czwartek, 21 kwietnia 2016

KIEDY KSIĘŻYC JEST NISKO Nadia Hashimi 107/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

"Los w końcu wszystko naprawia, ale dopiero po tym, kiedy cała praca zostanie wykonana, wszystkie łzy przelane, kiedy już się przetrwa wszystkie bezsenne noce."

Poprzednia debiutancka książka Nadii Hashimi "Afrykańska perła" zrobiła na mnie ogromne wrażenie, natychmiast zagłębiłam się w jej powieściowy świat, dlatego z wielkim zainteresowaniem sięgnęłam po "Kiedy księżyc jest nisko", licząc że będzie to kolejna wyśmienita uczta czytelnicza. I nie zawiodłam się. Jest coś w pisarstwie tej autorki, co powoduje, że bardzo trudno jest nam oderwać się od jej powieści, przesyconej gorzkim afgańskim klimatem, różnymi barwami ludzkich emocji, zawirowaniami losów głównych bohaterów, nieustanną walką człowieka o szczęście, życie i przetrwanie rodziny, determinacją w dążeniu do zmiany bolesnego przeznaczenia, odnalezienia własnego miejsca na ziemi. Z opisywanej historii przebija wiele rozczarowania, smutku i rozpaczy. Ale to także piękna powieść o odwadze, przezwyciężaniu trudności, sile moralnej, przyjaźni, bezwarunkowej miłości i wartościach określających człowieczeństwo. "Niektóre prawdy muszą dopiero być wypowiedziane, żeby można było w nie uwierzyć."

Ze skupieniem i refleksją oddajemy się tej lekturze, poznajemy wstrząsające konsekwencje dziesięcioletniej interwencji radzieckiej w Afganistanie, jednego z najbardziej krwawych konfliktów dwudziestego wieku. Zubożenie społeczne, osłabienie gospodarcze i walki polityczne. Bolesny opis kraju targanego wojną domową, reżimem fanatycznych talibów, ekstremistów religijnych, masowej emigracji ludności. Wyjątkowo wzruszająco czytamy o losach afgańskiej rodziny, zmuszonej przez dramatyczne okoliczności do opuszczenia ojczyzny. Poznajemy świat ukazany z perspektywy Feriby i jej syna Selima, wstrząsającą opowieść o ucieczce matki z trójką dzieci do lepszego świata, Anglii, gdzie nie trzeba ze strachem oglądać się za siebie, unikać ostrzałów rakietowych, przeżywać wojenne tragedie. A można decydować o sobie, uczęszczać do szkół, wykonywać wymarzony zawód, swobodnie wyrażać opinię, oglądać telewizję, słuchać muzyki, fotografować się, korzystać z internetu. Wraz z bohaterami odczuwamy silne "pragnienie życia, które nie będzie kruszyło się w palcach".

Rodzina mocno wierzy, że odnajdzie miejsce, gdzie jako uchodźcy będą przyjęci ze zrozumieniem i pomocą, nikt nie będzie ich szykanował, wyzywał i wyśmiewał, otrzymają szansę na zdobycie wykształcenia i możliwości potwierdzenia pracą swojej użyteczności dla społeczeństwa. Śledzimy kolejne etapy ich podróży, zmuszenie do walki o zaspokojenie podstawowych potrzeb, obserwujemy zachodzące w nich nieodwracalne wewnętrzne zmiany, tracenie poczucia własnej wartości, pogłębiającą się tęsknotę za normalnym życiem, kształtowanie się uczucia zazdrości o beztroskie dzieciństwo, swobodę i wolność. Wspomnienia tych dramatycznych doświadczeń życiowych pozostaną już z nimi na zawsze, niezwykle trudno będzie oswoić te demony przeszłości i odzyskać zaufanie do otaczającego świata. Jednak, aby marzyć o zwyczajności życia, aklimatyzacji w nowym kraju, trzeba najpierw do niego dotrzeć. Czy uda się to akurat tej rodzinie, jednej z wielu, która z ciężkim sercem, rozterkami, zagubieniem, ogromnym ryzykiem i niepewnością, pozostawia za sobą Afganistan, "kraj wdów, wdowców, sierot i kalek"?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna

Data premiery: 28.04.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu. :)

48 komentarzy:

