poniedziałek, 25 kwietnia 2016

KRÓLOWA MARGOT. OSTATNIA PERŁA WALEZJUSZÓW Aleksandra Skrzypietz 111/2016

"Użyję wszystkich sił, by odeprzeć zło, jakie czynią mi moi wrogowie, niezaspokojeni moim długim utrapieniem."

Autorka zabiera nas w niezwykle interesującą historyczną podróż do szesnastowiecznej Francji, na królewski dwór ostatnich Walezjuszów. Postać Małgorzaty de Valois, królowej Francji i Nawarry, przedstawiono w szerszym ujęciu, przybliżając przodków, członków rodziny, znaczące osoby pojawiające się w jej otoczeniu. Wspaniałym tłem powieści stają się pięknie odmalowane realia epoki renesansu, kultury, obyczajowości, czy choćby opisy strojów i obowiązującej mody. Poznajemy organizację dworu królewskiego, panujące zwyczaje i etykiety. Przyglądamy się ceremoniom, ucztom, balom, zabawom, gonitwom, turniejom. Narracja płynnie i rzetelnie prowadzi czytelnika ścieżkami życia głównej bohaterki, jej roli jako córki królewskiej, oraz zwykłej kobiety usilnie pragnącej czegoś więcej niż bycia marionetką w rękach politycznych osobistości. Liczne cytaty i ciekawostki zręcznie wplecione w fabułę, ukazane odmienne spojrzenia na Małgorzatę niż proponowane od wieków negatywne skojarzenia, powodują, że publikacja zyskuje niepowtarzalny klimat, który wzmacnia jej odbiór. To książka nie tylko dla miłośników historii i osób zainteresowanych wydarzeniami z tamtego okresu, ale także oczekujących od biografii czegoś więcej niż tylko faktów z życia danej osoby i ulokowania ich w kontekście historycznym, zdecydowanie warto po nią sięgnąć.

Bardzo lubię, kiedy informacje zaprezentowane są w atrakcyjnej formie, wówczas ich mnogość nie przytłacza, a wręcz odwrotnie, w naturalny sposób skłania do poszerzania horyzontów, zaspokajania głodu wiedzy. Dowiadujemy się wielu nowych, często  zaskakujących wiadomości, docieramy do źródeł, których wcześniej nie mieliśmy okazji poznać. Imponuje szczegółowość, z jaką autorka podeszła do omawianego tematu, niepoddawanie osądowi przeszłych zdarzeń, ale pokazywanie ich możliwych interpretacji z dłuższej perspektywy, prawdopodobnych przyczyn i skutków działań podejmowanych przez Królową Margot. Przekonujemy się, jak bardzo córka Henryka II i Katarzyny Medycejskiej była samotną osobą, często niezrozumiałą, spragnioną potwierdzenia własnej wartości, szukającą sposobu na samorealizację. Śledzimy scenariusz bogatego życia wypełniony bolesnymi wydarzeniami, ulotnymi chwilami szczęścia, silnymi pragnieniami, intelektualnymi ambicjami, odwagą trwania przy własnych poglądach, czy wolą walki o przysługujące prawa, wolność i niezależność. A do tego, nieustanne próby zdyskredytowania jej w oczach społeczeństwa, królewskich rodów i małżonka. Przypisywanie słów i czynów potwierdzonych wątpliwymi plotkami, wrogim nastawieniem, niechęcią i poszukiwaniem sensacji. W trakcie czytania biografii wyłania się portret niezwykłej kobiety, świetnie wykształconej i obdarzonej silną osobowością. Nieszczęśliwej w życiu osobistym, jednak z determinacją podążającej politycznym przeznaczeniem i realizującej się w literaturze. Jej wspomnienia zawierają cenne wskazówki i inspirujące opisy ówczesnej brutalnej walki o władzę, dramatycznych sporów wewnętrznych, bezwzględnej rywalizacji między stronnictwami i ogromnego wpływu przedstawicieli świata religii.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia

Data premiery: 17.03.2016.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Bellona. :)

53 komentarze:

