera, każdy z nich w niesamowity sposób wzbogaca powieść, nadając nie tylko kierunek biegu głównego nurtu, ale także upiększając tło fabuły i stanowiąc bazę pod kolejne nieoczekiwane wydarzenia. Autor nie boi się uśmiercić postaci, zmieniać rangę przypisanej ważności, przetasować ich kluczowe pozycje, dodać silny pierwiastek kobiecy w militarnych rozgrywkach, a wszystko to czyni w przemyślany, obrazowy i naturalny sposób. Szalenie podoba mi się taka przekonywująca narracja, spasowane dialogi, szczegółowość opisu Wysp Dary, sytuację poszczególnych warstw społecznych, bogactw regionów, naprawdę silnie odczuwamy istnienie tej krainy. Jedna z lepszych książek, jakie ostatnio miałam okazję przeczytać, całkowicie mnie pochłonęła i w pełni usatysfakcjonowała. Fenomenalna propozycja zapewniająca wiele godzin czystej radości czytania, aż trudno uwierzyć, że to powieściowy debiut autora. Świetne tłumaczenie, piękna oprawa graficzna, w pełni zachowany istotny symbol mlecza. Niecierpliwie czekam na "Ściany burz", drugi tom cyklu "Pod sztandarem Dzikiego Kwiatu".

6/6 - rozkosz czytania
fantastyka

Data premiery: 27.04.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

27 komentarzy:

  1. Zazwyczaj gdy patrzę na okładkę to mam jakieś wyobrażenie książki, a tu - nie mam żadnego! Ale to fascynujące.
    No i chwalisz ją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykład powieści, która bardzo do mnie przemówiła, wywołała wiele pozytywnych wrażeń i dała uczucie spełnienia czytelniczego. :) O okładka idealnie komponuje się z zawartością książki, jej przekazem i klimatem. :) I o to właśnie nam czytelnikom chodzi. :)

      Usuń
  2. Mimo, że to fantastyka, to myślę, że mogłabym się zagłębić w ten świat ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, autor z takim pietyzmem zadbał o każdy szczegół w powieści, tak właśnie lubię najbardziej. :)

      Usuń
  3. Jak tylko popatrzyłam na okładkę, to od razu pomyślałam o orientalnym klimacie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznie jest tak czasami przenieść się w zupełnie odmienny od nas świat. :)

      Usuń
  4. dużo akcji, orientalny klimat, niebanalne sceny, czyli coś co się połyka w całości ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja lubię, te wszystkie historie oderwane od rzeczywistości. W końcu o to chodzi w książkach, zabierają nas w świat wyobraźni. Poszukam w mojej bibliotece, jest mała, ale czasem jakieś perełki się znajdą:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dla tych nieograniczonych możliwości naszej wyobraźni warto sięgać po fantastykę, to forma zabawy między autorem i czytelnikami. :)

      Usuń
  6. Sama recenzja jest wciągająca, a co dopiero książka. Chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemne godziny zaczytania przed Tobą. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  7. Nie przepadam za fantastyką :( Ale fabuła ciekawa.

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
  8. Chociaż zazwyczaj nie czytam takich pozycji to wyjątkowo mnie zaintrygowałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść ma w sobie coś, co powoduje, że nie możemy się od niej oderwać, bardzo satysfakcjonująca propozycja czytelnicza. :)

      Usuń
  9. Jak ja lubię fantastykę. I dawno już nie czytałam niczego innego poza zawodowymi książkami. Właśnie ostatnio myślałam, co by tu dla rozrywki znaleźć. Rozumiem, że jest to nowa książka, dostępna raczej w księgarni?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jak najbardziej do kupienia w księgarniach, nowość. :) U mnie też okresy pracy z literaturą naukową wymagają takich naturalnych przerw, świetnie się wtedy sprawdzają kryminały, thrillery i oczywiście fantastyka. :)

      Usuń
  10. Recenzja wciągająca i zachęcająca bardzo. Fabuła przypomina nieco "Grę o tron" wzbogaconą o obecność bogów. Uśmiercanie postaci, walczące kobiety, wielowątkowość. To złudzenie po recenzji czy obecny trend w fanstastyce? Mimo wszystko zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mechanizmy walki politycznej, spisków i zdrad mają jedno źródło ludzkich słabości, stąd wydaje się nam to takie podobne w różnych publikacjach. :) Samo życie. :)

      Usuń
  11. Przy przygotowywaniu zestawienia "hitów" natknęłam się na przeróżne opinie o tej powieści - od mega zachwytów (jak u Ciebie), po narzekanie na ograniczona charakterystykę bohaterów. Sama jestem bardzo ciekawa, bo takie książki, wzbudzające różne emocje, są najlepsze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie książka zrobiła świetne wrażenie, nie mogę się wprost doczekać kolejnego tomu. :)

      Usuń
  12. Brzmi bardzo ciekawie! Za młodu sama tworzyłam fantastyczne światy, a teraz już od jakiegoś czasu szukam fajnej książki fantasy. Ah, gdybym tak umiała się zebrać w sobie żeby więcej czytać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po fantasy sięgam z wielką przyjemnością, zwłaszcza jak tak dobrze napisana. :)

      Usuń
  13. Do niedawna przechodziłam obok tej książki, ale teraz na fali drugiego tomu, poczytałam trochę i wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują, że to dla mnie idealna historia (poza tym lubię, gdy nie mam pewności, czy postać przeżyje). Twoja recenzja również utwierdza mnie w tym przekonaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że książka zapewni Ci wiele godzin niesamowitej podróży czytelniczej. :)

      Usuń
  14. to zdecydowanie propozycja dla mnie, uwielbiam takie książki i z chęcią po nią sięgnę!

    OdpowiedzUsuń