środa, 3 lutego 2016

DZIEDZICTWO VON BECKÓW Joanna Jax 24/2016

"Nienawiść najbardziej niszczy nas samych. Powoduje, że przestajemy dostrzegać piękno wokół siebie. Sprawia, że nie umiemy kochać, zatruwa naszą duszę, obsesyjnie myślimy o zemście..."

Zanim zerknęłam na pierwszą stronę powieści, przez chwilę zastanawiałam się nad podtytułem książki - "Powieść o miłości, która nie powinna się zdarzyć...". Czy cokolwiek może powstrzymać miłość? Czyż nie przekracza ona wszelkich przeciwności losu? Jakie znaczenie mają konwenanse, obyczaje i normy społeczne, kiedy serce rozgrzane namiętnością? Dlaczego jedną miłość określa się jako dobrą, bo zgodną z oczekiwaniami, a inną złą, bo nie poddaje się presji środowiska i trwa na przekór? Czy ludzie zawsze będą kochać, z taką samą siłą i intensywnością, bez względu na to, w jakich czasach i miejscu w świecie przyjdzie im żyć? Jak bardzo spokrewnione są miłość i nienawiść, czy faktycznie dzieli je tak niewiele?

Ciepła i wzruszająca saga, podkreślająca istotną rolę rodziny, będącej punktem odniesienia na mapie życia. Autorka w piękny sposób prowadzi fabułę, nasyca ją pełną gamą skrajnych i gwałtownych emocji, mnóstwo namiętności, przyjaźni, przywiązania, bezwarunkowego oddania, poświęcenia, lojalności, ale również nienawiści, zdrady, zemsty, poczucia oszukania, bólu i rozpaczy. Miłość polskiej nauczycielki i niemieckiego oficera SS mocno miesza w scenariuszach ludzkich losów, nie tylko dwojga zakochanych, ale również kolejnych pokoleń. Zaskakujące sploty wydarzeń i sytuacji, które dramatycznie komplikują życie, przyczyniając się do wielu cierpień i udręk. Ale wciąż żyje nadzieja i siła walki z przeciwnościami, pragnienie szczęścia i życiowego spełnienia. A w tle niebezpieczne wydarzenia z kart historii Europy, od lat trzydziestych dwudziestego wieku do współczesnych, obejmujących szalejącą wojnę, zmiany polityczne, represje, przeobrażenia gospodarcze i społeczne.

Świetnego pazura nadaje książce umiejętnie wpleciony wątek kryminalny, który otwiera i zamyka, niejako spina klamrą, przedstawianą opowieść, współtworząc klimat tajemniczości i mocno intrygując czytelnika. Bogactwo bohaterów z pełną gamą wad i zalet, ciekawie przedstawionych i zróżnicowanych. Z dużym zainteresowaniem śledzimy ich pokręcone losy, trudne wybory, dylematy moralne, łamanie zasad w imię miłości. Bardzo podobała mi się wielowątkowość książki, jednak niektóre sytuacje nie przekonały mnie swoim realizmem, nie przypuszczam, aby ktoś był w stanie tak zareagować, nawet w imię szalonej miłości. A może to była prowokacja ze strony autorki, skłonienie nas do głębszej zadumy nad mocą sprawczą intensywnych uczuć, całkowitego przebaczenia, odrzucenia wszelkich wątpliwości?

Po przeczytaniu powieści moje myśli znów krążyły wokół siły i szlachetności miłości. Jak bardzo prawdziwa namiętność może odcisnąć piętno na naszym i bliskich losie? Do jakich czynów, poświęceń i zbrodni jesteśmy zdolni w imię bezgranicznej miłości? W jakim stopniu postrzegamy jej potęgę i barwy? Czy bezinteresowna miłość może nauczyć nas sztuki wybaczania, nawet jeśli sama była źródłem największych tragedii w naszym życiu? Czy dzięki miłości stajemy się lepszymi ludźmi, bardziej radzimy sobie z cierpieniem i wyczekiwaniem na szczęście? Czyż miłość nie jest motorem życia, wzbogacania duchowo i wywołuje w nas poczucie szczęścia?

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura obyczajowa

Data premiery: 02.07.2014.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Videograf. :)

15 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę ją przeczytać! Romnas z wątkiem kryminalnym? To coś zdecydowanie dla mnie. Myślę, że w jakiś sposób będę mogła zapoznać się z jej treścią w najbliższym czasie.
    Jeśli tak bardzo spodobała się Tobie ta powieść, to mogę polecić "Esesmana i Żydówkę" Justyny Wydry. Oczywiście, jeśli jeszcze jej nie czytałaś! :)
    Pozdrawiam

    www.wachajac-ksiazki.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Miłość i nienawiść? Cienka granica pomiędzy nimi.

    OdpowiedzUsuń
  3. To chyba coś dla mojej mamy :) Świetna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawi bohaterowie, wielopokoleniowe relacje, każdy znajdzie w tej powieści coś dla siebie. :) A nakreślone w niej uczucia towarzyszą nam przez całe życie. :) Dziękuję za sympatyczne słowa. :)

      Usuń
  4. Romanse nigdy nie były moim ulubionym gatunkiem. Taka literatura typowo babska, zazwyczaj płaska, z nijakimi bohaterami. Kilka razy próbowałam się przekonać, sięgając po co popularniejsze tytuły, ale nie udało im się zachęcić mnie do przeczytania więcej niż połowy książki.

    Nie zmienia to jednak faktu, że z chęcią sięgam po publikacje na temat I i II Wojny Światowej, sytuacji Polaków i Żydów w tamtym czasie. I to dla mnie czołowy argument, dla którego jestem zainteresowana "Dziedzictwem von Becków". :)

    P.S. Zachęcam Cię do usunięcia weryfikacji do publikowania komentarzy. Zwłaszcza tej obrazkowej. To uciążliwe rozwiązanie dla czytelnika. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść powinna zaskoczyć Cię pozytywnie, jak dla mnie ma swoją głębię, wielowątkowość, świetna narracja, ciekawa fabuła, a bohaterowie nietuzinkowi. Ciekawa jestem Twoich spostrzeżeń po zapoznaniu się z lekturą. Miłego zaczytania! :)

      Usuń
  5. Niesamowite że tak dobra powieść jest debiutem autorki.Najlepsza polska powieść z jaką miałam styczność w ostatnich latach. I nie jest wyłącznie romansem. To Saga rodzinna o 4 pokoleniach. W marcu ma być wydana druga część. A porównując ją do Esesmana i Żydówki, tę drugą przeczytałam ostatnio i mimo, że jest dobra, to pierwsza moja myśl była taka "To nie jest Dziedzictwo..." :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa "Piętna von Becków", 15.03. coraz bliżej. :) Autorka ujmuje mnie między innymi tym, że tak świetnie potrafi mieszać różne gatunki literackie w jednej powieści. :) A ja wciąż jestem szaleńczo zakochana w "Długiej drodze do domu", nie mogłam się od niej oderwać. <3

      Usuń
  6. Brzmi interesująco, muszę się rozejrzeć za tą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto, zachęcam, bo czyta się lekko, ale z głębią. :)

      Usuń
  7. Ja również jestem oczarowana tą książką. Jeśli ktoś chciałby jeszcze poczytać o zakazanej wojennej miłości polecam "Szmaragdową tablicę" Gosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam na liście książek do przeczytania. :) bardzo lubię takie wciągające historie. :)

      Usuń
  8. autorkę kojarzę, ale nie miałam okazji jej czytać, co do samej książki to bardzo pociągająca fabuła :-)

    OdpowiedzUsuń