  1. Bardzo rzadko sięgam po takie pozycje. Ale mój mąż mógłby przeczytać tę książkę z dużym zainteresowaniem ;-) Elementy historyczne to coś, co on bardzo lubi :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki takim biografiom nasze historyczne horyzonty poszerzają się, kolejny fragment przeszłości staje się nam bliższy i bardziej zrozumiały. :)

      Usuń
  2. Zainteresowałaś mnie tym tytułem, sięgnę po niego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, polecam. Naprawdę wyjątkowa pozycja

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zwykle świetnie napisana recenzja :) Dużo książek zbiera mi się na wakacje, gdy odwiedzę Polskę :) Pięknego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja wakacyjna lista książek do przeczytania szybko się zapełnia, tyle chciałoby się przeżyć nowych fascynujących przygód. :)

      Usuń
  5. Bardzo lubię książki historyczne, tej nie miałam jeszcze okazji czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra propozycja czytelnicza, warto się w nią zagłębić. :)

      Usuń
  6. Świetna recenzja. Brzmi kusząco, pewnie sięgnę po nią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem miłych chwil z książką w ręku i czekam na wrażenia po jej przeczytaniu. :)

      Usuń
  7. O! Pozycja idealna na dla mojej mamy :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapowiada się ciekawie:) Lubię biografie. Jak wpadnie w moje ręce- przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka bardzo interesująco przedstawiła ten fragment historii i główną postać biografii, wiele można się z tej książki dowiedzieć. :)

      Usuń
  9. Lubię tego typu powieści historyczne. Uwielbiam biografie kobiet, dlatego też koniecznie sięgne po tę książkę. Przyznam, że też nie lubię natłoku informacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej biografii jest mnóstwo informacji, ale bardzo przejrzyście podanych, czujemy wymiar tej książki, ale nie jest on dla nas obciążeniem, tylko dobrym tłem i uzupełnieniem. :)

      Usuń
  10. Dzień dobry :)
    Nie bardzo przepadamy za książkami historycznymi, jednak Ty w taki sposób zachęcasz do niej, że aż trudno powiedzieć, że nas nie zaciekawiłaś :)
    Pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta biografia spełniła moje oczekiwania, wiele się dowiedziałam, poczułam klimat tamtych czasów i jeszcze zachęciłam się do dalszego zgłębiania wiedzy z tej tematyki. :)

      Usuń
  11. Baaardzo lubię książki historyczne...Pewnie dlatego że lubię historie ogóle:) Bardzo się cieszę z Twojego polecenia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnej historycznej podróży i ciekawa jestem Twoich wrażeń po przeczytaniu książki. :)

      Usuń
  12. Królowa Margot to tak barwna postać, że nie dziwią mnie kolejne publikacje na jej temat. A tematyka historyczno-biograficzna jak najbardziej mi podchodzi, więc będę pamiętała po jaką książkę sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo właśnie takie niejednoznaczne postaci wzbudzają naszą wielką ciekawość, pragniemy poznać jak najwięcej z ich życia i okoliczności wielu ich decyzji. :) Miłego zaczytania! :)

      Usuń
  13. Brzmi ciekawie chociaż to nie do końca mój ulubiony typ książek. Ale jak historia jest przekazana w interesujący sposób to łatwiej się jej uczy i wszystko zapamiętuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem jedna taka przeczytana książka wyzwala w nas lawinę ciekawości i chęci sięgania po kolejne propozycje czytelnicze. :) Uwielbiam to uczucie głodu czytelniczego. :)

      Usuń
  14. Czasami narzekamy, że same książki historyczne są nudne, że niezrozumiałe, ale rzadko kiedy mamy ochotę sięgnąć po inną książkę niż podręcznik szkolny. W końcu nawet w podręcznikach historia nie zawsze jest prawdziwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo do biografii nie powinno się podchodzić jak do nudnej lekcji historii, nie mamy obowiązku zapamiętać podanych w niej szczegółowych, a wręcz przeciwnie, nacieszyć się klimatem, a wiedza z czasem sama pozostaje w naszych głowach. :)

