poniedziałek, 22 lutego 2016

GAŁĘZISTE Artur Urbanowicz 46/2016

"To miejsce to gniew. Gniew jest tym miejscem."

Bardzo dobry thriller, osadzony w klimacie pięknych miejsc Suwalszczyzny, umiejętnie nawiązujący do miejscowych legend, baśni, wierzeń i demonów. Świetnie się go czyta, napięcie budowane jest z dużą smykałką, lekkim piórem i zrozumieniem czytelniczych potrzeb. Zajmująco skonstruowana intryga. Nie brakuje wyczucia uruchamiania wyobraźni czytelnika, przykuwania jego uwagi, przewrotnego sugerowania prawdopodobnego przebiegu wypadków. Po spokojniejszych wydarzeniach, wprowadzone zostają nagłe przyspieszenia i gwałtowne zwroty akcji. Autorowi sprawnie udało się osiągnąć efekt zmysłowego przenikania się dwóch światów, realnego i nierzeczywistego. Mocno zaskakujące i nieprzewidywalne zakończenie, doskonale wpasowuje się w kontekst opowiadanej historii. Bardzo udany debiut.

Ciekawe i pogłębione portrety głównych bohaterów, młodej pary warszawiaków, dla których wycieczka jest okazją do naprawienia relacji i odświeżenia związku. Animozje między Karoliną i Tomkiem, zaczynają być coraz bardziej widoczne, często się kłócą, ranią słowami i wzajemnie oskarżają o niepowodzenia. Wydaje się, że wspólny wyjazd w ich przypadku nie jest chyba najlepszym, i jak się okazuje, najszczęśliwszym pomysłem. Postaci bardzo wiarygodne, z całkowicie odmiennym spojrzeniem na świat i poglądami odnośnie wiary, z mieszanką wad i zalet, które ubarwiają ich charaktery i mają znaczący wpływ na przebieg wydarzeń. Ona studentka psychologii, katoliczka, chętnie niosąca pomoc innym. On przyszły matematyk, ateista i skoncentrowany na sobie. Mieszkańcy wioski i jej okolic wnoszą wiele ciekawego swoimi dobrze zarysowanymi profilami i niezwykle tajemniczą przeszłością. Już od początku powieści zaczyna się nakręcać spirala obaw i niepewności, która towarzyszy czytelnikowi podczas pojawiania się drugoplanowych osób.

Z wielkim zaangażowaniem śledzimy ciekawe losy bohaterów, momentami chaotyczne i desperackie działania, niebezpieczną walkę z niezidentyfikowanymi nadprzyrodzonymi mocami. Towarzyszy nam przy tym prawdziwy dreszczyk emocji, a przygody Karoliny i Tomka nasycone są mocnymi i nieoczekiwanymi akcentami. W miarę rozwijania się opowieści zwielokrotniają się dziwaczne i irracjonalne wydarzenia, a w konsekwencji pojawia się u młodych ludzi coraz większe zadziwienie, zaniepokojenie, obawa, lęk, strach i przerażenie. Autor z łatwością wciąga nas w intrygującą grę psychologiczną, sukcesywnie i niemal niepostrzeżenie zostajemy coraz bardziej wchłonięci przez ciemny i złowrogi las, z którego prawie niemożliwym jest się wydostać, udaje się to tylko nielicznym, ale czy na pewno? Jak bardzo wyobrażenie studentów o świecie różni się od tego, czego są świadkami i uczestnikami? Z czym przychodzi zmierzyć się bohaterom? Kto i co czyha na ich życie? Czy uda im się wyjść obronną ręką z tego koszmaru?

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller

Data premiery: 11.2015.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Novae Res. :)

38 komentarzy:

  1. Dwa różne ludzkie charaktery jakaś wyprawa niby standard a jednak zaciekawił to sztuka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka świetnie poprowadzona, właśnie mocno zaciekawia i intryguje. :)

      Usuń
    2. jego twórczość jeszcze przede mną, jakoś nie mogę się zebrać

      Usuń
  2. Ciekawe, fajny opis - chyba spróbuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się bardzo podobała. :) Zaczytania z dreszczykiem! :)

      Usuń
    2. ja już mam dreszczyk jak to przeczytałam :D

      Usuń
    3. Justa, ciekawa jestem Twoich wrażeń po przeczytaniu książki. :)

      Usuń
  3. Książka była świetna! Po złej recenzji postanowiłam sięgnąć i powiem tyle - ta osoba chyba nie czytała tej książki :)

    Osobiście polecam każdemu kto lubi takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami też tak mam, że mój odbiór książki różni się od innych osób, ale w przypadku tej pozycji czytelniczej nie można przejść obojętnie, bardzo udany debiut. :)

      Usuń
  4. UUU ciekawie coś w moim klimacie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj niestety nie lubię thrillerów ale czytać uogóle uwielbiam nałogowo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaglądam do różnych gatunków literackich, przy thrillerach też mogę się zrelaksować. :) Świetnie, że każdy w tym bogactwie książek może znaleźć coś dla siebie. :)

      Usuń
  6. Uwielbiam ten gatunek w formie książek. Wstyd się przyznać ale nie lubię horrorów na dużym ekranie, uciekam też od filmów strachu z telewizyjnego pudła. Wstyd, ale po prostu się boję :D W książkach przełamuję strach i pochłaniam głównie lektury z dreszczykiem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia, mam dokładnie te same odczucia, książka pozwala mi w dowolnym momencie na chwilę odpoczynku, stworzenie niejako własnego obrazu, uaktywnienie wyobraźni, a film to jednak typowo odtwórczy obraz.