  1. Okładka jest piękna.
    Kochana prezentujesz tyle fantastycznie zapowiadających się książek w tak szybkim tempie, że nie nadążam je zapisywać, a co dopiero się za nimi rozglądać.
    Tempo Twojego czytania mnie poraża;D
    Przewodnik Czytelniczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wypracowany schemat dnia, w którym świetnie się odnajduję, a to już połowa sukcesu do czytania w pełnym wymiarze. :) Do tego dochodzi pasja, miłość i nieustanna ciekawość, jaka książkowa przygoda mnie dziś czeka. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
    2. Mam dokładnie to samo wrażenie. Izabela to chyba największa czytelniczka, jaką znam.

      btw, nazwisko Hashimi jak dla mnie brzmi bardzo po japońsku, ale wiadomo, że mam hopla na tym punkcie :)

      Usuń
    3. Faktycznie, nawet nie zwróciłam uwagi na brzmienie nazwiska autorki. :) Jak to człowiek wyszukuje wszędzie tego, co mu bliskie sercu. :)

      Usuń
  2. Chyba muszę dopisać tą książkę do listy wartych przeczytania :) A projekt okładki rzeczywiście ładny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zwróciłam od razu uwagę na projekt okładki i zgadzam się z zdaniem powyżej, że jest ładny :) Pozdrawiam oraz życzę miłego dnia

      Usuń
    2. Faktycznie, okładka która mocno kusi do zapoznania się z książką, obietnica świetnego zaczytania. :)

      Usuń
    3. Poprzednia książka tej autorki też miała śliczną oprawę graficzną. :) Również ciepło pozdrawiam. :)

      Usuń
  3. Właśnie czytam tę książkę i mam na jej temat dokładnie takie samo zdanie, bardzo dobra proza, porusza, nie pozostawia obojętnym i skłania do refleksji na temat pokoju, którego na co dzień nie doceniamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możemy słychać wielu wiadomości informacyjnych, jednak historie opowiedziane w taki wzruszający sposób najbardziej zapadają w naszej pamięci, poruszają serce i chęć do niesienia pomocy.

      Usuń
  4. Ja najczęściej z książek sięgam po poradniki, zwłaszcza te dotyczące blogowania. Innego rodzaju książki na mojej półce nie doświadczam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy z nas szuka w książkach tego, co akurat potrzebuje. :)

      Usuń
  5. Kiedy bym do Ciebie nie trafiła, zawsze prezentujesz coś interesującego ;) Tym razem też się nie zawiodłam.
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo czytam, zatem trafiam na wiele interesujących propozycji czytelniczych. :) Przyjemne uczucie móc tak się zaczytywać, a "Kiedy księżyc jest nisko" to naprawdę świetna powieść, z którą warto się zapoznać. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  6. Widać, że książka jest warta przeczytania. Trzeba będzie dopisać do listy ;)

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł. :) Chętnie poznam Twoje wrażenia po zapoznaniu się z nią. :) Miłego zaczytania! :)

      Usuń
  7. Jak zwykle ciekawa pozycja :-) Chętnie sięgnęłabym po nią ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, bo to bardzo dobra powieść, świetnie napisana i z głębokim przesłaniem. :)

      Usuń
  8. Marzę o tym aby mieć w końcu czas na przeczytanie tych wszystkich książek:)
    http://sztukadziecka.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez dziesięć lat życiowe i zawodowe obowiązki odciągały mnie od czytania książek, dlatego doskonale znam pojęcie głodu czytelniczego. :) Więcej wolnego czasu zatem życzę! :)

      Usuń
  9. Wiesz brakuje mi już kartek na zapisywanie wszystkich tytułów do przeczytania! Okładka robi wrażenie treść też ciekawa sądząc z relacji a cytat zapisuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przytoczone słowa świetnie komponują się z moimi doświadczeniami życiowymi, choć oczywiście nie są one zbieżne z tym, co zmuszeni byli przeżywać bohaterowie książki. :) Klaudia, zapisuj, notuj i czytaj! :)

      Usuń
  10. Na pewno zainteresuję się tym tytułem. Zaintrygowałaś mnie, więc koniecznie przeczytam. Książka wpisana na listę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są książki, które na długo pozostaną w naszych sercach, i ta do nich niewątpliwie należy. :)