      Usuń
  15. Nie przepadam za takimi klimatami, ale Twoja recenzja mega zachęca ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie przepadam za takimi klimatami, ale Twoja recenzja mega zachęca ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie przepadam za książkami historycznymi, choć tak pięknie o niej piszesz ;)

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też kiedyś rzadko po nie sięgałam, ale im więcej ich czytam, tym większą mam na nią chęć, takie zdrowe uzależnienie się ujawniło. :)

      Usuń
  18. Lubię, kiedy w biografiach, zwłaszcza historycznych, dowiadujemy się o takich smaczkach z życia bohatera, np. że był gejem lub, że kobieta miała kilku kochanków. Wtedy historia staje się ciekawsza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To taka nasza naturalna ludzka ciekawość, w końcu to byli ludzie z takimi samymi pragnieniami jak i my współcześni. :)

      Usuń
  19. Lubię książki o mało znanych, ale niezwykle mądrych i silnych kobietach, które coś znaczyły w historii. Takie książki pokazują, że kobiety zawsze miały w sobie siłę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki takim postaciom można się inspirować, lub wręcz odwrotnie, otrzymać przestrogę, aby w ten sposób nie działać. :)Czasy, okoliczności, marzenia... wszystko ma znaczenie. :)

      Usuń
  20. Mam gdzieś w domu film o tym samym tytule, ale niestety jeszcze nie obejrzałam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjdzie wolny czas i będzie okazja do nadrobienia zaległości. :)

      Usuń
  21. To jest książka dla mnie! Uwielbiam biografie, a jeszcze przenieść się w czasy szesnastowiecznej Francji-marzenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak podróże w czasie, ale takie bezpieczne, choć równie inspirujące. :)

      Usuń
  22. Też bardzo cenię te książki, które ukazują wiedzę w fajny, ciekawy sposób. Tak, jak piszesz, nawet wówczas, gdy są szczegółowe i nasycone informacjami, to i tak czyta się je z pasją, bo można się dowiedzieć czegoś interesującego. To dobrze, że powstaje coraz więcej książek o kobietach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze czyta się książki, które potrafią przenieść nas w klimat danej epoki, ukazać jej charakterystyczne cechy, ale również pokazać podobieństwa do naszych czasów, historia naprawdę lubi się powtarzać, bo w końcu my ludzie ją tworzymy. :)

      Usuń
  23. Mam takie szalone marzenie, żeby do końca życia zdążyć przeczytać absolutnie każdą biografię, jaka kiedykolwiek się pojawiła. I chociaż jest to marzenie raczej nierealne - jestem Ci wdzięczna za podrzucenie do mojej listy kolejnej pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie te najbardziej szalone marzenia najmocniej nas motywują do ich realizacji i powodują, że mają ogromne szanse na spełnienie się. :) Zresztą nie samo spełnienie marzenia tak nas ekscytuje, co droga ku temu. :)

      Usuń
  24. Iza jak Ty to robisz ze masz tyle czasu na czytanie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapała, pasja, organizacji i... odchowane już nieco nastolatki. ;)

      Usuń
  25. Wiem, ze to pozycja obowiązkowa u mnie, swego czasu bardzo mnie postać Margot fascynowała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja jakoś wcześniej nie przyglądałam się tej postaci, teraz miałam okazję to zmienić. :)

      Usuń
  26. Ja za ciosem "Wspaniałego Stulecia" mam kręćka na punkcie dynastii osmańskiej i w związku z tym chciałabym co nieco poczytać :) Ale chętnie przyjmę od Ciebie troszkę czasu na te książki bo ostatnio z niczym się nie wyrabiam, a lista zaległości już długa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie czas to też towar deficytowy, ale już nie tak kiedyś, a i więcej pozytywnej energii w sobie mam, cudownie jest spełniać swoje marzenia, to dodaje mi skrzydeł. :)

      Usuń
  27. lubie biografie, ale bardziej w formie filmowej, w tekście za bardzo sie gubię

    OdpowiedzUsuń