      Usuń
  7. Brzmi bardzo obiecująco! Bardzo lubię thrillery, no i te nadprzyrodzone moce mnie przekonały :D - muszę przeczytać! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej przyciąga naszą uwagę to co nieznane i niewytłumaczalne, a jeśli jeszcze autorowi uda się je wpleść w fabułę książki, to od razu efektem staje się wciągające zaczytanie. :)

      Usuń
  8. Thriller i moce nadprzyrodzone? Biorę :-) Mam nadzieję, że znajdę tę książkę w Legimi :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Polski Autor, thriller i do tego taka intrygująca okładka.. nie mówiąc już o recenzji.. chyba się skuszę. Spróbuję jednak znaleźć ją najpierw na półce w sklepie i przewertuję kilka stron, gdyż nie znam Autora :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo udany debiut, w zasadzie od samego początku wyczuwa się ten specyficzny klimat i dobrego thrillerowskiego pazura. :)

      Usuń
  10. Nie przepadam za thrillerami, ale recenzja ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do thrillera trzeba mieć odpowiedni nastrój, chcieć nieco zabawić się w tę psychologiczną grę, lubię od czasu do czasu do nich zaglądać. :)

      Usuń
  11. Ja mam to samo jakoś thrillery do mnie nie przemawiają. Pozdrawiam, Daria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak każdy gatunek literacki, mają swoich zwolenników i osoby, które gdzie indziej poszukują inspiracji czytelniczych. :) Bardzo lubię do nich zaglądać, przeplatam je z innymi gatunkami. :)

      Usuń
  12. Thriller to zasadniczo nie moja działka, ale zaintrygowało mnie to przenikaie światów, demony, ludowe wierzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli coś intryguje, to znaczy, że warto tam zerknąć. :) Mnie przygoda z "Gałęzistymi" bardzo usatysfakcjonowała. :)

      Usuń
  13. Mój komentarz będzie trochę długi, ale z pewnością ta książka na to zasługuje.

    Gdzieś przeczytałam, że ten autor postawił sobie za cel, by każdą swoją powieść kończyć takim twisterem fabularnym jak tutaj. Jeżeli tak rzeczywiście będzie, to czekam z niecierpliwością na kolejne pozycje od niego!

    A "Gałęziste" - super. Moim zdaniem widać w tej książce pasję. To nie jest kolejny taśmowy produkt popkultury napisany na kolanie, byleby tylko dotrzymać terminu. Ta pasja wylewa się ze wszystkiego - z intrygującego tytułu, okładki, z opisu na jej tyle (chyba jeszcze nie spotkałam się z takim, gdzie na temat fabuły byłoby napisane tak mało jak tutaj, a jednocześnie tak bardzo mnie zaintrygował) no i wreszcie z samej treści. To się czuje. Bardzo przemyślana, wyczerpująco, starannie skonstruowana cała intryga. Wyraziści bohaterowie, czasem może nawet przerysowani, ale na pewno istnieją tacy ludzie, więc nie można powiedzieć, że nierealni. Wzbudzają emocje. To ludzie tacy jak my - z wadami, które mogą czasem irytować. Duży plus też za dialogi. Nie brzmią sztucznie. Po prostu sposoby wypowiedzi są adekwatne do danego poziomu intelektualnego bohatera.

    A rozwijając jeszcze sam wątek formy tekstu - styl jest lekki, czasem wręcz potoczny, ale nie przeszkodziło to wcale w paru zawijasach słownych, takich chwytliwych sentencjach, które zapadają w pamięć. Mam tu na myśli chociażby "królestwo zielone" będące karykaturą Królestwa Niebieskiego, czyli po prostu nieba.

    Podobała mi się też momentami ta emocjonalność narratora. To, że on też przeżywa wydarzenia, które opisuje. Nie jest zimny, bezosobowy. Zwłaszcza w scenach grozy. Buduje to klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zdecydowanie książka dostarcza wielu czytelniczych wrażeń i to z różnych perspektyw. :) Jestem zachwycona jak zgrabnie udało się autorowi wciągnąć mnie do jej świata, a zakończenie w najlepszym stylu, zupełnie się takiego nie spodziewałam. :)

      Usuń
  14. Naczytałam się książek o rodzicielstwie, psychologii i innych takich, mam ochotę na chwilę oderwać się od rzeczywistości. Zastanawiałam się nad czymś, bo dawno nikt mi niczego nie polecał, więc trafiłam idealnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale wiem, jak bardzo potrzebne jest czasami takie oderwanie od codziennych tematycznych lektur, tak aby świetnie się zrelaksować, a jednocześnie z miłą chęcią powrócić do kolejnych wyzwań. :)

      Usuń
  15. thiller w moich rodzinnych stronach, brzmi rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli fabuła toczy się w rodzinnych stronach, to będzie to tylko dodatkowa wartość dodana tej powieści. :) Zaczytania z dreszczykiem! :)

      Usuń
  16. Widziałam już kilka dobrych opinii o tej książce na FB. Teraz czytam pozytywną wypowiedź tutaj. Chyba nie pozostaje mi nic, jak po to sięgnąć, zwłaszcza, że to gatunek, którego kiedyś nie czytałam raczej i teraz powoli zgłębiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tym bardziej polecam, nie jest to taki typowy thriller, a wielowątkowa powieść z mocnym dreszczykiem. :) Miłego zaczytania! :)

      Usuń
  17. Brzmi jak książka w sam raz w moim guście! Chcę ją!
    Najpierw zaintrygowała mnie okładka, a potem przeczytałam Twój opis i wiem, że książka na pewno mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem czytać jak najbardziej. :) A tego czytania sporo, czterysta sześćdziesiąt stron, i jeszcze jakiej dobrej treści. :)

      Usuń
  18. bardzo wciągnęła mnie ta fabuła, z chęcią bym się w niej zagłębiła

    OdpowiedzUsuń