      Usuń
  11. Nie słyszałam nigdy o tej autorce, ale książka wygląda na bardzo dobrą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam również debiutancką książkę tej autorki "Afgańska perła", obie pozycje czytelnicze mocno wciągają nas w swój świat. :)

      Usuń
  12. Fajny cytat :) Zapowiada się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo ciekawie, już nie chodzi tylko o samą historię, ale również o przesłanie książki. :)

      Usuń
  13. Nie znam tej autorki, ale Twoja recenzja bardzo mnie zainteresowała. Do tej pory trzymałam się raczej książek historycznych unikając tematyki współczesnej. Bliskość opisywanych historii była dla mnie trudna. A może Nadia Hashimi to zmieni:) Idę poczytać inne Twoje recenzje
    Kasia z zamieszana.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Księżyc jest nisko" to przykład książki, która może zmienić nasze wyobrażenie o wielu sprawach, zdecydowanie warto się z nią zapoznać, bardzo ludzka i emocjonalna. :)

      Usuń
  14. Nie skuszę się, bo ostatnio mam trochę dość czytania o wojnach, ale książka ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej książce wiodący rolę odgrywają pewne przemiany, które dokonują się w bohaterach, bolesne i wrażliwe zmiany. Ale jednocześnie pokazana jest siła wewnętrzna i determinacja w poszukiwaniu szczęścia mierzonego normalnością życia.

      Usuń
  15. dopisuje do listy i Afrykańską perłę również, czas zresetować umysł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami potrzeba nam właśnie czegoś takiego, wstrząsającego, bolesnego, ale również zaszczepiającego w nas wiarę i nadzieję. :)

      Usuń
  16. Moja siostra jeszcze chyba o tym tytule nie wie-musze jej podrzucić :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł, książka zdecydowanie warta rekomendacji. :)

      Usuń
  17. To będzie chyba jedna z obciążających psychicznie książek. Ważna, trudna i osobliwa. Przyznam, że zainteresowałaś mnie, choć zazwyczaj unikam podobnych klimatów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka, od której nie można się oderwać, zdecydowanie warto się z nią zapoznać. Przyznam, że mnie wzbogaciła wewnętrznie. :)

      Usuń
  18. Przede wszystkim piękna okładka :)
    Czasem lubię złapać za książkę, nieco trudniejszą, taką która zmusi nas do przemyśleń, wprowadzi w konsternację i pozostanie długo w pamięci. Piękny cytat dla nas wybrałaś :) A recenzja jak zawsze rewelacyjna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, okładka mocno przyciąga uwagę. :) Cytat można powiedzieć, że uniwersalny, dlatego każdy coś w nim znajdzie motywującego dla siebie. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  19. Jestem świeżo po lekturze i przyznaję, że książka niesamowicie mnie wciągnęła. Bardzo wzruszająca, poruszająca trudny, ale potrzebny temat. I ta okładka! Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Propozycja czytelnicza obok której nie można przejść obojętnie. :)

      Usuń
  20. Masz gust do książek o bardzo urzekających tytułach :) Często mam ochotę pisać u Ciebie: "ooo, jaki piękny tytuł" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że ten tytuł ma w sobie coś, bardzo komponuje z treścią powieści, w pewien sposób oddaje jej klimat. :)

      Usuń
  21. Również jestem po tej lekturze i przyznaję rację, jest to bardzo poruszająca opowieść, która pokazuje, jak wiele w życiu daje determinacja i chęć osiągnięcia celu. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ta świadomość, że opowiedziana historia jest jedną z mnóstwa jej podobnych. To bardzo uwrażliwia i potęguje odbiór powieści. :)

      Usuń
  22. Piękna książka, przeczytałam już i bardzo mi się podobała mimo, że to raczej nie jest moja ulubiona tematyka. Zwróciłam też uwagę na piękną okładkę :) Czy ja dobrze rozumem, że to jest twoja 107 książka w tym roku? WOW!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobne jak u mnie odczucia, również nie moja ulubiona tematyka, jednak maksymalnie zostałam wciągnięta przez jej świat. To wielka sztuka nawiązać taką nić porozumienia z czytelnikiem. :) Tak, to już sto siódma książka przeczytana w tym roku, naukowych nie podliczam. :)

      Usuń