piątek, 19 lutego 2016

QUEEN. KRÓLEWSKA HISTORIA Mark Blake 44/2016

"Zawsze trzeba wierzyć w siebie, bez względu na to, ile będziesz musiał znieść." Freddie Mercury

Książka jest ogromną kopalnią wiedzy na temat Queen w bardzo szerokim ujęciu, napisana rzetelnie, bez zbędnej gloryfikacji, a przy tym ze świetnym dziennikarskim pazurem. To interesująca pozycja czytelnicza dla tych, którzy dopiero pragną zapoznać się z tym muzycznym manifestem pokolenia, jak i wielka gratka dla fanów zespołu, którzy znajdą tu wiele cennych i wcześniej nieujawnianych opinii publicznej wiadomości. Jestem pod dużym wrażeniem wyjątkowej szczegółowości informacji zawartych w biografii, właściwie niemal każdy akapit wnosi coś odświeżającego, uzupełniającego lub nowego do naszej wiedzy o zespole.

Miłym zaskoczeniem okazała się możliwość wgłębienia w nieznane mi wcześniej fakty sprzed uformowania się Queen, to bardzo przyjemny bonus dla miłośnika tej legendarnej grupy, który od nastoletnich czasów zalicza się do jej oddanych wielbicieli. Autor zadał sobie ogromny trud w zgromadzenie jak najbogatszego materiału, przeprowadzenie mnóstwa wywiadów i rozmów z licznymi osobami, logiczne i przystępne posegregowanie tematyczne, oraz bardzo interesujące przedstawienie wszystkiego czytelnikowi. Publikację wzbogacają anegdoty, ciekawostki, wypowiedzi, fragmenty wspomnień i zdjęcia. Każdy rozdział rozpoczynają cytaty osób związanych z zespołem.

Biografię czyta się z wielkim zainteresowaniem, od samego początku mocno przykuwa naszą uwagę i w prowadza w muzyczny świat. Z zainteresowaniem wciągamy się w śledzenie kolejnych zawiłych etapów rozwoju i dojrzewania Queen, źródeł ich fenomenalnej i zróżnicowanej klimatycznie muzyki, inspiracji i fascynacji, ogromnemu wpływowi na ówczesną kulturę. Mamy okazję dzięki obszernym opisom przyjrzeć się pracy zespołu od kulis, koncertów i nagrań studyjnych. To także historia wytrwałości i wiary w powodzenie pomimo licznych zewnętrznych zagrożeń ze strony środowiska medialnego, biznesowego i muzycznego, ale również kryzysów wewnątrz grupy, które wielokrotnie mogły doprowadzić do rozpadu zespołu. Czwórka diametralnie różnych osobowości stworzyła wspólnie fenomenalny produkt muzyczny i światową markę. Podoba mi się, że biografia nie kończy się na śmierci wokalisty, ale przedstawia dalsze losy i twórczość zespołu.

Warto podkreślić, że autor w niemal równym stopniu koncentruje swoją uwagę na wszystkich członkach zespołu, starając się przybliżyć jak najwięcej informacji z ich życia, muzycznej kariery i wpływowi na kształt Queen. Oczywiście na tak charyzmatyczną i często kontrowersyjną postać jak Freddie Mercury musi paść nieco więcej światła, ale to zupełnie naturalne w przypadku rockowego frontmana. Książka ma wartką narrację, płynnie przenika przez różne wątki, choć zawiera  mnóstwo detali z łatwością się w niej odnajdujemy. Bardzo sympatycznie przeniosłam się dzięki niej do czasów młodości, biografia wywołała we mnie sentymentalne wspomnienia, a w trakcie jej czytania z wielką przyjemnością kolejny raz słuchałam kolekcji nagrań Queen.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia

Data premiery: 04.03.2015.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

15 komentarzy:

  1. Mój mąż o niej marzy :) To jedna z tych książek, które ma zaznaczone jako "chcę w prezencie" :) Co zawsze jest dla mnie podpowiedzią w czasie wymyślania upominków dla niego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sprytna i subtelna podpowiedź, ale jest pewność trafionego prezentu i przyjemności dla obu stron. :) Jestem przekonana, że będzie bardzo zadowolony z tej pozycji wydawniczej, bo oprócz świetnej treści dla fana Queenu, jest jeszcze niezwykle elegancko wydana, włącznie ze złotymi literami, jak na królewski szyk przystało. :)

      Usuń
    2. Mąż jest wielkim fanem tego wydawnictw i ma już kilka ich książek :) Czasem po prostu brakuje okazji, by mu sprezentować kolejny tytuł :)

      Usuń
    3. Cudownie, że tak wiele ludzi jest pozytywnie zakręconych na punkcie książek. :)

      Usuń
  2. Szczerze uwielbiam Queen i chętnie sięgnę po tę książkę. Czytałam biografię Barretta wydaną przez SQN właśnie i byłam zachwycona. Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Queen to dla mnie symbol mojej młodości, dorastałam przy ich muzyce. :)

      Usuń
  3. Z pewnością zainteresuję się tą książką, bo bardzo lubię Queen:) Jak zwykle dzięki za polecenie ciekawej lektury;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Monika, bardzo duża porcja wiedzy o tym zespole, świetnie, że autor nie poszedł utartymi szlakami, ale zajrzał do ich historii tam, gdzie inni tego nie zrobili. :)

      Usuń
  4. Queen to jeden z tych zespołów, od których zacząłem moją muzyczną przygodę. Do dziś lubię ich słuchać, a książkę oczywiście już dawno przeczytałem :)
    Pozdrawiam bardzo serdecznie!
    Michał - /kultura-michala.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako młodziutka dziewczyna szalałam za nimi niezmiernie, później ich muzyka towarzyszyła mi w życiu, a dziś pozostał ogromny sentyment. :) Dzięki książce kolejne wieczory upłynęły przy słuchaniu ich muzyki. :)

      Usuń
  5. Queen to jeden z tych zespołów, od których zacząłem moją muzyczną przygodę. Do dziś lubię ich słuchać, a książkę oczywiście już dawno przeczytałem :)
    Pozdrawiam bardzo serdecznie!
    Michał - /kultura-michala.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozycja ta jest lekturą wręcz obowiązkową dla każdego fana ich muzyki :) Podoba mi się właśnie to, że autor nie skupia się tylko i wyłącznie na Freddiem ale także na pozostałych członkach zespołu. Bo chodź niezaprzeczalnie był on perłą w koronie to do historii przeszli wszyscy razem jako zespół :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej biografii każdy członek zespołu jest traktowany z należną mu uwagą. Świetnie było wrócić do czasów młodości, kiedy ich muzyka tak mocno mnie przenikała. :)

      Usuń
  7. jest to pozycja, która na pewno spodobała by się mojej mamie :-)

    OdpowiedzUsuń